آخرین اخبار

19. مرداد 1394 - 10:19   |   کد مطلب: 2917
ورود خانم‌ها به عرصه اجتماع، زندگي خانوادگي و مسووليت‌هايي چون همسر بودن و مادر بودن را تحت‌الشعاع قرارمي‌دهدو قطعا اگر زنان نتوانند مهارت تطبيق و مديريت بين کار در منزل و کار بيرون را کسب کنند، در هيچ يک موفق نخواهند شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، شايد کمتر کسي باشدکه متوجه تفاوت‌ فاحش نوع زندگي امروز با چند سال گذشته نشود. علاوه بر تغيير شکلي خانواده‌ها، روند حاکم بر زندگي آنها از نظر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نيز تغييرکرده است. در همه مشاغل شاهديم که زنان در کنار مردان مشغول کار و کسب وموفقيت‌اند. اين موضوع از نظر گردانندگان اجتماع نيز بسيار مطلوب است؛ چرا که جوامعي که از 100 درصد نيروي کار خود (زن و مرد) استفاده مي‌کنند، در مقايسه باجوامعي که فقط از 50 درصد نيروي کارشان (فقط مردان) بهره مي‌گيرند،پيشرفته‌ترند.

اما در کنار تمام اين محاسن، ورود خانم‌ها به عرصه اجتماع، زندگي خانوادگي و مسووليت‌هايي چون همسر بودن و مادر بودن را تحت‌الشعاع قرارمي‌دهد...قطعا اگر زنان نتوانند مهارت تطبيق و مديريت بين کار در منزل و کار بيرون را کسب کنند، در هيچ يک موفق نخواهند شد. به راستي، کدام يک از خانم‌ها در زندگيموفق‌ترند و مشکلات کمتري دارند: شاغل يا خانه‌دار؟

 

خبرنگار این پایگاه خبری در مصاحبه هایی با20  تن از خانم های  شهر یاسوج که در مغازه ها، نانوایی ها، خیاطی ها، مطب پزشکان و ادارات شاغل هستند انجام داده از آنها دلایل شاغل شدن وتاثیر آن برروی زندگی و رابط خانوادگی را جویا شده است.

 

اغلب  این خانم ها که متاهل نیز بودند دلیل اصلی شاغل شدن خود را نیازهای مالی، تامین مخارج خود وخانواده عنوان کردند و مجبور به کارکردن هستند.

آنها همچنین ابراز داشتند مامجبور هستیم درقبال مبلغ کمی تمام وقت خود راصرف کار کنیم تابتوانیم درکنارشوهرمان کمک خرج خانواده باشیم .تعدادی از خانمهای فروشنده وخیاط  در شهر یاسوج نیز عنوان کردند: درقبال سالها کاروزحمت ما ازداشتن بیمه محروم هستیم وازاین بابت گلایه مندیم.

 

دختران مجرد هم درپاسخ به این سوال که چرا شاغل شدید به خبرنگار این پایگاه خبری می گویند: به دلیل پرکردن وقت خود واینکه مخارج خود را تامین کنند وسربارخانواده نباشند تصمیم گرفتند که شاغل شوند واگر موقعیت ازدواج برای آنها پیش بیایید دیگرمجبور به کارکردن نیستند.

 

اما سوال اصلی که ما ازخانم های متاهل این بوده است که تا چه میزان شاغل بودن شما در زندگی و روابط زناشویی شما تاثیر گذاشته است؟

 

تعداد زیادی از آنها اینطورجواب دادند که ما بدلیل اینکه در طول روز وقت زیادی رادرمحل کار می گذرانیم وبه واسطه شغل خود با افراد زیادی درارتباط هستیم دیگرفرصتی برای گذراندن باخانواده وفرزندان خود نداریم.

 

این بانوان شاغل عنوان کردند: وقتی درخانه هستیم به دلیل خستگی زیاد کاری حتی حوصله حرف زدن با اعضای خانواده خود را نداریم.

 

 تعدادی از این خانم ها از گلایه های شوهرانشان برای ما گفتند و ابراز داشتند: شوهرانمان ازما گلایه مندند که چرا از زمان شاغل شدن درروابط زناشوییمان اختلال ایجاد شده است و از ایجاد رابطه زناشویی فرار میکنیم.

 

مژگان 23 ساله ،مجرد وفروشنده،است وی علت شاغل شدن خود را پرکردن وقت  وتامین مخارج خود دانست وگفت اگر ازدواج کند دیگر نیازی به کار کردن ندارد.

 

 

مریم  46ساله، متاهل ودارای شغل خیاطی نیز می گوید: مشکلات اقتصادی واینکه شوهرم بیکار است مرامجبوربه کارکردن کرده است و وقتی به خانه میروم ازشدت خستگی نمیتوانم به خانواده ام رسیدگی کنم واین مساله روی بچه هایم تاثیر زیادی گذاشته است.

 

 

وی افزود: مدت 16سال است که دراین حرفه مشغول بکار است بدون اینکه بیمه ای به او تعلق بگیرد واز این بابت نگران آینده است.

 

این بانوی شاغل در بازار یاسوج  با بیان اینکه کارکردن درطول روز روی روابط زناشویی ما تاثیر منفی گذاشته است ،گفت:اغلب اختلاف های من وشوهرم سر همین مساله هست که چرابعد  از برگشت سرکار به خانه از شدت خستگی با وی کم صحبت می کنم.

 

زهره 36ساله، مجرد، کارمند یکی از بانک یاسوج دلیل شاغل شدن خود را بدست آوردن استقلال مالی واجتماعی دانست وگف: علی رغم خستگی واحساس مسولیت زیاد به کار خود علاقه دارم.

 

 

سحر 29 ساله ،متاهل و کارگر نانوایی نیز می گوید:به دلیل نیاز مالی و اینکه کمک خرج خانواده خود باشم تصمیم گرفتم شاغل بشم.

 

وی با بیان اینکه باید دوشیفت در نانوایی کار کند گفت: وقتی را که باید در خانه وبرای فرزند وشوهر خود بگذارم باید در نانوایی کار کنم تا بتوانم معیشت خود را تامین کنم ،از طرف دیگر شبها از شدت خستگی نمیتوانم نیازهای فرزند وشوهر خود را تامین کنم واز این بابت نگرانم.

 

 

برای بررسی بیشتر موضوع اشتغال زنان و آسیب های که زندگی خانوادگی و اجتماعی آنها را تهدید می کند به سراغ یک کارشناس رفته و نظر وی را در این زمینه جویا شدیم.

 

کبری اخلاقی کارشناس ارشد روانشناسی گفت:اشتغال زنان میتواند انگیزه های مختلفی ازجمله رسیدن به استقلال مالی،رسیدن به هویت ومنزلت اجتماعی و ... باشد وبه همین دلیل دردهه اخیر مشارکت زنان درعرصه های مختلف شغلی شتاب گرفته است اما با وجود حضور زنان در عرصه های شغلی در دهه های اخیر هنوز هم در جامعه نیمه سنتی ونیمه مدرن ایران مساله اشتغال زنان وحضور آنان درعرصه های عمومی بحث انگیز وچالش زا میباشد، چراکه دراین بین مسائل ومشکلاتی اشتغال زنان را درگیر خود کرده است.ازجمله مشکلات فرهنگی،خانوادگی،سازمانی ،نامناسب بودن ساعت کار ،رسیدگی به امور فرزندان و...است.

 

وی با بیان اینکه اگرچه تغییرات ساختاری که درجوامع امروز من جمله جامعه ایران صورت گرفته است باعث کمرنگ شدن تفکیک جنسیتی هم درذهنیت افراد وهم در موقعیت های عینی جامعه شده است اما این تغییرات با اینکه قابل توجه اند به معنای آن نیستند که مسائل و موانع اشتغال زنان درجامعه و خانواده رفع  شده است از این روبه نظر میرسد ایجاد زمینه فرهنگی وساختاری مناسب برای اشتغال بهینه زنان به زمان بیشتری نیازمند است وهنوز همه افراد چه مرد چه زن درپذیرش نقش های جدید زن دچار تردید می باشند.

 

اخلاقی اظهار کرد:  جمعیت بسیار زیادی از زنان شاغل به خاطر نیازشان به کار اشتغال دارند نه صرفاً به خاطر حضور اجتماعی  و یکی از علل به وجود آمدن مشکلات مختلف برای بانوان شاغل این است که قریب به اتفاق رؤسای ادارات ، مرد هستند و به دلیل اینکه حقوق مکفی دارند هرگز متصور نیستند که دلیل اشتغال بانوان چیست زیرا همسران آنها هرگز نیازی به کار نداشته اند.

 

وی ادامه داد: به همین جهت این مدیران دلیل کار کردن بانوان را نمی توانند درک کنند و لذا هیچ نیازی نیز به قرار دادن تسهیلاتی برای زنان نمی بینند.

 

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ابراز داشت: اکثر جمعیت بانوان شاغل به ویژه بانوان متأهل جوان از کار کردن خوششان نمی آید و کار کردن برای آنها پیامدهای منفی مختلفی چون استرس ، احساس گناه ازاینکه نمی توانند به مسئولیت های اصلی خویش بپردازند، احساس ناامنی از اینکه از طرف خانواده طرد شوند و ... را به همراه دارد.

 

اخلاقی افزود: از دیگر عواملی که باعث وجود مشکلاتی برای این بانوان می شود عدم درك صحیح از جانب همسر و شریك زندگی ، عدم وجود برنامه ریزی صحیح ، فشار كاری كه اکثر مشاغل بر خانم ها تحمیل می كنند می باشد.

 

وی گفت :آنچه مسلم است ضرورت حمایت های دولت درجهت تفهیم اصل مسولیت پذیری زن ومرد در حفظ وبقای خانواده است که میتواند حضور شایسته زنان در عرصه های اقتصادی واجتماعی را تسهیل کند.

منبع: ایل بانو

انتهای پیام/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک