آخرین اخبار

3. تير 1394 - 18:58   |   کد مطلب: 2134
معلم بازنشسته اهل شهرستان چرام اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار داده و در ابتدا با سه کلونی زنبور عسل فعالیت خود را آغاز می کند و با تلاش و پشتکار هم اینک این تعداد را به 254 کلونی رسانده و برای شش نفر نیز اشتغالزایی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور یکی از مضامینی است که مقام معظم رهبری طی سالهای متمادی بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به امر اقتصاد داخلی و به تعبیر خاص تر اقتصاد مقاومتی فراخوانده اند.

 

این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند بد نیست به سراغ مشاغلی بروند که نه تنها سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد بلکه هم در راستای تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی گام برداشته و هم درآمد مناسبی را برای خود تامین خواهند کرد.

 

در همین راستا معلم بازنشسته  اهل  شهرستان چرام با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته است در منطقه سردسیری طسوج این شهرستان با راه اندازی واحد زنبورداری برای 6 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کند.

 

آقای عبدالصمد تقوی بسیجی کارآفرینی است که قید زندگی شهری را زده و توانست با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی و ایجاد واحد زنبورداری در مورودک طسوج در سال ۹۳ به شعار سال جامه عمل بپوشاند.

kohgiluyeh.ir

وی با بیان اینکه کاراین واحد زنبورداری را با 3 کندو شروع کرده است گفت: در حال حاضر با تلاش خود و خانواده و کمک خداوند تعداد کندو های زنبور عسل خود را به 254 کندو رسانده است.

 

تقوی با اشاره به اینکه نزدیک به 15 سال است که به فعالیت زنبورداری مشغول است گفت: فعالیت جدی خود را بعد از بازنشسته شدن شروع و توانستم از این واحد زنبورداری به تولید انبوه برسم.

kohgiluyeh.ir

وی مهمترین مشل خود را کمبود دارو برای مبارزه با بیماری کنه واروآ عنوان کرد و افزود: کنه واروآ به عنوان انگل زنبورعسل در صنعت زنبورداری بسیار مهم محسوب می شود.

 

تقوی گفت: وقتی امکانات و شرایط فراهم شود می‌توان هر کسب و کاری راه‌انداخت اما باید اول تلاش کرد، حوصله به خرج داد و از همه مهم‌‌تر توقع نداشت که ره صد ساله یک شبه طی شود.

kohgiluyeh.ir

وی تصریح کرد: تا امروز از هیچگونه تسهیلات دولتی استفاده نکرده است و تنها با تلاش خود و خانواده و استفاده از سرمایه شخصی این کار را ادامه داده است.

kohgiluyeh.ir

این زنبوردار منبع درآمدی دیگر از راه پرورش زنبور عسل را تولید بچه و افزایش کلنی های زنبور بیان کرد که می توان تعداد زنبورها را به مقدار قابل توجهی افزایش داد مثلا اگر پنجاه زنبور خوب و قوی داشته باشیم و وضعیت مراتع نیز خوب باشد می توان در طی یک سال با بچه گیری، زنبورها را سه برابر کرد و به 150 زنبور افزایش داد که اینجا می شود بچه زنبورها را فروخت و جز تولید و فروش عسل از این طریق هم درآمدزایی داشت.

 

تقوی کسب تجربه را مهمترین معیار در پرورش زنبور عسل دانسته و می گفت: در زنبورداری هر چقدر پیشرفت کنی بازهم می بینی عقب هستی، من الآن هر چه که یاد گرفتم و تجربه کسب کردم بازهم می بینم باید بیشتر یاد بگیرم در کنارش از زنبورداران دیگر و باتجربه ها هم کمک می گیرم.

kohgiluyeh.ir

 

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه زنبورداری یکی از زیرشاخه‌های مهم دامپروری در بخش کشاورزی است و زنبور عسل موجودی است که از طبیعت استفاده می‌کند ولی هیچ چیزی از آن نمی‌کاهد بلکه به غنای محیط زیست می‌افزاید و گرده افشانی و تنوع زیستی و ژنتیک گیاهی حاصل فعالیت زنبور عسل است.

 

در قرآن کریم نیز خداوند تولیدات زنیور عسل را شفای مردمان دانسته و به انسان توصیه کرده است سخت کوشی را از زنبور عسل بیاموزد؛ چرا که به عنوان مثال ملاقات چند گل برای زنبور عسل کافی است ولی او به این مقدار بسنده نکرده و برای تولید عسل میلیون‌ها گل را با طی مسافت‌های طولانی ملاقات می‌کند.

گزارش و عکس: مجید آذربارگون

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک