آخرین اخبار

17. دى 1395 - 23:55   |   کد مطلب: 7338
حیدر روزستان دانشجوی کارشناسی عمران از روستای لیرکک دشمن زیاری بخش مرکزی کهگیلویه توانست با راه اندازی کارگاه پرورش بلدرچین برای 6 نفر از اعضای خانواده خود اشتغالزایی ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، وقتی تهاجمات دشمن برای توقف روند پیشرفت انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری بر عرصه اقتصادی متمرکز شد مقام معظم رهبری راه مقابله با این توطئه و نقشه دشمنان در بخش اقتصادی را در اقتصاد مقاومتی عنوان کرده و بر ضرورت اجرای آن تأکید کردند.

 

بگونه ای که کارآفرینان بسیجی زیادی در سراسر کشور از همان روزهای اولیه در سال ۱۳۸۹ به ندای رهبر خویش لبیک گفته و در عرصه کارهای زود بازده اقتصادی از پرورش زنبور عسل، داروهای گیاهی و ترشی گفته تا پرورش بلدرچین و شتر مرغ و غیره روی آوردند.

 

در این میان پرورش بلدرچین یکی از صدها طرحی بود که در عرصه اقتصاد مقاومتی مورد استقبال کارآفرینان قرار گرفت، زیرا بلدرچین پرنده بسیار کم توقعی بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر بیماری های طیور دارد به طوریکه در طول دوره پرورش به هیچ واکسنی نیاز نداشته و برای پرورش نیاز به فضای بزرگی ندارد از طرفی ورود به این عرصه کم هزینه بوده و افراد به راحتی در این راه گام نهادند.

پایگاه خبری کهگیلویه

حیدر روزستان جوان بسیجی و کارآفرینی است که توانسته با با دریافت تسهیلات 20 ملیونی اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی ناحیه کهگیلویه و راه اندازی کارگاه پرورش بلدرچین در روستای لیرکک دشمن زیاری از بخش مرکزی کهگیلویه به شعار سال جامع عمل بپوشاند.

 

این جوان کارآفرین گفت: نزدیک به 4 ماه است که اقدام به راه اندازی این کارگاه پرورش بلدرچین در روستای محل زندگی خود کرده ام  و علاوه بر دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی خود نیز 22 ملیون تومان هزینه کرده ام.

پایگاه خبری کهگیلویه

روزستان با بیان اینکه خودروی شخصی خود را فروختم تا بتوانم امکاناتی از جمله دستگاه جوجه کشی، قفسه و ساختمان 50متری محل نگهداری جوجه ها را خریداری و فراهم کنم افزود: در این کارگاه پرورش بلدرچین 6 نفر از اعضا خانواده از جمله پدر و مادرم من را کمک می کنند.

پایگاه خبری کهگیلویه

پایگاه خبری کهگیلویه

وی با تقدیر از مسئولان بسیج سازندگی ناحیه کهگیلویه ناحیه گفت: انتظاراین است که سایر نهادها ما را از نظر مالی جهت توسعه و گسترش کارمان بیشتر حمایت کنند و از کسانی که قصد و ایده ایجاد کارگاه و تولیدی دارند استقبال کنند و به راحتی تسهیلات را در اختیار آنها قرار دهند.

 

این جوان کارآفرین گفت: با توجه به کمبود جا و مشکلاتی که وجود دارد مشغول نگهداری تنها 500 بلدرچین هستم اما اگر این مشکلات بر طرف شود و مسئولان همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند می توانم تا دو ماه دیگر این تعداد بلدرچین را به 2000 برسانم.

پایگاه خبری کهگیلویه

این تولیدکننده به مقاومت بلدرچین ها در مقابل بیماری اشاره کرد و افزود :از آنجایی‌ که بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از هیچ‌گونه دارو انجام می‌شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولاتی هستند که هیچگونه ذخیره دارویی مضر برای مصرف‌ کننده در بافت خود ندارند.

پایگاه خبری کهگیلویه

روزستان گفت: تخم بلدرچین که به بمب ویتامین معروف است، ۵ برابر تخم‌مرغ فسفر و کلسیم دارد و همچنین با خاصیتی که گوشت و تخم بلدرچین دارد، استقبال خوبی از آن شده است، ضمن اینکه کشتن و پوست کندن بلدرچین نیز راحت و ظرف ۵ دقیقه انجام می‌شود خانواده‌ها به‌راحتی می‌توانند از مهمانانی که وارد می‌شوند با گوشت بلدرچین بر سر سفره پذیرایی کنند.

پایگاه خبری کهگیلویه

وی ادامه داد: دوره کوتاه جوجه کشی (۱۵ تا ۱۶ روز) و رشد سریع و بلوغ زودرس (۳۵ روزگی)، میزان تخم گذاری بالا (بلدرچین در ۴۲ روزگی تخم گذاری می کند، درحالی که در مورد مرغ حداقل ۶ ماه طول می کشد) و همچنین قیمت این پرنده تا حدود ۳ برابر قیمت مرغ می رسد.

پایگاه خبری کهگیلویه

این جوان کارآفرین در ادامه با اشاره به امکان تحقق اقتصاد مقاومتی با طرح های کوچک و زودبازده می گوید: بهتر است دولت هم وارد عرصه های اقتصاد مقاومتی شود یا حداقل از کسانی که در این عرصه ورود می کنند، حمایت کند چرا که بسیاری از همین فعالان با همین طرح های کوچک و زودبازده خود علاوه بر فراهم کردن زمینه اشتغال برای خود و دیگران توانستند بر اقتصاد و تولید کشور کمک کنند.

 

وی افزود: اگر جوانان در حوزه مشاغل زودبازده عرصه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند، بدون تردید علاوه بر اینکه به تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه قطع وابستگی به خارج و کمک به تولید داخلی کمک خواهند کرد، در مسیر خودکفایی شخصی نیز موفق خواهند شد.

پایگاه خبری کهگیلویه

روزستان با رضایت از طرح به اجرا درآمده اش می گوید: اگر تمامی جوانان روستاها به جای مهاجرت به شهرهای دیگر و یا بیکاری بامطالعه در این زمینه یعنی پرورش بلدرچین و یا تدارک هر شغل دیگر در حوزه مشاغل زودبازده عرصه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند، مطمئناً علاوه بر اینکه به تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه قطع وابستگی به خارج و کمک به تولید داخلی کمک خواهند کرد در مسیر خودکفایی شخصی نیز موفق می شوند.

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک