آخرین اخبار

24. آذر 1394 - 13:02   |   کد مطلب: 4241
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد:
موردی از مرگ بر اثر آنفلوآنزا در کهگیلویه و بویراحمد گزارش نشده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت موردی از مرگ بر اثر آنفلوآنزا تاکنون دراستان مشاهده نشده است هر چند که آنفلوانزای فصلی مثل همیشه شایع است و نمونه‌هایی که مشکوک بوده به آزمایشگاه‌های تخصصی در اصفهان و شیراز ارجاع داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه به نقل از پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس رضا چمن افزود: برخی از بیماری‌ها در فصل تابستان و برخی دیگر در فصل زمستان فعال هستند که هر کدام از آن‌ها علائم و نشانه‌هایی دارند.

 

وی  با تشریح بیماری آنفلوانزا که در کشور موجب مرگ تعدادی از هموطنان شده است افزود: آنفلوانزا از آن دسته بیماری‌های مخصوص فصل زمستان است که سه بیماری خیلی شایع مربوط به آنفلوانزا داریم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار داشت: نوعی که امسال در کشور ما شایع شده بدترین نوع در بین سه نوع شایع شده به شمار می‌رود.

 

چمن تصریح کرد: این سه نوع عامل ویروسی هستند و تغییراتی به دلیل بیماری‌زایی در ذات آن‌ها ایجاد می‌شود که شاهد بروز بیماری تازه و جدیدتری هستیم.

 

وی گفت: گونه‌ای که امسال در کشور شایع شده است که احتمال شدت و مرگ و میر آن نسبت به گونه‌های دیگر بیشتر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه همیشه بحث آنفلوانزا را به صورت شایع داریم، افزود:  اما امسال هم انعکاس رسانه‌ای آن باعث شد که آهنگ آن زودتر آغاز شود و امروز جز بحث‌های جدی جامعه است و به اعتقاد ما یک نوع اضطراب منطقی به دور از ترس و وحشت هم برای پیشگیری در جامعه لازم است.

 

 چمن ادامه داد: در فصول سرد سال چندین آنفلوانزای فصلی را ممکن است تجربه کنیم و اکنون یک موج طی دو سه هفته پیش در برخی از استان‌ها داشته‌ایم.

 

وی یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد هنوز در میان فصل سرد سال هستم و تا آخر اسفند امکان بروز بیماری هست و لذا باید حساسیت در خصوص بیماری به صورت معقول و هوشمندانه وجود داشته باشد.

 

 چمن بیان کرد: این بیماری به همه گروه‌های سنی مربوط می‌شود و همه در معرض آن هستند و در بحث عوارض، بیش از 95 درصد موارد خود محدود شونده هستند و بدون عارضه بهبودی حاصل و در کمتر از 5 درصد موارد دچار مشکلات جدی می‌ شوند.

 

احتمال مرگ و میر بر اثر بیماری آنفلوآنزا کمتر از یک درصد است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خاطر نشان کرد: احتمال مرگ و میر در این بیماری به طور کلی کمتر از یک درصد است اما کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند تا 10 درصد احتمال مرگ و میر در آن‌ها وجود دارد.

 

گروه های آسیب پذیر در مقابل بیماری آنفلوآنزا

 

وی افزود: گروه‌های خاصی هستند که بیشتر آسیب می‌بینند مانند خردسالان و افراد سالمند بالای 65 سال، خانم‌های باردار و کسانی که دچار بیماری‌های پیشرفته قلب و عروق و پیوند اعضا و دیابتی‌ها و در کل کسانی هستند که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است.

 

 

مرگی بر اثر آنفلوآنزا در کهگیلویه و بویراحمد نداشته ایم

 

 چمن خاطرنشان کرد: در استان تاکنون مرگ بر اثر این گونه آنفلوانزا را نداشته‌ایم هر چند که آنفلوانزای فصلی مثل همیشه شایع است و نمونه‌هایی که مشکوک بوده به آزمایشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی در اصفهان و شیراز ارجاع داده شده است.

 

این مسئول تأکید کرد: آن‌چه که در استان‌های کشور اتفاق افتاده اتفاق غیر عادی و عجیبی نبوده لذا وقتی شیوع بالا باشد اتفاق غیر منتظره نیست اما باید با تمام وجود کنترل کنیم تا مشکل ایجاد نشود.

 

راه های پیشگیری

 

وی با تأکید بر این که مردم در استان باید رعایت پیشگیری را داشته باشند، افزود: یکی از راه‌های شیوع بیماری از راه دست دادن و روبوسی‌های رایج است که در استان ما رعایت پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری از این دو راه، مهم است.

 

چمن با اشاره به این که در مدارس باید کنترل‌های لازم انجام شود، خاطرنشان کرد: نباید در مدارس دانش‌آموزانی که مبتلا به بیماری هستند بر سر کلاس‌های درس حضور پیدا کنند و باید بین سه تا 5 روز استراحت برای دانش‌آموزان مبتلا در نظر گفته شود.

 

انتهای پیام/م.غ/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک