آخرین اخبار

4. بهمن 1394 - 11:36   |   کد مطلب: 4618
پس از بررسی صلاحیت کاندیداها در هیات‌های اجرایی و اعلام نظر نهایی شورای نگهبان در تایید و یا رد صلاحیت ثبت نام کنندگان، رسانه ها معاند خارج از کشور با کلید واژه «ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی» یک جنگ تمام عیار رسانه ی را علیه نظام ج.ا.ا رقم زدند. در همین رابطه دو شبکه فارسی صدای آمریکا و بی بی سی به طور ویژه به این موضوع پرداختند.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، بخش فارسی بی.بی.سی با هدف جنجال آفرینی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد تنش در فضای سیای کشور، به موضوع ردصلاحیت ها در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی پرداخت. بی.بی.سی فارسی از چند هفته پیش و هم زمان با آغاز فرایند انتخابات، برنامه های مختلفی را در این رابطه تهیه و تولید کرده است. پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان، بی.بی.سی فارسی در برنامه نوبت شما به موضوع «رد صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس» پرداخت که یکی از نکات قابل تامل در برنامه «نوبت شما» حضور دو نامزد دواطلب در انتخابات بود.

رد صلاحیت گسترده کاندیداها در برنامه نوبت شما بی.بی.سی فارسی+ تصاویر

 

برخلاف گذشته مسعود باستانی نیز به عنوان کارشناس بی.بی.سی فارسی در این برنامه حضور داشت! او در ابتدا به ردصلاحیت حدود 7300 نفر در پروسه بررسی صلاحیت ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد که از دواطلبان اصلاح طلب که 3000 نفر ثبت نام کرده بودند تنها 30 نفر تایید صلاحیت شده اند! تاکید بی بی سی فارسی در مورد اصلاح طلبان البته ریشه دیرینه ی دارد!

اما حضور دوتن از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در برنامه نوبت شما بسیار بحث برانگیز بود؛ «قاسم اکسیری فرد» که از اسکایپ با «نوبت شما» در تماس بود و رد صلاحیت شده بود و همچنین «محمد از تهران» میهمان دیگر برنامه که البته صلاحیت او برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی تایید شده بود!

مجری برنامه [فرن تقی زاده] ابتدا از قاسم اکسیری فرد پرسید: «شما نامزد رد صلاحیت شده هستید و به نوعی صلاحیت شما تایید نشده است؛  از روند بررسی صلاحیت ها و اینکه الان در چه موقعیتی هستید بفرمایید؟». قاسم اکسیری فرد در پاسخ به پرسش مجری برنامه گفت: «هیئت اجرایی انتخابات صلاحیت ما را تایید کرده است و این بدین معناست که تمام استعلام ها در مورد ما مثبت بوده و هیچ گزینه ی منفی در مورد ما پیدا نشده است ... با این وجود شورای نگهبان من را رد صلاحیت کرده است». او در ادامه گریزی هم به قانون انتخابات زد و از خلاء قانونی در روند بررسی صلاحیت ها سخن گفت!

قاسم اکسیری فرد در حالی از خلاء قانونی در قانون انتخابات سخن می گفت که حتی تفاوت رد صلاحیت با عدم احراز صلاحیت را نمی دانست! او با بیان اینکه برای پیگیری موضوع به فرمانداری شهر «جهرم» مراجعه کرده، افزود که مسئولان به او گفته اند که شرایط بند یکم ماده 28 را دارا نیست و حکم به عدم احراز صلاحیت داده اند!!!

بند یکم ماده 28 قانون انتخابات به لزوم «اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» اشاره دارد؛ بنابراین بدیهی است که اگر فردی شرایط مندرج در این بند را نداشته باشد رد صلاحیت خواهد شد. موضوع عدم احراز صلاحیت زمانی مطرح است که ناظران علی رغم انجام تحقیقات گسترده سلباً و اثباتاً نتوانسته باشند در خصوص شرایط موضوع ماده 28 علم قطعی کسب نمایند.

البته این پایان ماجرا نبود! به نظر می رسید که حضور «قاسم اکسیری فرد» [نامزد رد صلاحیت شده] در برنامه نوبت شما تنها یک توجیه داشته باشد. او باید به عنوان یک کاندید، موضوع بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان را با شک و تردید توام می کرد. «قاسم اکسیری فرد» به پیگیری قانونی ردصلاحیت خود اشاره کرد. نکته جالب توجه دیگر مصادیقی بود که «قاسم اکسیری فرد» از آن به عنوان بی دقتی در بررسی صلاحیت ها یاد می کرد!

قاسم اکسیری فرد با بیان اینکه هنگام پر کردن فرم تقاضای مجدد [بررسی] متوجه شده که کلمه «بسمه تعالی» در سربرگ قید نشده اینطور نتیجه گیری کرد که «شورای نظارتی که مرتکب این بی دقتی می شود، چگونه صلاحیت نامزدهای انتخابات را بررسی می کند و رای بر عدم احراز صلاحیت آنها می دهد!».

میهمان دیگر برنامه که از نامزدهای تایید صلاحیت شده بود، بیشتر درباره رد صلاحیت ها سخن گفت. او که با نام «محمد از تهران» روی خط تلفنی برنامه حضور داشت در این باره گفت: «آنهایی که رد صلاحیت می شوند دو دسته اند: * آنهایی که صلاحیت شان احراز نشده، مثلا کسانی که سابقه فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ندارند و حتی افراد محلی هم آنها را نمی شناسند *دسته دوم کسانی هستند که رد صلاحیت شده اند، به این معنا که صلاحیت آنها توسط نهادهای چهارگانه مورد بررسی قرار گرفته و در پرونده شان مواردی وجود داشته که منجر به رد صلاحیت آنها شده است».

فرن تقی زاده [مجری]، در ادامه به رد صلاحیت نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و از نامزد تایید صلاحیت شده [محمد] خواست که در این باره توضیح بیشتری دهد! میهمان برنامه نوبت شما در این رابطه گفت: «شورای نگهبان با توجه به وظایفی که برای آن تعریف شده حق دارد درباره نمایندگان سابق مجلس نیز بررسی ها و بازرسی های لازم را انجام دهد؛ ممکن است برخی از نمایندگان مرتکب تحلفاتی اداری و ... در دوران نمایندگی خود شده باشند.»

مسعود باستانی در دقایق پایانی با فرافکنی به تلاش رئیس جمهور روحانی اشاره کرد. او با ذکر این مطلب که یکی از وظایف رئیس جمهور «اجرای قانون اساسی» است افزود که شورای نگهبان با این رد صلاحیت ها خود به تنهایی قانون را اجرا می کند و نیازی به رئیس جمهور نمی بیند! البته در دوره محمود احمدی نژاد نیز چنین بوده است؛ ابزار قدرت مشخصی در اختیار رئیس جمهور نیست و تنها راهی که می توان تصور کرد، «رایزنی با شورای نگهبان» است که البته بعید به نظر می رسد که در مورد اصلاح طلبان راه به جایی ببرد!

اظهارات مسعود باستانی [تحلیلگر مسائل سیاسی] در حالی است که طبق قانون اساسی ج.ا.ا وظیفه بررسی صلاحیت نامزدها و تصمیم گیری در خصوص رد یا تایید صلاحیت آنها برعهده شورای نگهبان است. در این بین ممکن است که تایید برخی از نهادها و دستگاه ها لازم باشد اما تصمیم نهایی همچنان با شورای نگهبان است.

در پایان گفتنی است که در طول برنامه، فرن تقی زاده بارها از عبارت «رد صلاحیت گسترده دوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس» استفاده کرد! این در حالی بود که موضوع برنامه آنچنان که در زیرنویس «نوبت شما» مشاهده می شود «رد صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس» بود.

منبع:دانا

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک