آخرین اخبار

16. شهريور 1400 - 8:11   |   کد مطلب: 10028
در گفتگو با خبر کهگیلویه مطرح شد؛
افزایش سطح زیر کشت به لیمو در کهگیلویه
رئیسرجهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: سطح زیر کشت گیاه دارویی به لیمو در این شهرستان نسبت به سال گذشته ۲ و نیم برابر افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛ به‌لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو را دارد. برگ‌های به لیمو در موقع تماس خشن می‌باشد و اگر مالش داده شوند بوی عطر دلپذیری مانند بوی لیمو از آن می‌آید.

دم‌نوش به‌لیمو فوق‌العاده آرام بخش و تسکین دهنده اعصاب است. اسانس این گیاه در صنایع غذایی و در تهیهٔ انواع عطر و ادکلن بسیار کاربرد دارد. برای تقویت حافظه می‌توان از عرق به‌لیمو استفاده کرد.

به‌لیمو برای تقویت معده در ردیف بهترین داروها قرار می‌گیرد که برای این منظور بهتر است همیشه به صورت دم کرده مانند چای مصرف شود. این دمنوش به رفع تپش قلب کمک می‌کند. این دمنوش آرام بخش است، استرس و خستگی‌های روحی را کاهش داده و برای درمان بی خوابی مناسب است.

در همین خصوص رئیس جهادکشاورزی کهگیلویه در گفتگو با صبح زاگرس، با اشاره به اینکه به لیمو از جمله محصولاتی است که برای صرفه جویی در منابع آبی در این شهرستان کشت می شود، گفت: کشت این گیاه دارویی یکی از رایج‌ترین کشت‌ها در سطح کشور است که در شهرستان کهگیلویه نیز کشاورزان پیشرو از کشت این محصول استقبال خوبی داشتند.

حکمت الله نریمانی با اشاره به اینکه در سال جاری بیش از ۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت این محصول رفته است، افزود: براساس پیش بینی ها بیش از ۱۸۰ تن برگ به لیمو در این شهرستان برداشت می شود که نسبت به سال گذشته افزایش ۲ و نیم برابری داشته است.

نریمانی به نحوه برداشت این محصول اشاره کرد و بیان داشت: گیاه به لیمو در طول سال، سه چین برداشت دارد که کشاورزان در هر چین یک و نیم تا دو تن در هکتار محصول برداشت می‌کنند.

وی تصریح کرد: محصول تولیدی کشاورزان در داخل کشور و کشور‌های آلمان و ترکیه به فروش می‌رسد.

این مسئول با اشاره به دلیل نبود تضمین خرید، سود این محصول به جیب دلالان می رود، بیان داشت: کشاورزان به کشت سایر گیاهان دارویی روی آورده و بر یک محصول مترکز نشوند،که با کسادی بازارا محصول روی دست انها بماند و متضرر شوند.

نریمانی در پایان یادآورد شد:از طرف مدیریت جهادکشاورزی و کارشناسان این نهاد در بحث مشاوره، مساعدت ها و تحصیلات بانکی بستر آن را برای تولید فراهم نماییم.

تصاویر تکمیلی:

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک