آخرین اخبار

25. ارديبهشت 1394 - 12:25   |   کد مطلب: 1448
رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه دیدار با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت، اما گفت همچنان توافق هسته‌ای را بهترین گزینه برای امنیت منطقه می‌دان

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید، بار دیگر ایران را حامی تروریسم خواند و گفت واشنگتن از تمام ابزارهای خود برای حمایت از منافع و متحدان خود، استفاده می‌کند.

اوباما که با نشریه «الشرق الاوسط» گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه در نشست کمپ دیوید، اعراب را در جریان روند مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار می‌دهد، گفت: «من این فرصت را خواهم داشت که مقامات ارشد شورای همکاری خلیج (فارس) را در جریان مذاکراتمان در راستای یک توافق هسته‌ای برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای قرار دهم. مذاکراتی که من قویا باور دارم بهترین راه برای کسب اطمینان از امنیت منطقه، از جمله شرکایمان در شورای همکاری خلیج (فارس) است. در عین حال، دیدار این هفته فرصتی است تا اطمینان حاصل کنیم که برای مقابله با رفتار ثبات‌زدای ایران در سرتاسر خاورمیانه، از جمله حمایت ایران از گروه‌های تروریستی، به اندازه کافی همکاری نزدیکی داریم.»

در پاسخ به این سوال خبرنگار که تهران را به اقدامات نگران‌کننده در سوریه و یمن متهم کرد، گفت: «روشن است که ایران در کشورهای مختلف منطقه درگیر رفتارهای خطرناک و ثبات‌زدا است. ایران یک حامی دولتی تروریسم است. این کشور به تقویب رژیم اسد در سوریه کمک می‌کند، از حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه هم حمایت می‌کند. این کشور به حوثی‌ها در یمن کمک می‌کند. بنابراین، کشورهای منطقه به درستی عمیقا از فعالیت‌های ایران به خصوص حمایت این کشور از گروه‌های نیابتی خشن داخل مرزهای دیگر کشورها، نگران هستند.»

وی افزود: «مهم است که به یاد داشته باشیم که ایران همه این کارها را بدون داشتن زرادخانه هسته‌ای انجام می‌دهد. حالا تصور کنید که اگر ایران به سلاح هسته‌ای مجهز بود، چقدر تهاجمی‌تر می‌شد. آنوقت مقابله و بازداشتن رفتارهای ثبات‌زدای ایران، توسط جامعه بین‌الملل دشوارتر هم می‌شد. یکی از دلایل اهمیت بالای توافق جامعی که به دنبال رسیدن به آن با ایران هستیم هم همین است. با جلوگیری از مجهز شدن ایران به سلاح هسته‌ای، یکی از بزرگترین تهدیدات برای امنیت منطقه از میان برداشته می‌شود.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «حتی با وجود آنکه ما توافق هسته‌ای با ایران را پیگیری کرده‌ایم، اما ایالات متحده نسبت به رفتارهای بی‌ملاحظه ایران هوشیار بوده است. ما حضور نظامی قدرتمند خود در منطقه را حفظ کرده و به کمک به کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) برای رسیدن به توان بازدارندگی در برابر تهاجم خارجی، ادامه داده‌ایم. ما به اجرای کامل تحریم‌های مربوط به حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشک بالستیک این کشور ادامه داده‌ایم و حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای نیز همچنان به اجرای این تحریم‌ها ادامه می‌دهیم.»

وی سپس در مورد احتمال تغییر رویکرد ایران در آینده گفت: «در مورد آینده ایران ، من نمی‌توانم محرکه‌های داخلی ایران را پیش‌بینی کنم. داخل ایران، رهبران و گروه‌هایی هستند که دهه‌هاست که خود را در ضدیت با ایالات متحده و شرکای منطقه‌ای ما تعریف کرده‌اند. من روی تغییر این‌ها در پی توافق هسته‌ای حساب نمی‌کنم.»

اوباما افزود: «این هم هست که اگر ما موفق به حل موفقیت‌آمیز مسئله هسته‌ای شویم و کاهش برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران آغاز شود، می‌تواند به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در اقتصاد ایران و فرصت‌های بیشتر برای مردم منجر شود، که این امر دست رهبران میانه‌روتر در ایران را باز می‌کند. مردم بیشتری خواهند دید که تعامل سازنده و نه تقابل، با جامعه بین‌الملل، مسیر بهتری است.»

وی ادامه داد: «دو مسیر پیش روی ایران قرار دارد. یکی تداوم تقابل است و گزینه بهتر رویکرد سازنده نسبت به منطقه است، که اجازه می‌دهد ایران بیشتر وارد جامعه جهانی شود. اما حتی اگر محرکه‌های منطقه تغییری هم نکند، باز هم یک توافق هسته‌ای حتی بیشتر مورد نیاز خواهد بود، چراکه از دستیابی رژیمی که با ما دشمن است، به سلاح هسته‌ای، جلوگیری می‌کند.»

اوباما در ادامه این مصاحبه به سوالات دیگری در خصوص کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، سوریه، عراق و فلسطین پاسخ داد.

هرمز و باب‌المندب و ضمانت‌های دولت آمریکا به اعراب خلیج فارس

اوباما در پاسخ به این سوال که «شما هفته جاری با رهبران دولت‌های شورای همکاری خلیج فارس در واشنگتن و "کمپ‌دیوید" دیدار خواهید داشت. ضمانت‌هایی که آمریکا به متحدان خود در خلیج (فارس) خواهد داد چه چیزهایی است و آیا این ضمانت‌ها به تنگه هرمز و "باب‌المندب" مربوط می‌شود؟» گفت: برای تقویت شراکت خود از جمله در زمینه همکاری امنیتی و بررسی چگونگی مقابله با چالش‌های مشترک از مسئولان عالیرتبه دولت‌های عضو شورای همکاری دعوت کرده‌ایم. رایزنی‌ها در خصوص حل درگیری‌های کنونی در منطقه خاورمیانه که باعث کشته شدن تعداد زیادی بیگناه شده است و بر رنج ملت‌ها افزوده، خواهد بود. از بابت اینکه تمامی دولت‌های شورای همکاری در نشست حضور پیدا خواهند کرد، ممنونم.

وی افزود: نشست ما بر اساس منافع مشترک ما در خلیج (فارس) است. همانگونه که دو سال پیش در سازمان ملل گفتم آمریکا منافع مشترک و ریشه‌ای در خاورمیانه دارد که از جمله آنها مقابله با دشمن خارجی، تضمین عبور و مرور آزاد انرژی و تجارت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی است. این عبور و مرور آزاد شامل تنگه‌های هرمز و باب‌المندب هم می‌شود علاوه اینکه شبکه‌های تروریستی که ملت ما را تهدید می‌کند باید تفکیک شود و مانع از پیشرفت یا به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی شویم. آمریکا آماده است که تمام نیروی در دسترسش را برای تامین این منافع به کار گیرد.

اوباما در ادامه گفت: اینها فقط حرف و سخن نیست بلکه بر پایه اقدامات عملی مستند است. در طول ۶ دهه آمریکا با دولت‌های عضو شورای همکاری برای به پیش بردن اهداف مشترک کار کرده است. آمریکایی‌ها در منطقه خدمت کرده‌اند و زندگیشان را به خاطر امنیت مشترک به خطر انداخته‌اند و قربانی داده‌اند. هزاران نظامی آمریکایی در منطقه خلیج (فارس) در حال حاضر برای تقویت آرامش منطقه‌ای حضور دارند و مانورها و آموزش‌های نظامی نیروهای نظامی ما سال‌هاست برگزار می‌شود. به هیمن دلیل هیچ شکی درباره تعهد آمریکا به امنیت منطقه و شرکای آن در شورای همکاری وجود ندارد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: امیدواریم که این هفته همکاری ما در زمینه‌های مختلف بیشتر شود. فرصتی  برای همکاری و هماهنگی امنیتی و کمک به شرکای خود در شورای همکاری در جهت تقویت قدرت دفاعی به همراه تکامل آن در زمینه‌های مختلف مانند داقع موشکی، امنیت دریایی، امینت شبکه‌های الکترونیکی و امنیت مرزی پیش آمده است. می‌توانیم تلاش‌های خود در زمینه مبارزه با تروریسم را بر منع پشتیبانی مالی از تروریسم و تروریست‌های خارجی متمرکز کنیم و با ایدئولوژی شرور داعش مبارزه کنیم. می‌توانیم برای حل نزاع کنونی در عراق، سوریه، یمن و لیبی تلاش کنیم و در راستای مبارزه با تنش طایفه‌ای رایج در منطقه گام برداریم.

اوباما در ادامه تصریح کرد: فرصتی برای من پیش آمده تا مسئولان عالیرتبه خلیج (فارس) را در جریان آخرین تحولات مذاکرات با ایران در راستای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی قرار دهم و اعتقاد دارم که بهترین ابزار برای تقویت امنیت منطقه است. همچنین نشست این هفته فرصتی برای تاکید بر این است که کشورهای ما به صورت مشترک در راستای مقابله با رفتارهای ایران کار می‌کند، رفتارهایی که امنیت خاورمیانه را متنشج کرده و از جمله آنها حمایت ایران از گروه‌های تروریستی است.

آمریکا به حمایت از تروریست‌های سوریه ادامه می‌دهد

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی‌ از سخنان خود به ادعای مجدد مقامات آمریکایی علیه دولت مشروع «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه اشاره کرد و گفت: رژیم اسد علیه مردم سوریه جنگ آغاز کرد و امیدهای اولیه برای پیشرفت در این کشور از طریق خشونت و افراط‌گرایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: آنچه در طول این سالهای دشوار تغییر نکرده است، تعهد آمریکا به مردم منطقه است. همانطور که من در سخنرانی چهار سال پیش خود گفتم «هیچ تردیدی نباید وجود داشته باشد که آمریکا از تغییراتی استقبال می‌کند که خودمختاری و فرصت‌ها را تقویت کند».

وی درباره اسد گفت: سوریه، به طور قطع در معرض یک چالش واحد است. رژیم ظالم اسد همچنان به قتل عام مردم خود ادامه می‌دهد و افراط‌گرایانی همچون گروه دولت اسلامی عراق و شامل و گروههای وابسته به القاعده از جمله جبهه‌النصره مرتکب جنایت می‌شوند و اقدامات تروریستی را طرح‌ریزی می‌کنند و تلاش می کنند تا ایدئولوژی شکست‌خورده خود را به مردم سوریه تحمیل کنند.

اوباما مدعی شد: سیاست آمریکا واضح است، اسد مدت‌ها پیش همه مشروعیت خود را از دست داد. از آنجایی که هیچ راه‌حل نظامی برای چالش‌های سوریه وجود ندارد، می‌بایست در نهایت گذار سیاسی به سوی سوریه‌ای صورت گیرد که حقوق جهانی از جمله حقوق زنان، حقوق مذاهب و اقلیت‌های قومی تحت حفاظت قرار گیرد. در راستای رسیدن به این هدف، آمریکا به حمایت از معارضان میانه‌رو سوریه ادامه می‌دهد، ما همچنان بزرگترین ارائه دهنده کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه باقی می‌مانیم و با شرکای ائتلاف خود از جمله کشورهای عربی، در کمپین خود برای تضعیف پناهگاه امن دولت اسلامی عراق و شام در سوریه بعنوان بخشی از کمپین بزرگتر خود برای تخریب دولت اسلامی عراق و شام همچنان بی‌رحم هستیم.

اوباما: باید از 12 سال گذشته در عراق درس بگیریم

رئیس جمهور آمریکا درباره شرایط کنونی حاکم بر عراق در سایه حضور داعش و بهایی که آمریکا پس از اشغال این کشور در سال 2003 پرداخت می‌کند نیز گفت: یکی از دلایلی که من با جنگ عراق در سال 2003 مخالف بودم این بود که احساس می‌کردم، ما نمی‌توانیم پیامدهای دراز مدت آن را تحمل کنیم. در واقع سالهای بی‌ثباتی پس از حمله آمریکا به عراق، به ظهور القاعده در عراق که اکنون به داعش تبدیل شده، کمک کرد. طی سالهای متمادی، آمریکا صدها میلیارد دلار هزینه کرده و هزاران آمریکایی زندگی خود را برای کمک به عراقی‌ها در تشکیل یک دولت جدید و نیروهای امنیتی جدید از دست داده‌اند. در چنین شرایطی، بسیار مصیبت‌بار است که دولت سابق عراق در اداره کشور بر اساس اصل تعددگرایی جامع ناکام ماند و برخی عراقی‌ها احساس کردند که از قدرت دور نگه داشته‌ شده‌اند. در چنین شرایطی نیروهای عراقی نمی‌توانستند یا اصلا تمایلی نداشتند که از عراق در قبال پیشروی‌های داعش در سال گذشته، دفاع کنند. لذا تنها در این کشور، مشکل نظامی وجود نداشت که مشکل سیاسی نیز بود.

 باراک اوباما افزود: برای ما این مسئله مهم است که از 12 سال گذشته در عراق درس بگیریم. این درسها به من می‌گوید که راهکار نظامی را نمی‌توان بر عراق تحمیل کرد. لذا ما با همکاری شرکایمان در ائتلاف تلاش می‌کنیم با ملت عراق مشارکت و همکاری کنیم. حمله نظامی ما با همکاری شرکایمان در کشورهای عربی، پیشروی‌های داعش را متوقف کرده و در برخی مناطق حتی این گروه را به عقب‌نشینی واداشته است.نیروهای عراقی، داعش را در تکریت شکست دادند و داعش، یک چهارم مساحت تحت کنترل خود در عراق را از دست داد. ما نیز به آموزش نیروهای محلی عراق و تقویت آنها کمک می کنیم تا توانمندی‌های آنها افزایش یابد. از سوی دیگر کمک‌های انسانی به ملت عراق را نیز تامین می‌کنیم. پیش از این نیز گفته‌ام، حمله برای نابودی داعش وقت‌گیر است اما باور دارم که ما در این مسئله موفق خواهیم شد.

اوباما ادعا کرد: عراق تنها در صورتی موفق خواهد شد که رهبر آن بر اساس تعددگرایی و به شیوه‌ای جامع، تمامی عراقی‌ها از هر گروه و حزبی را ببیند و آنها را در آینده عراق مشارکت دهد.

وی در ادامه از تلاشهای «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در تقویت نیروهای محلی با ادغام نیروهای قبائل سنی و تلاش برای تشکیل گارد ملی تقدیر کرد و گفت که عبادی در تلاش مستمر در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه است و در کشورهای عربی نیز از او استقبال می‌شود. نشست‌های این هفته‌ام با شرکایمان در شورای همکاری خلیج [فارس] نیز، فرصتی است برای تاکید بر این مسئله که ما به شدت از برقراری روابط مستحکم میان عراق و همسایگانش که به حاکمیت عراق احترام می‌گذارند،حمایت می‌کنیم.

برای اجرایی شدن راه‌حل «دو دولت» تلاش می‌کنیم

سوال دیگر الشرق الاوسط این بود: در ابتدای امر تلاش‌های بسیاری برای پایان اشغالگری اسرائیلی در فلسطین و اجرایی شدن طرح «دو دولت» بود با این وجود این تلاش‌ها به شکست خورد . آیا امید را برای اجرایی شدن طرح دو دولت قبل از پایان مهلت ریاست جمهوری خود از دست داده‌اید؟ آیا جواب ما منفی است چگونه می‌خواهید وضعیت فعلی را تغییر دهید؟

اوباما در پاسخ به این سوال گفت: ابدا از تحقق صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ناامید نمی‌شوم. آمریکا هرگز برای تحقق این هدف از تلاش نایستاده است. همانگونه که در سفر دو سال پیش خود به رام‌الله گفتم فلسطینی‌ها شایسته پایان اشغالگری و تحقیر روزانه‌ای که دچار آنند، هستند. فلسطینی‌ها شایسته دولت مستقل و دارای حاکمیت هستند تا بتوانند به کودکان خود زندگی باکرامت را هدیه کنند. صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ضروری است و می‌توان محقق شود. این صلح در راستای امنیت قومی آمریکا نیز هست به هیمن دلیل سالهاست برای تحقق طرح دو دولت و پیشرفت ابزارهای ابتکاری برای تعامل با نیازهای امنیتی اسرائیل و نیز نیازهای حاکمیتی فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم.

با فروپاشی گفت‌وگوها ، بالا گرفتن تنش در قدس شرقی و کرانه باختری ، وقوع جنگ در غزه در تابستان گذشته و نیز پیش آمدن سوال‌هایی جدی درباره تعهد احتمالی برای راه‌حل دو دولت، اکنون مخفی نیست که ما در مقابل راهی سخت در  آنده هستیم و به هیمن دلیل آمریکا از عمق روش تعامل خود با نزاع عقب‌نشینی کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: ما به حکومت اسرائیلی جدید و فلسطینی‌ها تاکید کردیم که باید به راه حل «دو دولت» بر اساس روند سیاسی و کاری تعهدی حقیقی داشته باشند و اکنون فقط می‌توان اعتماد را بازگرداند. باید تعامل بر اساس مرکزیت آثار جنگ سال گذشته باشد. در نهایت امر دو طرف نباید فقط بر اساس نیازهای انسانی فوری و بازسازی غزه تعامل داشته باشند بلکه باید چالش‌های اصلی در آینده غزه بر اساس راه‌حل دو دولت را در نظر بگیرند که از جمله آنها ارتباط غزه با کرانه باختری و تاسیس روابط تجاری قوی با اسرائیل و اقتصاد جهانی است.

انتهای پیام/ق.ص

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک