آخرین اخبار

31. تير 1394 - 14:11   |   کد مطلب: 2585
کمبود علوفه در مناطق گرمسیری و کمبود آب در مناطق سردسیری این روزها فشار مضاعفی بر عشایر طوایف طیبی و بهمئی در شهرستان لنده آورده است تا با رنج و سختی دام های خود را به چشمه های کم آب برسانند و از طرف دیگر استفاده بی رویه ای از مراتع و جنگلها داشته باشند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، کوه سیاه لنده با ارتفاع بیش از 3000 متر از سطح دریا، ییلاق طوایف طیبی و بهمئی از شهرستانهای لنده، بهمئی گرمسیر ، دیشموک و چاروسا است که با مساحت حدود 12 هزار هکتار سالانه مورد چرای دام دامداران این طوایف قرار می گیرد.

 

در بخش طیبی نشین منطقه ییلاقی کوه سیاه از توابع شهرستان لنده تعداد دامداران کوچ رو به دلیل کم آبی در ییلاق و خشک شدن برخی چاه های مالداری نسبت به سال گذشته به نصف رسیده است.

 
در مرز عرفی بین دو طایفه طیبی و بهمئی به نام سه کالوردی با انبوه سیاه چادرهای دامداران بهمئی در دو طرف جاده خاکی برپا شده اند.
 
در سالهای 88 تا 1390 به همت اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه تعداد زیادی منبع ذخیره آب جهت آبرسانی به عشایر این منطقه احداث شده است.
 وجود منابع ذخیره آب در مجاورت جاده ارتباطی این منطقه باعث جمع شدن این سیاه چادرها بر خط الراس کوه و حواشی جاده شده ،که این خود گواهی است بر تخریب مراتع به دلیل چرای بی رویه در مجاورت منابع آب.
 

 تعدادی از دامداران مستقر در این منطقه ضمن تقدیر از اداره امور عشایر کهگیلویه به خاطر آبرسانی گلایه هایی نیز داشتند. یکی از آنها می گوید امسال تعداد دامدارانی که به ییلاق (محدوده بهمئی نشین) کوچ کرده اند به نسبت سال گذشته دو برابر شده است.
 
وی دلیل این افزایش و کوچ را خشکسالی های اخیر و کمبود علوفه در مناطق گرمسیری که عمدتا مناطق رودتلخ شهرستان بهمئی دانست و گفت: از همکاری نکردن نهادهای مربوطه برای تامین علوفه کمکی گله مند هستیم.
 
این فردعشایری با ابراز ناراحتی از وضعیت فعلی عشایر اضافه می کند که بازار خرید دام راکد شده و هیچگونه تضمینی وجود ندارد .
 
وی ابراز داشت:با توجه به حجم بالای دام موجود در ییلاق و تامین آب مورد نیاز عشایر و دام هایشان را از منابع احداثی ،وجود دو دستگاه تانکر آبرسانی ناکافی است.
 
این فردعشایری ادامه داد: گاهی دام ها مجبورند مسافت چند کیلومتری را برای رسیدن به آب چشمه های موجود در مناطق پایین دست نظیر دلی مهرجان و خیارکال طی کنند.
 
می توان نتیجه گرفت تمام مشکلات به خصوص کمبود علوفه در مناطق گرمسیری و کمبود آب درمناطق سردسیری مساوی است با فشار بی رویه به مراتع و جنگلها.
 

 

خانوارهای بهره بردار، به غیر از چرای دامهایشان هرساله درآمد نسبتا خوبی از جمع آوری انواع گیاهان دارویی نظیر، بومادران(برنجاس)،هلپه،گل آذین چویل و ... و میوه درخت مهلب عایدشان می شود که میطلبد که جهت بهبود معیشت این بهره برداران ،مشارکت آنها را در جهت توسعه و کشت گیاهان دارویی،و اجرای طرحهای مرتعداری و جنگلکاری بیشتر شود.

 

با توجه به موارد ذکر شده و  درددلهای این قشر زحمت کش که تامین کننده نیاز پروتئنی و لبنی جامعه هستند باید به نیازهای آنها نیز توجه شود.

 

 تامین علوفه کمکی با توجه به خشکسالیهای اخیر و کمبود علوفه به خصوص در مناطق سردسیری، بهبود وضعیت آبرسانی به عشایر در مناطق سردسیری و گرمسیری مواردی که اگر از سوی مسئولین به آنها توجه شود هم در جهت بهبود معیشت دامداران و عشایر و هم تا اندازه ای به حفظ منابع طبیعی منجر می شود.

 

 خرید تضمینی دام مازاد دامداران از سوی نهادهای ذیربط به جهت کم کردن فشار وارده به مراتع و بهبود معیشت دامداران، تشکیل صندوق تعاونی فراگیر منابع طبیعی برای واگذاری پروژه های منابع طبیعی به بهره برداران با جلب مشارکت آنها و توجه به دانش بومی و در نتیجه موفقیت بیشتر در جهت حفظ منابع طبیعی و انفال از دیگر راهکارها است.

 

برنامه ریزی در جهت توسعه و کشت گیاهان دارویی در مناطق سردسیری جهت بهبود معیشت بهره برداران عرصه های منابع طبیعی نیز در این زمینه تاثر بسزایی خواهد داشت.

 



 
انتهای پیام/س/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک