آخرین اخبار

13. تير 1394 - 19:05   |   کد مطلب: 2299
مدیر اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: عملیات احداث بانکت و سکوبندی در منطقه خائیز کهگیلویه آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه،قدرت‌الله علیپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگارپایگاه خبری کهگیلویه گفت: ساخت سکوبندی سنگی و احداث بانکت در منطقه حفاظت شده خاییز شهرستان کهگیلویه جهت کنترل فرسایش و رواناب‌ها و افزایش رطوبت نسبی جهت ایجاد بستر رشد گیاه  آغاز شد.

 

مدیر اداره محیط زیست کهگیلویه بابیان اینکه پس از مشاهده و شیوع بیماری آفت ذغالی و خشکیدگی درختان بلوط و بادام در سطح وسیعی از منطقه حفاظت شده خاییز به دنبال انجام و ارائه راهکارهای مدیریتی بودیم،گفت: ابتدا اقدام به قطع پایه‌های آلوده و خروج آنها از منطقه نموده که در نهایت جهت ایجاد بستری مناسب به منظور رشد گیاه و افزایش رطوبت نسبی و جلوگیری از فرسایش خاک  به احداث بانکت و سکوبندی سنگی در زیر درختان بلوط اقدام شد.

 

علیپور از سکوبندی به دیگر انواع عملیات آبخیزداری نام برد و افزود: این روش برای حفاظت خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی در تعریف بانکت  افزود:  بانکتها کانال‌ها یا شیارهای ممتد طولی یا منقطع هستند که در جهت عمود بر شیب دامنه ساخته می‌شوند و وظیفه جمع‌آوری رواناب و یا هدایت آن را به یک خروجی عمود بر شیب دامنه به عهده دارند.

 

علیپور متروک شدن مزارع و فقیر شدن خاک، کاهش جنگ‌ها و مراتع و رسوب در مخازن سدها را از دیگر تبعات فرسایش خاک برشمرد و تصریح کرد: نمونه بارز این مشکلات در سد مارون که در پایین‌دست منطقه خائیز واقع شده است، وجود دارد.

 

وی دومین عامل در پتانسیل جابه‌جایی خاک را شامل سطح قابل توجهی از برهنگی سرزمین بدون محافظ بودن در برابر آب و باد عنوان و خاطرنشان کرد: تغییر کاربری اراضی و عدم توجه به ملاحظات بوم‌شناختی در چیدمان توسعه از دیگر عوامل فرسایش خاک به شمار می‌رود.

 

علیپور بیان کرد: در خاییز مسیرهایی که محل عبور عشایر و اتراق دام‌های اهلی بوده به خصوص در جاهای پرتردد دام اهلی بیماری خشکیدگی درختان بلوط نمود بیشتری داشته و حتما یک ارتباط معنادار و مثبت بین دام اهلی و خشکیدگی بلوط وجود داشته است.

 

وی ایجاد پوشش گیاهی یا روش‌های دیگر برای نفوذ دادن آب در زمین و تثبیت خاک در فرسایش بادی و آبی از جمله حفر جوی، بانکت در دامنه کوه‌ها و جلوگیری از فرسایش آبی، استعمال مالچ نفتی در تثبیت ماسه روان و نیز روش‌های مدیریت در تعادل دام و مرتع، احداث بسترهای مناسب برای رشد گیاهان و هرگونه عملیات در کاهش سرعت آب باران در اراضی شیب‌دار را از جمله راهکارهای جلوگیری از فرسایش خاک عنوان کرد.

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک