آخرین اخبار

25. تير 1395 - 19:39   |   کد مطلب: 5567
یکی از مراکز ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فروشگاه های عفاف ، حجاب و لوازم فرهنگی هستند که با عرضه این لوازم تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی حجاب دارند.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس،«حجاب و عفاف»در قاموس بشری ، واژه های آشنایی هستند که در گذر زمان از سنت به سوی  مدرنیته ، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است . در این میان مردان و زنان (به خصوص زنان) در مسیر تند باد حرکت به سوی مدرنیسم ، در معرض برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی قرار گرفتند تا در توسعه سرمایه داری نقش خویش را ایفا کنند .

 

  اما با گذر زمان از هویت و شخصیت و ماهیت خود بیشتر دور شدند ، و در یک حرکت جدید با بازگشت دوباره به سوی منیت خویش و توجه به سرشت و طبیعت و احتیاجات حقیقی خودرا ، در میان معنویت ، هویت خویش را در «عفاف و حجاب» جستجو کردند .

 

 نگاهی به مبانی «حجاب و عفاف» که برخاسته از حقایق دین و در افق بالاتر از عالم ماده تدوین و تبیین شده است ، در عصر برهنگی ، تنها پاسخ مثبت و حقیقی به نیازهای درونی و بازگشت به گرایش های فطری جامعه انسانی است که سلامت ،امنیت ، معنویت و کمال را در خانواده و اجتماع میسر می سازد ؛ و این انتخاب  تنها راه رسیدن به کمال و سعادت الهی است ، مبانی و ریشه و راه های این حقیقت را می توان از بطن قرآن و روایت های اصیل اسلامی به دست آورد.

 

برای ایجادفرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهدبود.

 

برای ایجادفرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد رانسبت به این موضوع، محکم کنیم و این، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقیق. بنابراین، تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهدبود.

 

برای آموزش، ترویج، گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ حجاب و عفاف، به بهره‌گیری از همه توانایی‌ها و امکانات موجود در نهادهای مختلف کشور نیازمندیم. نهاد آموزش و پرورش، خانواده، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند. حجاب و پوشش اسلامی را می‌توان به کمک نهادهای گوناگون و اقشار مختلف مردم از راه‌های آگاهی‌بخشی، الگودهی، تشویق، فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری و احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ترویج و گسترش داد.

 

یکی از مراکز ترویج فرهنگ عفاف و حجاب فروشگاه های عفاف ، حجاب و لوازم فرهنگی هستند که با عرضه این لوازم تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی حجاب دارند.

 

 به مناسبت هفته عفاف و حجاب به سراغ یکی از این مراکز درشهر یاسوج رفتیم تا با روش کار و وضعیت استقبال از فروش لوازم عفاف و حجاب و فرهنگی آگاه شویم:

 

خانم خلقی مقدم بانوی یاسوجی است که 5 سال است در حوزه عرضه لوازم فرهنگی وعفاف و حجاب مشغول به کار است ودرمرکز لوازم فرهنگی امام خمینی شهر یاسوج مشغول به فعالیت است. به سراغ وی رفتیم تا از حال و هوای خرید و فروش لوازم عفاف و حجاب دریاسوج باخبر شویم.

 

1-به نظر شما حجاب یعنی چه و آیاحجاب تنها در چادرولباس ختم می شود؟

حجاب یعنی پوشش کامل بدن و اینکه فرد از نمایش بدن،موهای سر و زینت های خود شرم می ورزد.خیر،حجاب رفتار،اخلاق و کردار را هم در برمی گیرد.

 

2-چه چیزی باعث شد تا در این شغل فعالیت کنید و ترویج دهنده فرهنگ عفاف و حجاب باشید؟

شاید درآمدفروشندگی نسبت به بقیه اصناف کمتر باشد ولی خیر وبرکتی که در این پول ها است و دعای خیر مردم پشت سرماباشدیک دنیا برای ما ارزشمند است. و من در این کار مانده ام چون ترویج دهنده بخشی از احکام دین و شریعتی که به آن پایپند هستم می باشم.

 

3-علت کم حجابی و بی حجابی در جامعه را چه چیزی می دانید؟

علت کم حجابی و بی حجابی در جامعه به نظر من به خانواده ها بر می گردد.به علت کم توجهی و بی خبری از وضعیت فرزندان و آزادی بیش از حدی که به فرزند خود داده اند.قطعا نقش منفی ماهواره و شبکه های مجازی در این حوزه را هم نمی شود نادیده گرفت.

 

4-وضعیت عفاف و حجاب در جامعه راچگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من جامعه ما از نظر عفاف و حجاب در شرایط مناسبی نیست .شاید هنوز جای امیدواری است که بخش زیادی از زنان و مردان ما هنوز به این مساله پایبند هستند اما ما نباید غافل باشیم که روز به روز برای برچیده شدن فرهنگ ایرانی اسلامی دشمنان ما روی زنان ما و عفت آنها برنامه ریزی کرده اند وازمسئولان فرهنگی انتظار بیشتری می رودکه با توجه به هشدارهای مقام معظم رهبری در یک دهه اخیر مبنی برمبارزه باتهاجم فرهنگی کمر همت ببندندو همکاری نمایند تاوضیت از این بدتر نشود.

 

5-در حوزه فرهنگی چه اقداماتی برای مقابله با بی حجابی کارساز است؟

باید نهادها و سازمانهای مربوطه با برنامه ریزی های صحیح و برپایی همایش ها و کارگاه های آموزشی همچنین استفاده موثر از رسانه ها در این حوزه قدم بردارندتا بتوانند در این زمینه موثر باشند.

 

6-وقتی خانمی برای تهیه چادر به مغازه شما مراجعه می کندچه حسی دارید و چگونه با او برخورد می کنید؟

قطعا خوشحال می شوم و با روی خوش از او استقبال می کنم .اکثرا با مشتری هایم از همان ابتدای ورود هم صحبت می شوم و در مورد چادر و ارزش آن و اینکه ما خانم ها با چادر احساس امنیت و آرامش داریم و اینکه چادر یادگار حضرت زهرا (س) است و ما چون بچه شیعه هستیم باید امانت دار خوبی باشیم.امیدوارم روزی فرا رسد که هیچ کس را بدون یادگار حضرت زهرا (س) را در جامعه نبینیم و شاهد کشور و استانی با عفاف و حجاب ناب زهرایی ببینیم.

 

7-خاطره ای به یاد ماندنی از مشتریانی که برای تهیه چادر به مغازه شما مراجعه کرده دارید؟

بهترین خاطره ای که دارم این است که خانم خیلی بدحجابی به مغازه آمد وبعد از چند دقیقه با من صحبت کرد و گفت که از اینکه با چادر در اینجا کار می کنی اذیت نمی شوی ودست و پا گیرت نیست،گفتم اتفاقا خیلی راحتم و احساس امنیت و آرامش می کنم بعد گفت از چادری که خودت پوشیدی برام بیار و من بهش چادرو دادم و اون پوشید وپسندید موقع خارج شدن از مغازه برگشت به من گفت که پوشش خودت باعث شد که من چادر بپوشم. احساسی که اون روز و اون لحظه داشتم قابل توصیف نیست وهروقت یادم میاد خیلی خوشحال می شوم.

 

8-بیشترین مشتریانی که به شما مراجعه می کننداز کدام قشر بانوان هستند؟

بیشتر مشتریان ما خانم های جوان هستن و اغلب هم کسانی هستند که برای اولین بار می خواهند چادر بپوشند.

 

9-حجاب و عفاف خانمها وآقایان چه تاثیر مثبتی بر روی جامعه می تواند داشته باشد؟

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری حجاب اسلامی وسیله حفظ و صیانت عفاف انسانی است وازآنجاکه حجاب سلاح مقاومت در برابر بی بند و باری است و رعایت کردن حجاب و عفاف توسط هر دو قشر آقا و خانم در جامعه تاثیر گذار است.

 

10-نقش خانواده ها را درتربیت فرزندان و رعایت عفاف و حجاب آنها را تا چه اندازه موثر می دانید؟

قطعا بیشترین نقش و تاثیر گذار ترین نهاد در رعایت عفاف و حجاب در جامعه بر عهده خانواده ها می باشد.

 

11-استقبال از خرید چادر و مدل های جدید روسری های محجبه چگونه هست؟

با توجه به توع مدل و رنگ استقبال چشم گیر بوده و خوب هست همانطور که خودتون در این مدت زمان اندک که اینجا حضور دارید می بینید که.استقبال خوب هست.

 

12-در مغازه شما علاوه بر لوازم مذهبی فرهنگی ویترین هایی از یادگاری های شهدا دیده می شود موضوع این ویترین ها چیست؟

بله اینها وسایلی از یادگاران زمان هشت سال دفاع مقدس وجود دارد که ما آنها را اینجا به نمایش گذاشته ایم تا مردم و خانم ها ببینند که برای حفظ وارزش ناموس این مملکت چه خون هایی ریخته شده و وتمام تلاش خود را برای حفظ حجاب و عفاف خود بکار ببرند.

 

صحبت پایانی شما؟

به همه زنان و دختران کشورم علی الخصوص هم استانی های خودم خواهرانه می گویم که حجاب محدودیت نیست .ما باحفظ حجاب کرامت انسانی را حفظ کرده ایم و به یقین در این پوشش فلسفه و حقیقتی هست که خدای متعال بار ها و بارها به آن سفارش کرده است و این را بدانند که ما وقتی درجامعه حضور پیدا می کنیم نه تنها در قبال ارزش خودمان مسئولیم بلکه در قبال حال مردان جامعه هم مسئول خواهیم بود.

 با تشکر از خانم خلقی مقدم که با تمام مشغله ای که دارند و قت خود را در اختیار ما قرار دادند.

 

 

 

عکس و گفت وگو: مرضیه غلامی

منبع:پایگاه خبری تحلیلی زنان کهگیلویه وبویراحمد ایل بانو

انتهای پیام/200

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک