آخرین اخبار

23. بهمن 1393 - 12:35   |   کد مطلب: 382
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: یکی از دام هایی که غرب برای تیم مذاکره کننده ما طراحی کرد این بوده که مذاکرات را دو قسمت کلیات و جزئیات تقسیم کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص بیانات دیروز مقام معظم رهبری درباره روند مذاکرات گفت: آنچه که مسلم است این است که این مذاکرات دلیلی اعتماد ایران به آمریکا نیست بلکه دلیلی روشنی برای اثبات نظر ایران مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و طرف‌های غربی است.

 

وی با اشاره به اینکه طرف‌های غربی به ویژه آمریکا در مذاکرات هیچ گاه رو راست نبوده و به تعهدات خود عمل نکردند تأکید کرد: تنها ایران در این مذاکرات به صورت صادقانه عمل کرده و نشان داده است که اگر برای اغنای افکار عمومی دنیا مذاکره را شروع کرده و برای رفع سوء تفاهم ها و اتهاماتی که به ایران زده می‌شود وارد این مذاکرات شده است، دلیلی بر اینکه طرف های غربی ما صادقانه برخورد می کنند نیست.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: مذاکرات اگر به توافقی که منافع ملی ما را تأمین کند برسد و به نتیجه برسد هم حقانیت ایران را اثبات کرده و هم نشان دهنده این است که غربی ها در برابر استدلال ها و منطق ایران نتوانستند دیدگاه های غلط و اشتباه خود را بیش از این به ایران تحمیل کنند.

 

ترقی تأکید کرد: یکی از دام هایی که غرب برای تیم مذاکره کننده ما طراحی کرد این بوده که مذاکرات را دو قسمتی کرده‌اند به این صورت که بگویند در کلیات به توافق رسیده ایم؛ مثلا حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و از طرف دیگر هم اعلام کنند که تحریم‌ها را بر همین اساس لغو می کنند؛ طراحی این موضوع برای این بود که دو طرف جشن بگیرند و اعلام کنند که به یک توافق رسیده اند.

 

وی در ادامه گفت: در اصل وقتی وارد جزئیات می شوند بر اساس آن چیزی که الان در مذاکرات وجود دارد، می خواهند بگویند در راستای این توافق کلی فعالیت فردو و آب سنگین اراک باید توسط ایران متوقف شود و غنی سازی در حد محدودی در کشور انجام شود و فعالیت های تحقیقاتی کشور در زمینه هسته ای هم متوقف شود.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان داشت: در رابطه با تحریم ها هم در جزئیات می گویند که ما این تحریم ها را بر می داریم اما ظرف 15 سال و این برنامه برای یک سال یا دو سال نخواهد بود.

 

ترقی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه طرف غربی در جزئیات می خواهند کلک بزنند و به تعهدات خود عمل کنند و می خواهند در نمای کلی یک تبلیغاتی را برای این توافق میان ایران و آمریکا به راه بیندازند تا از این طریق آثار بین المللی آن را موجب بهره برداری خود قرار دهند، نباید جمهوری اسلامی ایران در دام آنها قرار بگیرد و علت مخالفت مقام معظم رهبری هم بر همین اساس است.

 

وی افزود: با توجه به اختلافی که میان کنگره و کاخ سفید وجود دارد هیچ تضمینی وجود ندارد که با ورود تیم هسته ای به جزئیات توافق، طرف غربی به تعهدات خود عمل کند و از این رو ایران مصر است که این موارد در یک توافق انجام شود و دو مرحله ای نباشد؛ از طرف دیگر همه منافع ایران در این توافق باید لحاظ شده و دستاوردهای هسته‌ای کشور حفظ شود.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص لغو قسمتی از تحریم ها اظهار داشت: این حرف قابل اعتماد نیست؛ چرا که آنها فردا می توانند با تغییر سیاست حود بگویند که قادر به برداشتن تحریم های شورای امنیت به خاطر چند جانبه بودن و مسائل حقوق بشری،  نبوده و تنها می توانند تحریم‌های آمریکا را لغو کنند.

 

ترقی در ادامه افزود: برای ملت ایران قابل قبول نیست که بدون لغو کامل تحریم ها توافقی صورت بگیرد و حتما باید در توافق نهایی لغو همه تحریم ها گنجانده شود.

 

وی در خصوص حق قانونی مردم برای اینکه در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار بگیرند گفت: همانطور که رهبری در بیانات خود اظهار کردند این توافق باید روشن و شفاف بوده و برای همه قابل فهم باشد؛ به گونه ای که کسی نتواند ان قلتی روی آن یا بخشی از آن ایجاد کند و لذا حق مردم است که از این توافق و متن آن کاملا مطلع باشند و بدانند که متافع آنها در آن لحاظ شده است.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مردم ما نمی توانند تحقیر و زورگویی آمریکا را بپذیرند، در راهپیمایی 22 بهمن هم همین موضوع را مطالبه کردند و دولت و مسئولان باید نسبت به شفاف سازی متن این توافق اقدام جدی به عمل بیاورند.

 

 

انتهای پیام/و/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک