آخرین اخبار

18. مرداد 1398 - 16:33   |   کد مطلب: 9097
به مناسبت گرامی داشت یاد و‌خاطره حسین پناهی ، بازیگر سینما و تلویزیون وشاعر وادیب کشور کوهنوردان سوقی،به منطقه لرستان سفر کرده و از رشته کوه اشتران کوه معروف به آلپ ایران، بالا رفتند.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛  به مناسبت گرامی داشت یاد و‌خاطره حسین پناهی ، بازیگر سینما و تلویزیون وشاعر وادیب کشور کوهنوردان سوقی،به منطقه لرستان سفر کرده و از رشته کوه اشتران کوه معروف به آلپ ایران، بالا رفتند.

 

این کوهنوردان که در مناسبت ها و ایام مختلف به قله های مرتفع کشور صعود می کنند، این ههفته نیز به قله ی سنبران اشتران کوه  رفته و به ارتفاع ۴۱۵۰ متری این قله صعود کردند.

اُشْتُرانْ‌کوه مشهور به آلپ ایران، بلندترین نقطه استان لرستان، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، واقع در جنوب شرقی دورود تا شمال غربی الیگودرز و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن‌بران به ارتفاع ۴۱۵۰متر است و یکی از۱۵۱۵قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. این رشته‌کوه سرچشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی آلپی جدید ایجاد شده‌است. این کوه از جمله کوه‌های جوان می‌باشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌است.

قله‌های بلند و پر برف، دره‌های ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایه‌ای از جمله ویژگی‌های اشترانکوه می‌باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به خوبی پیدا است. گفته می‌شود نام آن به سبب وجود قله‌های ۸ گانه که برخی از آن‌ها بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه یا اشترانکوه معروف گشته‌است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک