آخرین اخبار

14. مرداد 1394 - 22:15   |   کد مطلب: 2856
به مناسبت سالروز درگذشت مرحوم حسین پناهی
سلام ...خدا حافظ...
چیز تازه اگر یافتید بر این دو اضافه کنید ،تا بلکه باز شود این در گمشده بر دیوار…
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، چیز تازه اگر یافتید بر این دو اضافه کنید ،تا بلکه باز شود این در گمشده بر دیوار…

 

حسین پناهی در ۶ شهریور ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهر سوق از توابع شهرستان کهگیلویه زاده شد، پس از اتمام تحصیل در بهبهان به توصیه و خواست پدر برای تحصیل به مدرسه آیت‌الله گلپایگانی رفت و بعد از پایان تحصیلات برای ارشاد و راهنمایی مردم به محل زندگی‌اش بازگشت، بعد از چند ماه فعالیت در کسوت روحانی، به تهران مهاجرت کرد و در چهار سال مدرسه هنری آناهیتا درس خواند و دوره بازیگری و نمایشنامه‌نویسی را گذراند.

حسین پناهی، بازیگر، کارگردان، نویسنده و شاعری بود که کودک درونش همواره زنده بود و این ویژگی‌اش باعث شده بود بازی و لحن کلامش به دل هر مخاطبی بنشیند و او را به چهره‌ ماندگاری تبدیل کند.

و اکنون پس از ده سال اشتباه است که فکر کنیم حسین دیگر نیست…

حسین هنوز زنده است…در قلب تمام آنهایی که قلبشان هنوز بوی مهر و سادگی و لطافت میدهد…

و این روزها اشعار و خاطره‌ی بازی‌های حسین پناهی همه جا هستند و یادآور پاکی و بی‌آلایشی شاعر، بازیگر و نویسنده‌ای‌اند که این ویژگی‌ را در چهره معصومش در نقش‌های تلویزیونی و قلم بی غل و غشش در شعرها و نوشته‌هایش متبلور می‌کرد.

پناهی به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن، سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و طنز تلخش، بازیگر نقش‌های خاصی بود. اما او بیشتر شاعر بود و این شاعرانگی در ذره ‌ذره جانش نفوذ داشت.

او نه تنها یک هنرمند بلکه شاعری توانا و فیلسوفی ناشناخته بود که جملاتش گاهی آنچنان ژرف و عمیق است که سخت میتوان به اعماق تفکر حسین پی برد….

حسین صدای نماینده و صدای یک قوم بزرگ بنام “لر” است که هنوز که هنوزه و پس از سالها خوابیدن ابدی هم صدایش به پهنای تاریخ میرسد و یادش در خاطره ها زنده است و زنده خواهد ماند….

 

او بازیگری را از مجموعه “محله بهداشت” آغاز کرد و پس از آن خودش چندین نمایشنامه نوشت که با خوش درخشیدن در این نمایشنامه ها و اجرای چند نمایشنامه به کارگردانی خودش در تلویزیون مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. اینطور که تاریخ میگوید او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد یکی از پرکارترین و نوآورترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود.

 

 
«گذرگاه»، «گال»، «تیرباران»، «هی جو»، «نار و نی»، «در مسیر تندباد»، «ارثیه»، «راز کوکب»، «مهاجران»، «چاووش»، «سایه خیال»، «اوینار»، «هنرپیشه»، «مرد ناتمام»، «روز واقعه»، «آرزوی بزرگ»، «قصه‌های کیش»، «بلوغ»، «مریم مقدس» و «بابا عزیز» از جمله فیلم‌های سینمایی حسین پناهی است. «گرگها»، «آواز مه»، «محله بهداشت»، «بی بی یون»، «روزی روزگاری»، «مثل یک لبخند»، «ایوان مدائن»، «خوابگردها»، «هشت‌بهشت»، «قهرمان کیه»، «امام علی»، «همسایه‌ها»، «آژانس دوستی»، «دزدان مادر بزرگ»، «آئینه خیال»، «کوچک جنگلی»، «آشپزباشی»، «روزگار قریب»، «آقا فرمان»، «یحیی و گلابتون»، «شلیک نهایی»، «رعنا» مجموعهٔ‌های تلویزیونی است که حسین پناهی در آنها ایفای نقش کرد.
 
کتاب‌های حسین پناهی شامل «من و نازی»، «ستاره‌ها»، «چیزی شبیه زندگی»، «بی بی یون»، «سلام خدا حافظ»، «سالهاست که مرده ام»، «افلاطون کنار بخاری»، «نامه هایی به انا»، «من و نازی»، «دو مرغابی در مه»، «کابوس‌های روسی»، «به وقت گرینویچ» و «نمیدانم ها» می‌شود که علاوه بر اینها سه اثر «سلام خداحافظ» و «ستارها». و«راه با رفیق » با شعر و صدای حسین پناهی نیز منتشر شده‌است.
 
تله‌تئاترهای حسین پناهی شامل «چیزی شبیه زندگی» و «دو مرغابی در مه» ‌است.
 
نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (در مسیر تندباد) در سال ۱۳۶۷، برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد (سایه خیال) در سال ۱۳۶۹و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مهاجران) در سال ۱۳۷۱ برخی از جوایز مرحوم حسین پناهی است.
 
روحش شاد و یادش گرامی…
 
ایمان برومند

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک