آخرین اخبار

12. فروردين 1394 - 20:53   |   کد مطلب: 1004
کارشناس روابط بین الملل و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی:
اتحاد و همدلی تنها راه عبور از مشکلات / حملات عربستان به انقلابیون یمن نه از سر اقتدار که از روي استیصال است
امروز قدرت ملی ایران در سطحی است که هیچ قدرتی توان و ظرفیت جلوگیری از رسيدن این ملت در دستیابی به آرمانهایش را نخواهد داشت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، فتح الله پرتو، کارشناس روابط بین الملل و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی در يادشتي نوشت: نامگذاری سال 1394 به نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی زیباترین تعبیر و تفسیر از سال جدید است.

 

 

ملت ایران، طی بیش از سه دهه پس از انقلاب اسلامی فراز و فرود های فراوانی را تجربه کرد تا امروزه در جایگاه و موقعیت فعلی قرار گیرد. سال گذشته در عرصه‌ی «دیپلماسی» و «توسعه‌ی عمق استراتژیک انقلاب» رفتار دولت، ملت و رهبری ستودنی بود.

 

 از یک طرف در عرصه‌ی دیپلماسی قدرتهای بزرگ جهانی را بر میز مذاکرات نشاندیم و از دیگر سو،  از کرانه‌های شرقی دریای مدیترانه تا خلیج عدن ضمن تعمیق روبه رشد عمق استراتژیک، عرصه را بر دشمنان تنگ تر و دوستان را راسخ تر نموده ایم.

 

سالها پایمردی ملت بزرگوار ایران و هوشیاری و ثبات در تصمیم گیری رهبر عزیز، استحقاق این ملت را هرچند فراتر از وضع موجود می نماید، اما در سال گذشته علیرغم مشکلات فراوان، توفیقات مهمی نیز داشته است؛ سالی که به هر حال سپری شده است.

 

اما سال آینده نیز سالی سرنوشت ساز در تاریخ ملت و تمدن ایران اسلامی است. دولت، ملت و رهبری در سال آینده و مبتنی بر سنوات و تاریخ گذشته، مؤلفه های مهم و تاریخ سازی در پیش خواهند داشت. آینده مبهم مذاکرات هسته ای و تحریم های بین المللی در پیش روست؛ تحولات لحظه ای در خاورمیانه از شامات تا یمن بسیار پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی است و ایران نیز سردمدار مبارزه با تکفیری‌گری و خونریزی و کشتار است.

 

در سطح داخلی نیز اقتصاد ملی با تورم، رکود و تحریم روبرو است. اما یک تجربه مهم و تاریخی فراروی ما قرار دارد که می تواند از سد تمامی این مشکلات عبور نموده و افق روشنی که در برنامه ها و آرمانهای ایران اسلامی تعبیه شده است را محقق نماید، و آن هم «اجماع ملی یا همدلی دولت و ملت » است.

 

 برهمین اساس تعبیر پر مغز رهبر بزرگوار ملت از سال جدید عرصه مهمی را باز نموده تا ملت و دولت ایران با اتکال به قدرت لایزال پروردگار از سد مشکلات متعدد عبور نماید. همدلی دولت، ملت می تواند سبب اقتدار در مذاکرات بین المللی، افزایش نفوذ منطقه‌ای و  پایمردی دوستان هم کیش و هم منفع منطقه‌ی گردد. به همان نسبت مسائل خارجی، افزایش همدلی و اتحاد ملت ایران، مبارزه با فساد، خیانت و تفرقه را در درون نیز بیشتر تعمیق می بخشد.

 

 ملت بزرگ و تمدن پویا و زنده ایران اسلامی امروزه در جایگاه یک کشور قدرتمند و صاحب نفوذ در منطقه خاورمیانه قرارر دارد. ایران ضمن تحکیم نفوذ راهبردی خود و مبارزه بی امان با گروههای تکفیری همچون داعش، پیشروی مقتدرانه در دیپلماسی و مذاکرات هسته ای، در عرصه های دانش نیز پوسته های محدودیت را شکسته است.

 

امروز قدرت ملی ایران در سطحی است که هیچ قدرتی توان و ظرفیت جلوگیری از این ملت در دستیابی به آرمانهایش را نخواهد داشت. اگر امروز شمال تا جنوب حکومت وابسته«مولود استعمار» سعودی  در محاصره دوستداران ماست و حملات اخیر این رژیم به انقلابیون یمن نه از سر اقتدار که استیصال صورت می گیرد، یا رژیم صهیونیستی در محاصره کامل جبهه مقاومت است بر خود می‌بالیم. یا به همان نسبت از تحولات عراق، لبنان، افغانستان، قفقاز، سوریه و شمال افریقا نیز از اقتدار برخورداریم؛ تمامی این توفیقات مرهون اتحاد و همدلی ملت ایران طی این سه دهه گذشته بوده است.

 

در سوی دیگر امریکا ابرقدرت چهار بعدی جهان (و البته بزرگترین دشمن راهبردی ملت ایران) نیز که پس از جنگ سرد با طرح تئوری«نظم نوین جهانی» مدعی نظام تک‌قطبی است و عملا در منطقه خاورمیانه تک‌تاز بود، به همت ملت و  رهبری ایران در بسیار از موارد منفعل و حتی منفور شده است.

 

به هر روی این بدین معنی نیست که ما هیچ مشکلی نداریم. بلکه در عرصه‌های متعددی از جمله مسائل اقتصادی، اشتغال، تولید تا مسائل فرهنگی و دیگر در عرصه های داخلی کاستی های فراوان داریم.

 

اما همه این مسائل قابل حل و رفع می باشند. چراکه تاریخ کهن سرزمین ایران و این ملت سرافراز نشان داد در برهه های مختلف زیادی این مردمان از سد مشکلات گذشتند و حتما این بار نیز خواهیم گذشت.

 

 

ملت ایران امروز در عرصه های جهانی و منطقه، صاحب پیروزی های اساسی و مهمی شده است و در عرصه قدرت نیز دست برتر منطقه خاورمیانه است. در داخل اما مشکلات زیادی پابرجاست که یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم ادامه رابطه و اتحاد همیشگی «دولت- مردم» و «همدلی و همزبانی» مردمان با کرامت این سرزمین در سایه آئین مقدس اسلام و اهل‌بیت بزرگوار رسول الله(ص) خواهد بود.

 

 

 يادشت از :فتح الله پرتو- کارشناس روابط بین الملل و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

 

انتهاي پيام: و/آ

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک