آخرین اخبار

26. خرداد 1394 - 12:23   |   کد مطلب: 1939
استاد روانشناسی دانشگاه یاسوج گفت: فراگیری مهارت های زندگی از سوی والدین ،جوانان ونوجوانان از راهکار اصلی کاهش گرایش به مواد مخدر است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، علی کشاورز روز سه شنبه  با بیان این نکته که افسردگی مادران در هنگام بارداری و اعتیاد پدران در زمان تولد فرزند یکی از عوامل گرایش به این بلای خانمانسوز است افزود: والدین قبل از فرزند دار شدن باید مهارت های روانشناسی فرزندپروری را فراگیرند.

وی اظهار کرد: ترویج برخی باورهای نادرست دربین جوانان زمینه گرایش آنها به مواد مخدر را فراهم می کنند که این امر نیازمند توجه والدین به ویژه در ارتباط نوجوانان با همسالان است.

وی با اشاره به این که مصرف مواد محرک در دوز کم برای درمان بیماری ها یکی از شایع ترین باورهای غلط است افزود: تلقین به مصرف مواد مخدر به ویژه تریاک برای درمان بیماری ها به عنوان یک مسکن شاید در کوتاه مدت (چند ساعت) بر کاهش درد تاثیر داشته باشد اما اثر درمانی کارساز ندارد.

وی با یادآوری رواج استفاده از مواد مخدر برای افزایش میزان یادگیری تصریح کرد: مصرف مواد مخدر می تواند توانایی بدن را برای مطالعه افزایش دهد اما با توجه به انجام مطالعه برای یادآوری در پاسخگویی به سوالات امتحان یا کاربرد در زندگی چون یادگیری در فاصله زمانی محدود انجام شده است فرد توانایی بازیابی مطالب را ندارد.

استاد روانشناسی و آموزش خانواده دانشگاه یاسوج با بیان این نکته که 95 در صد بهره هوشی انسان تا سن 9 سالگی شکل می گیرد و این باورها تنها تلقین روانشناسی است گفت: رواج این افکار در بین قشر فرهیخته مانند دانشجویان مایه تاسف و نگرانی است.

وی با یادآوری آسیب های اجتماعی و فردی جبران ناپذیر ناشی از اعتیاد به مواد مخدر، از رسانه های ارتباط جمعی خواست تا با بهره گیری از نظرات متخصصان امر برای آگاهی بخشی به خانواده ها و نسل جوان با هدف کاهش گرایش به این بلای خانمانسوز گام بردارند.

این کارشناس با اشاره به در پیش بودن هفته مبارزه با مواد مخدر(ششم تا 11 تیر) گفت: نهادینه شدن فرهنگ نگرش به بیماری به جایی جرم به معتادان می تواند نقشی گره گشا در درمان مبتلایان به اعتیاد داشته باشد.

سن اعتباد در استان کهگیلویه بویراحمد بیشتر از میانگین کشوری است و میانگین سن اعتیاد در این استان 20 سال اعلام شده است درحالی که سن مصرف مواد مخدر در کشور بین 15 تا 20 سال است.

براساس آمار، در سه ماهه اول سال جاری 300 کیلو گرم انواع مواد مخدر در کهگیلویه وبویراحمد کشف و ضبط شده است .

استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 650 هزار نفر جمعیت دارد.

 

منبع: ایرنا

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک