آخرین اخبار

11. فروردين 1401 - 14:42   |   کد مطلب: 10471
۲۱ گروه برای پیشگیری از کوچ زودهنگام عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد مستقر شدند.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری این استان گفت:۲۱ تیم ثابت و سیار برای پیشگیری از کوچ زودهنگام عشایر به مناطق ییلاقی در گلوگاه‌های استان مستقر شده اند.

سلیمان محمدی افزود: گروه‌های کنترل کوچ در ۱۴ نقطه کهگیلویه و بویراحمد با ۱۳ گروه ثابت و ۹ گروه سیار در گلوگاه‌های ورودی مستقر هستند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

وی تاکید کرد:کوشک، مور پریسه، تنگ المجن، گرکلاغ نشین، پل خیرآباد، سه راهی پازنان، تنگ برایی، شب لیز، پل دزک، پل بریم، دم تنگ ماغر، تنگ شاه حمزه، دلی آب برم و تنگ لنده از جمله مناطقی هستند که گروه‌های حفاظتی در آن مستقر شده اند.

محمدی عنوان کرد: برای کنترل محور‌های مواصلاتی و خروجی شهرستان‌ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی ۳۵ نفر از نیرو‌های حفاظتی منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی در کمپ‌های کنترل کوچ مستقر شده اند.

 

رییس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه زمان رسمی کوچ عشایر روز پانزدهم اردیبهشت تعیین شده از عشایر خواست تا از کوچ زودهنگام به مناطق ییلاقی خودداری کنند.

وی با بیان به اینکه مراتع مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد تازه رویش کرده است و پشتوانه کافی ندارند، بیان کرد: چرای دام در این مناطق باعث از بین رفتن مراتع می‌شود.

 

محمدی تاکید کرد: فرسایش خاک یکی دیگر از پیامد‌های آسیب کوچ زودهنگام عشایر است که با لخت شدن مراتع از سبزه، شرایط برای بروز سیل و شسته شدن خاک در بارندگی‌ها فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه مرتع کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را تشکیل می‌دهد افزود: مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار است.

محمدی گفت: ۱۲ درصد از مراتع این استان غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک