آخرین اخبار

2. شهريور 1395 - 15:24   |   کد مطلب: 5810
مسئولان ورزش و جوانان به چه می اندیشند؟
پناهگاهی بی پناه در ارتفاعات چهار هزار متری دنا! +تصاویر
حضور تیمهای مختلف از کشورهای اروپایی برای فتح دنا در این بین بیش از سایر کشورها جلب توجه میکند،علاقه کوهنوردان آلمان، اسپانیا، انگلیس و سایر نقاط جهان به گونه ای است که حتی قبر یکی از کوهنوردان نامی اروپایی در ارتفاعات چهار هزار متری دنا جا خوش کرده است.

به گزارش کهگیلویه، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس  رشته کوه دنا با دارا بودن 40 قله بالای 4 هزار متر و داشتن بزرگترین قله رشته کوه زاگرس از دهها سال پیش به کانون توجه کوهنوردانی از سراسر ایران و جهان تبدیل شده است.

 

توجه گردشگران حرفه ای جهان به دنا به گونه ای است که در کمتر مواقعی در فصل کوهنوردی میتوان دنا را بدون حضور ده ها تن از کوهنوردان ایران و جهان دید.حضور تیمهای مختلف از کشورهای اروپایی برای فتح دنا در این بین بیش از سایر کشورها جلب توجه میکند،علاقه کوهنوردان آلمان، اسپانیا، انگلیس و سایر نقاط جهان به گونه ای است که حتی قبر یکی از کوهنوردان نامی اروپایی در ارتفاعات چهار هزار متری دنا جا خوش کرده است.

 

فصل تابستان اوج حضور گردشگران داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان در ارتفاعات دنا است.حضور اساتید دانشگاهی ،چهره های شاخص ملی و جهانی در فصل تابستان در ارتفاعات دنا ،دنا را به نمادی از داشته های ورزشی و فرهنگی نه تنها شهرستان دنا بلکه استان کهگیلویه و بویر احمد تبدیل کرده است.

 

safiredena.ir

 

اما در این شرایط که کوهنوردی در تعداد زیادی از کشورهای دارای قلل مرتفع به صنتعی درآمد زا تبدیل شده است این وضعیت در شهرستان دنا و قلل زیبای دنا به گونه ای دیگر رقم خورده و تعداد زیادی از کوهنوردان یک بار برای همیشه دنا را مقصد کوهپیمایی خود انتخاب می کنند.

 

ساخت پناهگاهی بتنی و دو چشمه سرویس بهداشتی در مرتفع ترین قله دنا اساسی ترین اقدام اداره ورزش و جوانان در مرتفع ترین قله رشته کوه دنا طی سالیان گذشته بوده که بعد از چند سالی این سازه ها عملا رها شده و در کنار سیل عظیم کوهنوردان به موضوعی بی اهمیت تبدیل شده است.

 

تجمیع زباله های فلزی و پلاستیکی که به راحتی میتوانند هزاران سال در طبیعت دوام داشته باشند دور و اطراف تنها جانپناه موجود در کهگیلویه و بویر احمد را به تلی از زباله تبدیل کرده است و بوی تعفن حاصل از انباشت زباله در نزدیکی جانپناه چهره ای زشت برای این نقطه رقم زده است.

 

safiredena.ir

 

وضعیت سرویسهای بهداشتی ساخته شده در این نقطه نیز به علت بی توجهی عملا بلا استفاده شده و وضعیتی غیر قابل تحمل را در سرویسهای به اصلاح بهداشتی ایجاد کرده است.بی توجهی به فضای داخلی جانپناه و بوی تعفن ماندن در این مکان را سخت و برای برخی ها غیر قابل تحمل کرده است.

 

این که آبروی دنا و داشته هایش آبروی چه کسی است و در شرایط حاکم بر این منطقه ربطش به مسئولان ورزش و جوانان شهرستان دنا و استان چگونه تعریف می شود جای خود دارد ولی آنچه مسلم است وجود ظرفیت عظیم دنا و صنعت کوهنوردی در این منطقه به عنوان آبروی استان غیر قابل انکار است که لزوم توجه بیش از پیش به این بستر و ظرفیت خدادادی را می طلبد.

 

تصاویر تکمیلی: 
منبع: سفیردنا
 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک