آخرین اخبار

27. شهريور 1395 - 13:03   |   کد مطلب: 6109
مردم عسلویه خون بها نمی خواهند، تنفس می خواهند
سایه دود سیاه بی تدبیری بر پایتخت انرژی کشور+ تصاویر
گرچه این آتش سوزی در چند ساعت مهار شد ولی اثرات آن همچنان بر سر مردم منطقه سایه افکنده و تدبیری از سوی مسئولین برای ابرهایی که هیچ وقت باران ندارند نشده است و همچنان شاهد افزایش حجم دود سیاه از فلرهای این منطقه هستیم.

به گزارش کهگیلویه، شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از   "سپاس"،  ابتدا به همه مردم عزیز کشورمان توصیه موکد می کنیم که فکر آمدن به عسلویه را از سر خود بیرون کنید ولی اگر بنا به ضرورت مجبور شدید وارد این منطقه شوید از قبل حتما وقت متخصص خون را بگیرید؛ چرا که اطلاع موثق داریم دیر به دیر وقت می دهند.

اولین چیزی که به محض ورود به عسلویه توجه هر مسافر ناخوانده ای را به خود جلب می کند فلرهای آتشین و بوی تند گاز و دود ناشی از سوختن مواد هیدروکربن و تنفس ذرات گوگردی است که نوار سفید کنار جاده را زرد رنگ کرده است.

هر روز خبر از افتتاح یک فاز و مجموعه جدید در عسلویه می شنویم و به تبع این افزایش واحدها آلودگی زیست محیطی منطقه هم تشدید شده و از مرز بحران گذشته و ساکنان و کارکنان و کارگران منطقه را تهدید می کند.

غفلت مسئولان کشوری و مدیران این منطقه اقتصادی نسبت به مسائل زیست محیطی و سلامت مردم در کنار گسترش فازهای صنعتی نتایج تاسف بار و هولناکی را به دنبال داشته است که یکی پس از دیگری نمایان می شود؛ از تومورهای بدخیم و جوش های زیرپوستی گرفته تا خس خس سینه کارگران جوان منطقه.

حق آلودگی که به بعضی ها داده می شود تقریبا به خون بها و حق سکوت شباهت دارد، چرا که در تمامی ایام سال با فعل و انفعالات اکسیدهای سولفور و نیتروژن سر و کار دارند؛ تابستان آن را تنفس می کنند یا به صورت رطوبت و شرجی بر بدن آنها می چسبد و زمستان به صورت باران اسیدی بر سر آنها می بارد و حتی تاسیسات و تجهیزات منطقه را فرسوده می کند.

آتش سوزی های مکرر منطقه هم مزید بر علت شده و عرصه را بر ساکنان تنگ تر و تنگ تر کرده است به عنوان مثال آخرین مورد آتش سوزی گسترده در منطقه را روز چهارشنبه هفته قبل شاهد بودیم که بزرگ ترین واحد یوتیلیتی متمرکز کشور (مبین عسلویه) که وظیفه‌ی تولید و توزیع برق و بخار، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق، تولید و توزیع آب شیرین مجتمع های پتروشیمی پارس جنوبی را بر عهده دارد بر اثر آتش سوزی از سرویس خارج شد.

گرچه به گفته مسئولین منطقه این آتش سوزی در چند ساعت مهار شد ولی اثرات این آتش‌سوزی همچنان بر سر مردم زجر دیده منطقه سایه افکنده است و تدبیری از سوی مسئولین برای ابرهایی که هیچ وقت باران ندارند نشده است و همچنان شاهد افزایش حجم دود سیاه از فلرهای این منطقه هستیم.

واحدهای HSEپالایشگاه های نفت و گاز هر وقت لاک پشتی را از واحدهای آبگیر گرفته و به دریا برمی گردانند چنان در مجلات مشعل، ندای گاز و سایت شرکت ها در بوق و کرنا می کنند که مردم فکر می کنند به تمام موجودات روی زمین حیات دوباره ای بخشیده اند، ولی نسبت به عمر چندین هزار انسان که در این منطقه کار و زندگی می کنند کمتر احساس مسئولیت می کنند. و متاسفانه نشریات و سایت هایی که جیبشان به خزانه نفت وصل است به حکایت سعدی چیزی می گویند که سلطان خوشش آید نه بادمجان.

مسئولان اظهار می کنند که " آتش‌سوزی پتروشیمی مبین در عسلویه یک حادثه بود و حادثه همیشه با خود مشکلاتی را به وجود می آورد. اما آیا حلال مشکلات به وجود آمده فقط گذر زمان است؟ نقش مسئولان برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی و بهبود وضعیت به وجود آمده پس از آن چیست؟

بر اثر پخش ذرات معلق مواد شیمیایی مانند اوره و آمونیاک در آسمان منطقه، ساکنین محلی و کارکنان در معرض بیماری‌های مختلفی قرار گرفته‌اند که اقدام عاجل مسئولان منطقه برای رفع معضل را می طلبد.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در گفتگو با مهر با انتقاد از وزارت نفت گفت: با توجه به وجود حجم عظیم فعالیت های صنعتی در این منطقه اما تجهیزات و امکانات سریع برای مقابله با حوادث وجود ندارد.

دلشب عنوان کرد: باید وضعیت به گونه ای باشد که بتوانیم برای کنترل حادثه و آلودگی ها در حین حادثه مانع ایجاد هرگونه مخاطره شویم.

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر آلودگی 100 برابری هوای عسلویه نسبت به تهران گفته است: "میزان آلودگی متفاوت بوده و ممکن است برخی از مواقع کمتر و برخی مواقع بیشتر باشد. به هرحال عسلویه مشکل آلودگی آب و آلودگی هوا دارد و بسیاری از ترکیبات آلاینده‌های فرار در آنجا بالاست و شرایط مطلوب نیست. از نظر وزارت نفت نیز شرایط مطلوب نیست و در حال تلاش هستیم تا آلودگی‌ها کاهش پیدا کند."  و امیدواریم این وعده مانند وعده های دیگر خانم رییس نباشد و نوشداروی ابتکار این بار قبل از مرگ سهراب برسد.

به اذعان ابتکار متاسفانه بسیاری از واحدها ضوابط را رعایت نمی کنند و ما دوره‌ای از بی‌توجهی را پشت سر می‌گذاریم و بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند پیمانکاری کنند که هیچ شناختی از مسائل زیست محیطی ندارند و این مشکلات را ایجاد می‌کنند.

سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از آن حادثه، متاسفانه آلودگی هوا در شهرستان عسلویه بسیار نگران کننده شد که به علت خارج شدن یک بخش پتروشیمی از سرویس، توسط فلرها آلودگی بسیار نگران کننده در شهرستان ایجاد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خطرات همچنین محیط زیست و منطقه را تهدید می کند تاکید کرد : در این رابطه با وزیر نفت نیز مکاتبه داشته‌ام و در رابطه با موضوعی که سلامتی مردم را تهدید می‌کند از همه‌ی ظرفیت‌ها استفاده می‌کنم و با هیچ مسئولی تعارف ندارم.

اگر چه در آتش سوزی پتروشیمی و مبین و آتش سوزی مشابه آن در کمتر از یک ماه گذشته به لطف الهی مرگ دامن گیر کارگران منطقه نشده است، ولی سوختگی هفتاد درصدی و آلودگی کم سابقه منطقه که هر لحظه انسان های زیادی را به کام مرگ می کشاند آژیر خطری برای نسبت به وضعیت وخیم منطقه است که امیدواریم مسئولین بیش از پیش دغدغه جان مردم را داشته باشند؛ چرا که این حادثه اولین حادثه نبوده و قطعاً آخرین حادثه هم نیست.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک