آخرین اخبار

23. فروردين 1394 - 16:14   |   کد مطلب: 1122
روستاي پاتاوه رودسمه ديشموك به دور از چشم مسئولان مانده است، راه ارتباطی آن 30سال است نیمه‌کاره رها شده و مردم این روستا برای حل مشکلات خود مسئولان را التماس کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، روستاي پاتاوه رودسمه به دور از چشم مسئولان مانده است، راه ارتباطی آن 30سال است نیمه‌کاره رها شده و مردم این روستا برای حل مشکلات خود مسئولان را التماس کردند، روستايی كه بايد براي سفر به اين روستا مشقت‌هاي فراوان ديد تا به آنجا رسيد.

 

مردم این روستا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه خواستار انتقال اظهاراتشان به گوش مسئولان شدند تا انشاءالله فرجی گشوده، اندک نگاهی به این منطقه انداخته شود و حداقل بزرگترین مشکل این روستا که جاده ارتباطی آنها به مرکز بخش، شهر دیشموک است درست شود.

جاده و راه ارتباطي روستاي پاتاوه رود سمه

تنها راه ارتباطي اين روستا به‌دليل نامناسب بودن و نيمه‌كاره رها شدن جاده توسط پيمانكار و همچنين بارشهاي باران  و مشقت زيادي كه اهالي روستا در رساندن آذوقه دارند غير قابل استفاده و بايد از روشهاي سنتي و استفاده از حيواناتي همچون الاغ در رفت‌وآمد مي‌باشد و جاده اين روستا 30 سال است كه از زيرسازي مناسب برخوردار نيست.

وضعيت آب آشاميدني روستا

اين روستا طي ساليان گذشته به وسيله سنتي و با استفاده از چهارپايان از طريق رودخانه بزرگ رودسمه آب شرب خود را مهيا مي‌كنند.

وضعيت بهداشت و درمان روستايي پاتاوه رودسمه

دهيار روستا در گفتگو با خبرنگاران از در دسترس نبودن روستا و عدم وجود خانه‌بهداشت در اين منطقه  نام‌برده كه در گذشته باعث شده بر اثر مرض و بيماري و يا خانم‌هاي باردار و در دسترس نبودن پزشك معالج، جان خود را از دست داده و خانواده‌هاي بسياري عزادار شوند.

 

وضعيت فضاي آموزشي روستاي پاتاوه رودسمه

اين روستا كه با روستاي دلي همجوار مي‌باشد و فقط يك فضاي آموزشي در مقطع ابتدايي بوده كه حتي از نظر فضاي بهداشتي نامناسب است و در خانه‌هاي گلي تحصيل مي‌كنند كه چشم هر بيننده‌اي را متاثر و نگران مي‌كند و از ديدن دانش‌آموزاني با كفشهاي پاره وحتي لباسهاي مندرس شده نگران كننده است.

 

 چند نفر از دانش آموزان در حالي كه از مدرسه تعطيل و به سمت خانه در حركت بودند كه يك دانش آموز كلاس پنجم دبستاني با سادگي كامل و با ادبياتي كاملا زيبا به خبرنگار گفت: در روستاي ما حتي ساده‌ترين امكانات از جمله راه ارتباطي هم وجود ندارد و به‌خصوص در زمستان جهت رفتن به مدرسه با مشكلات زيادي روبرو هستيم.

وضعيت كشاورزي و دامداري روستاي پاتاوه رودسمه

شغل اكثر مردم روستا كشاورزي و دامداري است، بيش از 80  هكتار از اراضي كشاورزي در حاشيه اين روستا وجود داشته كه به كشت گندم و جو اختصاص يافته و كشاورزان در فصل كشت از آن استفاده مي‌كنند وضعيت دامداري در اين روستا بسيار خوب و پررونق بوده اما مواردي كه دامداران وكشاورزان از آن گلايه داشتند عدم رسيدگي، اداره كشاورزي و دامپزشكي بود كه از مسئولان تقاضاي مساعدت طلب كردند.

وضعيت سوخت روستا

استفاده از از هيزم براي گرم كردن منازل روستايي از جمله موارد قابل تاملي است كه مسئولان بايد آن را در نظر داشته باشند البته نفت براي اين روستاها كه بايد توسط تعاوني در اختيار روستا قرار بگيرد، كم‌كاري مي‌شود و در بعضي موقع‌ها اين نفت به قيمت گزاف به مردم روستا فروخته مي‌شود وهيچ مسئولي پاسخگو نيست.

متاسفانه در هنگام تهيه گزارش در روستا متوجه شديم كه به علت نبود گاز و كمبود نفت به مقدار بسيار زيادي  و نگران كنند‌ه اي منابع طبيعي را تخريب مي‌كردند تا جهت استفاده خانگي خود آنها  را به‌كار برند كه با اين وضعيت، بزودي شاهد تخريب ميزان زيادي از جنگل‌هاي بخش خواهيم بود و ضربه‌اي بزرگي به محيط زيست وارد مي‌شود.

مردم روستا چشم انتظار حضور مسئولان استاني در روستاي پاتاوه رود سمه در 10 كيلومتري از مركز شهر ديشموك هستند تا با حضور خود بسياري از مشكلات روستا را از نزديك لمس كنند.

 

در صحبتهايي كه مردم روستا با ما داشتند از بي‌توجهي مسئولان به‌شدت انتقاد داشتند و گله‌مند بودند كه چرا بيش از گذشت 30 سال از وضعيت نامناسب راه‌ارتباطي آن روستا مي‌گذرد ولي همچنان به شكل اوليه باقي مانده است.

 

روستاي پاتاوه رودسمه داراي 65 خانوار با جمعيتي بالغ بر 600 نفر بوده وشغل اصلي آن‌ها دامداري و كشاورزي است و در فاصله 10 كيلومتر از مركز شهر ديشموك از توابع شهرستان كهگيلويه قرار دارد. 

 

انتهاي پيام: و/آ

 

گزارش و عكس: وحيد آهنگ

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک