آخرین اخبار

25. فروردين 1394 - 15:41   |   کد مطلب: 1152
بهشتی‌پور گفت: باید روشن شود که تحریم ها یک جا لغو می شوند و یا در طول زمان قرار است لغو شوند. اگر قرار است یک جا لغو شوند مثل بازی دومینو هرکس منتظر است که طرف مقابل حرکتی کند تا براساس آن اقدامی را انجام دهد. این که هر کسی حرکتش منوط به چه کاری باشد خیلی مهم است. این ابهامات باید در توافق جامع از بین برود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، حسن بهشتی پور کارشناس مسائل سیاسی و منطقه ای که در نشست اخیر عراقچی حصور داشته است در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص این جلسه اظهار داشت: مهم این است که این جلسات ادامه پیدا کند و مسائل را واضح و شفاف مطرح کنند و در خصوص موضوعاتی که  مورد ابهام است، دقیقا صحبت شود و موضوعات به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند.

 

وی در رابطه با شکل گیری و یا عدم شکل گیری فهم مشترک بین طرفین مذاکره برای دستیابی به یک توافق جامع بیان داشت: هرکس برداشت خاص خودش را دارد؛ منتهی به هرحال باید این برداشت ها در قالب یک قرارداد برود. وقتی یک توافق نامه جامع تنظیم شود، دیگر نمی شود هرکس برداشت خودش را داشته باشد و باید متن توافقنامه خیلی گویا و شفاف باشد و در آن مشخص باشد که هر طرفی چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهد.

 

این کارشناس در خصوص وجود فکت شیت های متفاوت بین طرفین گفت: این موضوع به این دلیل است که فعلا فقط یک بیانیه صادر شده و کلیات در آن مطرح شده است و زمانی که بخواهد به یک توافق جامع تبدیل شود، باید دقیق، گویا و شفاف مشخص شود که طرفین باید در چه زمانی چه کاری را انجام دهند.

 

وی درباره اراده طرف مقابل برای توجه به خواسته های ایران بیان داشت: این زمانی مشخص می شود که قرارداد بین طرفین امضا شود و آن زمان است که می شود متوجه شد چقدر از خواسته های ما محقق شده است. ما باید به این توجه داشته باشیم که فعلا در کلیات قرار داریم و باید در قرارداد نهایی به جزئیات بپردازیم و در آن توافق نهایی است که دو طرف باید به یک فهم مشترک برسند.

 

بهشتی پور نسبت به موضوع توافق بر روی مسائل حقوقی نیز تصریح کرد: در حال حاضر بر روی مباحث حقوقی نیز همچون خیلی از موضوعات دیکر موضوعات روشن و شفاف نیست و باید منتظر ماند تا در توافق نهایی یک سندی بین دوطرف امضا شود و البته این سند باید روشن و واضح و بدون ابهام باشد و دوطرف به یک نظر واحد دست پیدا کنند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا «در خصوص جزئیات، صحبتی شده است و توافقی صورت گرفته است یا خیر؟» خاطرنشان کرد: در این سه ماهی که پیش روست قرار است جزئیات بررسی شود.

 

این کارشناس سیاسی و منطقه ای درمورد موضوعات مورد ابهام که هنوز حل نشده اند، اذعان داشت: هنوز موضوعات مورد ابهام وجود دارند؛ چراکه در غیر این صورت قرارداد را همان موقع امضا می کردند. بحث های مختلفی مطرح است که یکی از آنها موضوع نظارت است و اینکه در جایی که بین ایران و آژانس اختلاف وجود داشته باشد چه کار باید کرد؟ از موارد دیگر موضوع تحریم هاست که آیا تحریم ها لغو می شوند یا تعلیق می شوند؟ اگر لغو است از چه زمانی دقیقا لغو می شوند؟ اگر تعلیق است چه طوری تعلیق می شوند و تا چه زمان باید منتظر بود تا لغو شوند؟ این ها باید با صراحت مشخص شوند.

 

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا به صراحت گفته است که تحریم ها را لغو می کند؛ اما در مورد آمریکا این صراحت مشخص نیست؛ چون کنگره هم در این زمینه دخیل است. همانطور که یک قسمت هایی از موضوع هسته ای ایران نیز به مجلس مربوط است و مثلا مجلس باید اجرای پروتکل الحاقی را تأیید کند. این موضوعات باید روشن شوند. به طور مثال باید روشن شود که تحریم ها یک جا لغو می شوند و یا در طول زمان قرار است لغو شوند. اگر قرار است یک جا لغو شوند مثل بازی دومینو هرکس منتظر است که طرف مقابل حرکتی کند تا براساس آن اقدامی را انجام دهد. این که هر کسی حرکتش منوط به چه کاری باشد خیلی مهم است. این ابهامات باید در توافق جامع از بین برود.

 

بهشتی پور در مواجهه با این سؤال که «آیا همه تحریم های ایران قراراست لغو یا تعلیق شود و یا صرفا تحریم های مربوط به موضوع هسته ای؟» اظهار داشت: کل تحریم ها که ربطی به مسائل هسته ای ندارند. ما از سال 58 تاکنون تحریم شده ایم. بحثی که در خصوص تحریم ها مطرح و اساسی است، موضوعات مربوط به مسائل اقتصادی و مالی است که نفت هم جزء آن است.

 

وی افزود: منظور ما تحریم هایی است که به خاطر مسئله هسته ای از قطع نامه های شورای امنیت شروع شد و 4 قطعنامه از این 7 قطعنامه جنبه تحریمی دارند و در آنها تحریم هایی را برای ما وضع کرده اند و همین طور تحریم هایی که آمریکا به صورت ثانویه وضع کرده است و از کشورهایی که با او ارتباط داشتند، خواسته است که برای بقای ارتباطشان با آمریکا، باید در برخی موارد با ایران قطع همکاری کنند.

 

وی در مورد مطرح شدن مسائل دفاعی و نظامی ایران در گفتگوهای بین دو طرف نیز یادآور شد: اصلا موضوعات نظامی و دفاعی مطرح نشده است؛ چرا که تیم مذاکره کننده اصلا مجوز این را ندارد که بخواهد راجع به این موضوعات صحبت کنند.

 

بهشتی پور در پاسخ به این سؤال که «آیا آمریکایی ها هم در توافق نهایی دنبال این نیستند که بخواهند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی موضوعات و توانمندی های نظامی ایران صحبت کنند؟» افزود: تا آنجایی که من در جریانم، نتوانستند و نخواستند این موضوع را مطرح کنند. آن مطالعات ادعایی که مطرح می شود و در گزارشات آقای آمانو هم هست جدای از مذاکرات گروه 5+1 و ایران است و آنها بین ایران و آژانس بوده است که مرتبا در گزارشات آقای آمانو آمده است. این گزارشات از چند سال قبل و از دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بوده است و از سال 2009 تا حالا مرتب دارد تکرار می شود؛ ولی در گفتگوهای بین ایران و گروه 5+1 این موضوعات مطرح نبوده است.

 

این کارشناس سپس، نظرش نسبت به روند رسیدن به توافق جامع در طول این سه ماه باقی مانده و عزم و اراده جدی طرفین در این زمینه را اینگونه بیان کرد:  دو طرف دارند تلاش می کنند تا یک توافق خوب ایجاد شود. منتهی برد-برد بستگی به تعریف دو طرف از این موضوع دارد. چیزی که مقام معظم رهبری می خواهند این است که ایران بتواند چرخه کامل سوخت هسته ای را داشته باشد که غتی سازی اورانیوم هم جزء آن است و تحریم ها هم کاملا برداشته شود. طرف مقابل هم می خواهد اطمینان حاصل کند که ایران فاقد بمب هسته ای است و تصمیمی هم برای ساخت آن ندارد و بدین منظور به دنبال یک سری نظارت ها، کنترل ها و محدودیت هایی در یک دوره زمانی مشخص است.

 

بهشتی پور در انتها به بحث تعطیلی راکتورها و نیروگاه های هسته ای نیز اشاره ای داشت و گفت:اگر قرار بود جایی تعطیل شود در آن بیانیه می آمد. حتی در فکت شیت آمریکا هم صحبتی از تعطیلی نمی کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک