آخرین اخبار

14. مرداد 1394 - 15:05   |   کد مطلب: 2821
پرورش مرغ بومی و توسعه آن می تواند یکی از راهکاری های مهم برای افزایش ۵۰ درصدی درآمد روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به نقاط شهری باشد
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه،توسعه و پرورش مرغ بومی با توجه به هزینه های کم و افزایش درآمد خانواده ها یکی از راهکارهای مهم توسعه درآمد روستاییان در خراسان جنوبی و حرکتی نوین در مسیر دست یابی به کشاورزی ارگانیک و تولید فرآورده های طبیعی است.

 

توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مضامینی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به امر اقتصاد داخلی و به تعبیر خاص تر اقتصاد مقاومتی فراخوانده اند.

 

این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند بد نیست به سراغ مشاغلی بروند که نه تنها سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد بلکه هم در راستای تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی گام برداشته و هم درآمد مناسبی را برای خود تامین خواهند کرد.

 

پرورش مرغ بومی و توسعه آن می تواند یکی از راهکاری های مهم برای افزایش ۵۰ درصدی درآمد روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به نقاط شهری باشد.

 

در همین راستا بسیجی کار آفرین دهدشتی با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته است در روستای راک  این شهرستان با راه اندازی واحد پرورش مرغ بومی برای  5 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کند.

پایگاه خبری کهگیلویه

آقای سید توکل سعدی  بسیجی کارآفرینی است که قید زندگی شهرا را زده و توانسته است با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی که از ناحیه بسیج مقاومت کهگیلویه در یافت کرده است و با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی با راه اندازی واحد پرورش مرغ بومی در مرداد ماه سال 93 به شعار سال جامه عمل بپوشاند.

 

سعدی با بیان اینکه پرورش مرغ بومی را با خرید 500 جوجه در مرداد سال 93 آغاز کرده است  گفت: بعد از دوره اول در 6 دوره بعدی با خرید هر بار 1000 جوجه به کار خود ادامه دادم.

پایگاه خبری کهگیلویه

پرورش دهند مرغ بومی شهرستان کهگیلویه با بیان این که پرورش مرغ بومی در شهرستان موجب توسعه درآمدی روستاییان و زمینه دو برابر شدن درآمدشان را فراهم می کند، گفت: توسعه مرغ بومی یکی از راهبردهای اصلی کشاورزان شهرستان در خودکفایی است.

 

سعدی بیان کرد:در طرح پرورش مرغ بومی محلی علاوه بر اشتغال زایی،توانستم هزینه های مالی و مصرف خانواده خود را تأمین کنم.

پایگاه خبری کهگیلویه

پایگاه خبری کهگیلویه

توکل سعدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری کهگیلویه، با بیان اینکه پرورش مرغ بومی به دلیل اینکه به کمترین هزینه نیاز دارد و بیشترین درآمد را برای روستاییان ایجاد می کند یکی از راهکارهای مهم برای کمک به افزایش درآمد خانوارهای روستایی است، گفت: از آن جایی که این مرغ مانند مرغ هایی صنعتی نیازمند رژیم غذایی خاص نبوده و به واکسیانسیون نیاز دارد پرورش آن برای روستاییان هزینه زیادی ندارد و تقریبا بی هزینه است.

 

وی افزود: این گونه از مرغ ها در برابر بیشتر بیماری ها مصون بوده و نیاز به درمان خاصی ندارند و در عین حال در صورت رسیدگی بیشترین بازدهی را در تولید تخم مرغ محلی دارند.

 

سعدی با بیان اینکه جوجه های خود را از مرکز استان یاسوج و استان اصفهان تهیه می کند گفت: بعد از پرورش این جوجه ها, آن ها را در حومه شهرستان کهگیلویه,یاسوج و گچساران به فروش می رساند.

پایگاه خبری کهگیلویه

وی تصریح کرد: این مرغ در برابر خوراکی که مصرف می کند بیشترین بازدهی را داشته و روستاییان می توانند از علوفه، سبزیجات محلی و انواع دانه ها این گونه از مرغ را تغذیه کنند.

 

مرغدار دهدشتی با بیان این که مرغ بومی مانند مرغ صنعتی نیازمند انجام واکسیناسیون های خاص و تغذیه برنامه ریزی شده نسیت، گفت: پرورش این نوع از مرغ برای روستاییان در کنار سایر کارها درآمد زایی بسیار خوبی دارد.

 

وی گفت: وقتی امکانات و شرایط فراهم شود می‌توان هر کسب و کاری راه‌انداخت اما باید اول تلاش کرد، حوصله به خرج داد و از همه مهم‌‌تر توقع نداشت که ره صد ساله یک شبه طی شود.

 

سعدی تصريح كرد: عمده مشکلات پرورش مرغ بومی زمان زیاد مدت رشد این پرندگان است، در حالی که مرغداری‌های صنعتی بعد از 45 روز مرغ‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند، اما زمان پرورش مرغ بومی حداقل پنج ماه است.

پایگاه خبری کهگیلویه

وی افزود: یک توصیه به جوانانی که به دنبال اشتغال هستند دارم که با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی یک واحد تولیدی راه اندازی کنند و پول را در جای دیگر هزینه نکنند چرا که با این کار آمار اشتغال به صورت کاذب افزایش می یابد و منجر به اختلال در بازار کارکشور می شود.

 

وی در پایان از سرگرد برومند زاده فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کهگیلویه و همچنین مسئول بسیج سازندگی شهرستان جهت همکاری در راه اندازی این واحد پرورش مرغ بومی تشکر کرد و افزود:قصد دارد طرح خود را با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومی گسترش دهد.

پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه پرورش طيور به ويژه مرغ بومي از گذشته هاي دور در ايران رايج بوده است.

خانواده هاي روستايي و عشايري، با نگهداري تعدادي مرغ و خروس، آن ها را پرورش مي دادند و با استفاده از گوشت، تخم و پر ان هاف بخشي از نيازهاي افراد خانواده را برطرف مي کردند.

همچنين مقدار اضافي مرغ و تخم مرغ توليدي را به شهرها برده و  مي فروختند و امروزه نيز در بيشتر روستاهاي کشور با کمترين هزينه و امکانات، پرورش مرغ بومي به صورت گله هاي کوچک انجام مي شود.

 

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

تصاویر تکمیلی: 
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه
پایگاه خبری کهگیلویه

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک