آخرین اخبار

5. مرداد 1394 - 8:22   |   کد مطلب: 2690
اختصاصی فارس/گفت‌و‌گو با براندون مارتینز، روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای کانادا
«ترور» اسلحه امپریالیسم است/ احتمال تبانی منافقین با ریاض وجود دارد
یک روزنامه‌نگار مطرح کانادایی گفت: غرب در پی رواج فرهنگ فاسد آمریکایی برای ضربه زدن به فرهنگ سنتی اسلامی و سنن اصیل فارسی است و نباید گذاشت عوامل اطلاعاتی خرابکار خود را در قالب روزنامه نگار یا تاجر وارد ایران کند.

 به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، گروه بین‌الملل _سید رضا پیراسته«براندون مارتینز» روزنامه نگار، پژوهشگر فعال کانادا در عمده جریان‌های رسانه‌ای دیداری، شنیداری و مکتوب مخالف با سیاست‌های آمریکا و صهیونیسم چون «پرس‌تی‌وی»، «وترنز نیوز»، «لوانت تی وی»، «انتفاضه فلسطین» و موارد دیگر است. مارتینز دارای تالیفاتی تحت عناوین «فریب بزرگ»، «تاریخ فراموش شده» و «دسیسه پیدایش داعش» است که در آن‌ها به انتقاد از صهیونیسم و سلطه آمریکا و غرب پرداخته است. مارتینز در این گفت‌‌وگو اظهار داشت: «اگر یک جمهوریخواه رییس جمهوری آمریکا شود، بی‌شک این توافق به سرعت زائل شده و آمریکا دوباره ژست تهاجمی علیه ایران می‌گیرد.» مشروح این گفت‌‌وگو با شرح ذیل تقدیم می‌شود:

فارس: آیا ممکن است که توافق صورت گرفته به طور عمدی در آینده به هم زده شود تا مقدمه‌ای برای تجاوز آتی علیه ایران باشد؟

براندون مارتینز: به نظرم این موضوع ممکن است اتفاق بیافتد و این بخاطر سو سابقه آمریکا در ارتباطات دو جانبه بین‌المللی است. آمریکا در ادوار گذشته با کشورهای دیگر توافقاتی داشت که خلف وعده کرد.

«صدام حسین» رییس جمهور سابق عراق و «مانوئل نوریه‌گا» رییس جمهور اسبق پاناما از جمله مواردی خوبی هستند که بی درنگ از متحد مبدل به دشمنان آمریکا شدند و اصولا سیاست آمریکا مبتنی بر ریاکاری، دورویی و نیرنگ است. بی‌اعتمادی و انتقاد در معیارهای سیاست خارجی آمریکا جا دارد. نو محافظه کاران صهیونیست به عنوان پلیدان این عرصه، که در صدر محور سیاست خارجی آمریکا مستولی هستند پیشتر سناریویی را ارائه داده بودند که بر اساس آن آمریکا پیشنهادهایی می‌داد که ایرانیان مجبور به رد آن‌ها می‌شدند تا گزینه نظامی تنها را حل موجود باشد. این موضوع در راهبردهای اندیشکده «بروکینگز» که در سال 2009 تحت عنوان «کدام مسیر بسوی ایران است» منتشر شد و در آن نومحافظه کاران توصیه به بکار بردن حیله‌های ناجوانمردانه امپریالیستی برای شعله ور کردن آتش جنگ با ایران از طریق عملیات پنهان داشتند.

فارس: چند درصد این احتمال وجود دارد که آمریکا با خلف وعده تحریم‌هایی که مدعی رفع آن‌ها است را مجددا احیا کند؟

براندون مارتینز: این مسئله بعید است که سال جاری رخ دهد. زودترین زمان ممکن به نظر من سال آینده و بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اگر یک جمهوریخواه رییس جمهوری آمریکا شود، بی‌شک این توافق به سرعت زائل شده و آمریکا دوباره ژست تهاجمی را علیه ایران می‌گیرد. حزب جمهوریخواه شعبه‌ای حزب لیکود اسرائیل و به طور کامل به فرمان صهیونیست‌ها و در خدمت منافع آن‌هاست.

فارس: منافع ایران را از این توافق چه می‌بینید و از نظر شما ابزار ایران برای ایستادگی در برابر بهانه و دبه‌های آمریکا چیست؟

براندون مارتینز: از لحاظ رفع تحریم‌های اقتصادی شدید و آزادی سرمایه‌های مسدود شده ایران در خارج این مسئله بسیار مهم است. اقتصاد ایران امیدوارانه بعد از دریافت سرمایه‌هایش احیای مجدد می‌شود. علاوه بر این، اگر یکی از شرکای حاضر در این توافقنامه تخلفی کند، در توافق جدید بندهایی برای ایران برای جبران مافات در نظر گرفته شده است. همچنین بکارگیری یک نهاد میانجی نیز برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد اما تاریخ به ما می‌گوید آمریکا یا انگلیس می‌توانند از هر چیزی قسر در بروند، بنابراین، این احتمال وجود دارد که آمریکا و انگلیس در آینده در صورت تصمیم به بد عهدی از مجازات قسر در بروند. اما خوشبختانه ایران نیز قادر است با رجوع به فرایند تدابیر اصلاحی موجود در توافق در صورت وقوع چنین مواردی جبران خسارت کند. چین و روسیه نیز به عنوان دوستان ایران شاید مایل به اعمال فشار بر آمریکایی‌ها در پایان دادن به این موارد و حمایت از ایران باشند.

فارس: پشت پرده سیاست خارجی آمریکا چه کسانی فعالیت دارند؟

براندون مارتینز: این مورد بستگی به مکان مورد بحث و میزان خطرات آن دارد. در حالت کلی این سیاست بر مبنای منافع غول‌های تجاری چون «وال استریت» است و ماشین جنگی آن‌ها و البته صهیونیست‌ها به طور برجسته به بسیاری از عوامل گره خورده‌اند. سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا به ویژه تحت سیطره نو محافظه کاران حامی اسرائیل است که از سال 2001 دولت بوش را تحت سیطره خود گرفتند و از آن به عنوان چماقی علیه دشمنان اسرائیل در خاورمیانه استفاده می‌کنند. شرکت‌های نفتی آمریکا چندان از جریان ناآرامی‌های خاورمیانه نفع نمی‌برند اما چنین وضعیتی به طور کامل به نفع منافع و اهداف اسرائیل است. اسرائیل از زمان پیدایش در پی ایجاد تنش‌های داخلی در کشورهای عرب، ایران و مسلمان جهان به عنوان بخشی از راهبرد «تفرقه بیانداز و حکومت کن» سود می جسته است. اسرائیل از هر تفرقه محتملی بین غرب و مسلمانان برای تضعیف فوری دو دشمنش که یکی «جهان اسلام» و دیگر «جهان مسیحیت» است، استفاده می‌کند. باید پرسید که چه کسی از یک رویارویی جهانی بین مسیحیان در غرب و مسلمانان در خاورمیانه و شاخ آفریقا سود می‌جوید. واضح است که صهیونیست‌ جهانی و اسرائیل تنها سود برندگان این جریان هستند. ایجاد درگیری با وجود چند عامل به طور معمول به منظور تسریع اهداف صهیونیست‌ها برای سلطه جهانی در دستور کار نومحافظه کاران قرار دارد.

فارس: «جو بایدن» معاون ریاست جمهوری آمریکا اخیرا گفته بود که آمریکا بی‌شک متعهد به اسرائیل است. این جملات در برهه کنونی چه معنایی دارد؟

براندون مارتینز: جو بایدن سال‌ها قبل خود را به عنوان یک «صهیونیست» معرفی کرده بود. بنا به عقیده عموم جو بایدن یک صهیونیست دوست تمام عیار است و برای حفظ منافع اسرائیل در طولانی مدت هرکاری انجام می‌دهد. اگر جو بایدن نقش مهمی در فرآیند توافق با ایران را داشت، معلوم نبود که وضعیت چه می‌شد. از نظر من این توافق ابتکار شخصی اوباما به عنوان نیش آخر علیه نو محافظه کاران صهیونیست بود که او را در سیاست خارجی تهدید می‌کردند. با لحاظ این که بایدن مایل به انجام هر خیانتی بنفع اسرائیل است، می‌توانم این را بگویم که اگر حصول توافق هسته‌ای با ایران به او محول شده بود، شاید دیگر هیچ توافقی هم اکنون وجود نداشت.

فارس: آیا ممکن است روزی رژیم صهیونیستی یا عربستان سعودی از عوامل گروهک منافقین برای حمله به ایران بهره گیرند؟

براندون مارتنیز: این امر نه تنها ممکن بلکه یک واقعیت است. من در مقاله اخیر تحت عنوان «توافق با ایران، شگردی برای خرابکاری‌های آینده» بدان‌ اشاره کردم. شاهد بودیم که «جورج دابلیو بوش» رییس جمهور سابق آمریکا سال 2005 نبرد پنهانی را علیه ایران براه انداخت و بخش بزرگ این راهبرد افزایش حمایت از گروه‌های ضد دولت ایران چون منافقین و جندالله برای مشکل تراشی بود. واشنگتن اخیرا نام منافقین را از فهرست گروه‌های تروریست خارج ساخته و آشکار است که این مسیر هموار برای پنتاگون و سیا برای آغاز همکاری با گروهک‌های این‌چنینی علیه ایران است. جریان‌های رسانه‌ای آمریکا همین چند سال قبل گزارش دادند که «موساد» سازمان جاسوسی اسرائیل منافقین را تجهیز و تعلیم و حتی حمایت مالی کرده و حتی در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به عنوان نبرد نیابتی سرمایه گذاری کرده بود. «ترور» اسلحه امپریالیسم است و آمریکا و اسرائیل با بهره گیری ماهرانه از آن در راه رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند.

فارس: با وجودی که در روزهای اخیر برخی مقام‌های انگلیس از بازگشایی سفارتخانه خود در تهران خبر می‌دهند، جدا از برخی فواید اقتصادی، تجاری و... برای طرفین آیا ایران می‌تواند به انگلیس اطمینان کند؟

براندون مارتینز: ایران نمی‌تواند به طور کامل به هیچ کشور غربی مادامی که غرب زیر سلطه صهیونیست‌ها است، اطمینان کند. انگلیس نیز عین آمریکا بشدت متحدی غیر قابل اطمینان است. هرگز نمی‌توان به سیاست‌های آن‌ها اطمینان کرد. همانطور که تاریخ گواه است روابط دوستانه با انگلیس در عالم سیاست عین دوستی با فرد معتادی است که دست از اعمالش نمی‌کشد و غیر قابل پیش بینی است. تظاهر دوستی انگلیس با ایران در برهه‌های اخیر جعلی و در خدمت منافع شرارت کارانه است. بهبود روابط با غرب ممکن است زمینه را برای ورود عوامل اطلاعاتی غرب و خرابکار در غالب روزنامه نگار یا تاجر برای دسترسی به مکان هایی که با توجه به مراقبت ایران از آن ها پیشتر قادر به دستیابی نبودند، باز کند.

یک ستون نویس صهیونیست روزنامه «تایمز اسرائیل» همین چند روز گذشته در مطلبی چنین موردی را یاد آور شده بود. این ستون نویس صهیونیستی در یادداشت خود یادآور شده بود که غرب می‌تواند با آشتی صوری از این فرصت برای سرازیر کردن جاسوسان خود همراه با اشاعه ویروس‌های رایانه‌ای در «یو‌اس‌بی‌ها» در بخش صنایع ایران خرابکاری کند.

نویسنده صهیونیست همچنین در مطلب خود بر اهمیت تلاش برای رواج فرهنگ فاسد آمریکایی برای ضربه زدن به فرهنگ سنتی اسلامی و نیز سنن اصیل فارسی تاکید کرده بود. صهیونیست‌ها در این مسیر برای خوب جلوه دادن یک مورد منفی به مثبت بسیار رسوا هستند و بنظر می‌رسد در حال تلاش برای اقدام بعدی تهاجمی علیه ایران هستند.

فارس: به عنوان سئوال آخر آیا شورای امنیت سازمان ملل متحد مکانی منصفانه برای حل و فصل  مشکلات جهانی منجمله موضوع ایران بوده است؟

براندون مارتینز: چین و روسیه تا حدودی در شورای امنیت نفوذ و قدرت دارند. آمریکا قدرتمندترین بازیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد است که بسیاری از بودجه‌های سازمان ملل متحد را دولت آمریکا تامین می‌کند. حق وتوی آمریکا موردی شگرف است که تاکنون بی وقفه در عدم اجرای قطعنامه‌های ضد اسرائیلی که با اکثریت آرا در زمینه نقض حقوق بشر تصویب شده استفاده شده است. بنابر این نمی‌توان از شورای امنیت سازمان ملل متحد با توجه به احاطه اساسی آمریکا بر آن در مسیر منافعش به عنوان مجمعی عادلانه به ویژه درباره ایران به عنوان کشور مخالف آمریکا یاد کرد.

انتهای پیام/

منبع:فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک