آخرین اخبار

24. شهريور 1395 - 14:18   |   کد مطلب: 6081
ثبت خاطرات و وصایای شهدا درحوزه مستند سازی یکی از برنامه های مهم فرهنگی برای حفظ یاد و آثار شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس ،از آنجا که شهید برای خدا و در راه خدا، هستی خود را برای نجات و سعادت جامعه فدا می نماید، هر چند پاداش اصلی خود را از خداوند دریافت می کند، اما بنابر حکم عقل، جامعه نیز به لحاظ حقی که شهید بر گردن آنان دارد،مدیون شهید است و باید با تمام وجود دَین خود را در قبال شهید ایفاء نماید.

زنده نگهداشتن یاد و نام شهید و بزرگداشت زمان و مکان شهادت و مدفن او و الگوسازی از شخصیت و سیره زندگی و حماسه ایثارگرانه شهید، بخشی از وظائف جامعه نسبت به شهید می باشد.

ثبت خاطرات و وصایای شهدا درحوزه مستند سازی یکی از برنامه های مهم فرهنگی در حفظ یاد و آثار شهدا که نقش مهمی در زنده نگهداشتن ارزش های آنهادارد یکی از وظایفی است که دولت ها و افراد هر جامعه در قبال شهدای خود دارد.

این روزها در استان کهگیلویه وبویراحمدخبرهای زیادی از مهمترین رخداد فرهنگی ،کنگره ملی سرداران،امیران و1880شهیداستان به گوش می رسد و یکی ازاقدامات مهمی که برای برپایی این کنگره صورت می گیرد جمع آوری خاطرات ،تصاویر و آثار 1880 شهید استان است.

به مناسبت نزدیک شدن به هفته دفاع مقدس به سراغ یکی از کسانی که نقش پر رنگی در جمع آوری خاطرات شهدای کهگیلویه وبویراحمد به خصوص در یک سال گذشته دارد رفتیم تا از انگیزه وهدف وی از این کار آگاه شویم:

1-ابتدا ضمن معرفی بفرمایید چند سال است که در حوزه دفاع مقدس کار می کنید؟

اله کرم عباسی 27ساله دانشجوی دکتری ادبیات ، مسئول کمیته تدوین و تالیف کنگره سرداران و شهدای استان کهگیلویه وبویراحمدکه بیش از یک سال است در حوزه دفاع مقدس مشغول به خدمتگذاری هستم.

2.فعالیت در حوزه شهدا و رزمندگان به چه چیز هایی نیاز دارد؟

فعالیت در این زمینه نیازمند به علم و آگاهی از دفاع مقدس و چگونگی اتفاق جنگ تحمیلی و اعتقاد راسخ به شهدا و راه آنهاست.


 

3.تاکنون زندگی نامه و خاطرات چند شهید استان را جمع آوری کرده اید؟

تاکنون مفتخر به جمع آوری مصاحبه خانواده های اکثر شهدای استان و دسته بندی آنها شده ام اما در حوزه کتاب باید گفت که قریب به 100 جلد کتاب تا کنون چاپ و نشر داده شده است تا به گسترش و نشر فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته شود.

4. تاثیر گذار ترین خاطره ای که تاکنون از شهدا خوانده اید چه بوده است؟

خاطره های شهدا همه تاثیر گذار هستند و ماندگار چون راهی که در آن قدم گذاشتند تاثیر گذار و مانا بود.
اما خاطره ای از شهید هرمزپور که به هنگام دستگیری متهم که عقب ماشین نشسته بود مربوط می شود که شهید هرمز پور جای خود را با متهم عوض می کند تا متهم در عقب ماشین اذیت نشود این چنین روح انسان دوستی مثال زدنی و ستودنی است.

5.کار جمع آوری آثار و خاطرات شهدا چگونه انجام و تدوین می شود؟

دوستان ما به ثبت و ضبط مصاحبه خانواده های شهدا می پردازند و پیاده شدن این مصاحبه ها، بازنویسی، ویرایش و این خاطرات در قالب کتاب و سایر قابل ها منتشر می شود.

6. دلیل اینکه هنوز مردم با شهدا و آثار شهدا مانوس هستند چیست؟

جواب این سوال جمله "مقام معظم رهبری است که فرمودند: راه و رسم شهدا کور شدنی نمی باشد و شهدا در حقیقت قهرمانان به حق نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و همیشه جاودانند و مردم حق ولی نعمتان را می شناسند و در راه آنها خواهند ماند.

 


 

7. کدام کتاب را در حوزه دفاع مقدس بیشتر دوست دارید؟چرا؟

کتاب"حرمان فاو" سردار محمد لطیف فر که اکنون در حال چاپ و انتشار است که این کتاب به قلم این شهید بزرگوار و اهتمام دکتر رسایی به چاپ رسیده است.

دلیل علاقه من به این کتاب این است که تمام رخدادهای جنگ تحمیلی وخاطرات وسرگذشت دوستان شهید لطیف فر از زبان خود این شهید بیان شده است .

8. چرا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه لازم است؟

امروزه که جنگ نا برابری علیه ملت شروع شده و در این جنگ سردار و سرباز از هم جدا نیستند و همه خواسته یا ناخواسته از این جنگ متضرر می شوند نیازمند ایستادگی با ابزار فرهنگ است.شهدا که واقعا بهترین ابزار برای مقابله با این هجوم می باشد تا این کشتی انقلاب به سلامت به صاحب اصلی خود امام زمان(عج) تحویل داده شود.

9. وقتی هنگام جمع آوری آثار شهدا آنها را مطالعه می کنید چه حسی به شما دست می دهد؟

آثار شهدا و سخن گفتن در مورد آنها افتخار می خواهد که این افتخار نصیب ما شده و ما از درس گرفتن از این خاطرات و فرهنگ در دل احساس شادی و غرور داریم.  

10. 1880 در کهگیلویه و بویراحمد نماد چیست؟

نماد 1880 شهید گلگون کفن و آسمانی استان است.

11. جمع آوری آثار شهدا در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

جمع آوری آثارشهدا از مدت ها پیش یعنی نزدیک به یک دهه توسط کنگره سرداران شهید استان آغاز شده است که در طول یک سالی که سرهنگ نصیری زاده عهده دار ستاد کنگره سرداران استان شد این روند شتاب و نظم بیشتری گرفت.

12. آثاری که تا کنون از شهدا چاپ شده است تا چه اندازه حق مطلب را ادا کرده است؟

دوستان برای چاپ و نشر آثار شهدا زحمات زیادی کشیدند و کارهای خوبی صورت گرفت اما در طول این یک سال گذشته آثاری چون سردار مهربانی ها، خاطرات، و زندگی نامه سردار شهید هرمزپور و حرمان فاو، خاطرات و گفته های سردار شهید محمد لطیف فر به خوبی به نشر فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته اند.

13. کتاب های پایی که جا ماند، فتاح و سایر کتاب های دفاع مقدس تا چه اندازه در شناسایی رزمندگان و مسایل آنها موثر بوده است؟

در حقیقت چاپ چنین کتاب هایی که شناسنامه رزمندگان استان در دفاع مقدس می باشند باعث شناساندن استان ما و دلاوری و ایستادگی های رزمندگان ما می باشد.

14. افتخار امروز و دیروز کشور مرهون چیست؟

قدرت های امروز به توانایی های خود افتخار می کنند و سرمایه های خود را به رخ ملت ها می کشند ما به جای همه نداشته هایمان، داشته های حاصل از دفاع مقدس را به دنبا عرضه می کنیم این افتخار بزرگ مرحون ایستادگی و پایداری جوانان این مرزو بوم به ویژه خون شهداست.

آخرین حرف شما؟

افراد زیادی در جمع آوری خاطرات و زندگی نامه های شهدای کهگیلویه وبویراحمد با کنگره شهدا به صورت افتخاری همکاری می کنند،از دانشجویان گرفته تا ایثارگران و کارکنان ادارات واقشار دیگر که از همین جا نهایت تشکر و قدردانی را از همه آنها دارم و همه مردم استان را برای حضور در اجلاسیه ملی سرداران،امیران و 1880 شهید کهگیلویه وبویراحمدو ادامه دادن راه شهدا دعوت می کنم .

مجموعه پایگاه خبری صبح زاگرس هم از جناب آقای عباسی که با همه مشغله های کاری وقت خود را در اختیار ما قرار دادند تشکر می کند و آرزوی موفقیت روز افزون رابرای وی از خداوند منان خواستاریم./ایل بانو

 گفت و گو و عکس/ مرضیه غلامی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک