آخرین اخبار

7. تير 1399 - 11:39   |   کد مطلب: 9445
مطالبه گری یکی از مهمترین مقدمات رفع مشکلات مختلف جامعه است که خود اصولی دارد و اگر رعایت شوند می تواند اثرات مثبت و موثری برای جامعه داشته باشد و اگر طبق اصول خود پیش نرود نه تنها اثر مثبتی نداشته بلکه آثار زیان باری خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ مطالبه گری یکی از مهمترین مقدمات رفع مشکلات مختلف جامعه است که خود اصولی دارد و اگر رعایت شوند می تواند اثرات مثبت و موثری برای جامعه داشته باشد و اگر طبق اصول خود پیش نرود نه تنها اثر مثبتی نداشته بلکه آثار زیان باری خواهد داشت.

حجت الاسلام رضویان کارشناس مسائل فرهنگی  اجتماعی در باب مطالبه گری ونقد سازنده در جامعه اسلامی مطالبی را مطرح کرده که در ادامه آمده است.

 

یک مطالبه گر  ونقاد انقلابی در جامعه اسلامی باید دارای شاخصه هایی باشد که در صورت وجود چنین شاخصه هایی می تواند موجب رشد و اصلاح نواقص جامعه گردد ودر صورت عدم چنین شاخصه هایی حتما موجب توقف و چه بسا پسرفت ویا مشکل ساز شود.

اولین شاخصه مطالبه گرونقاد انقلابی، اعتقاد وباور به حقانیت حکومت دینی است که به تبع آن باورمندانه سعی در تحقق آرمانهای حکومتی دارد که بستر ساز حکومت جهانی امام عصر عج خواهد بود. این باور مقدس و بلند در مطالبه گر انقلابی  یک روح بلند و نگاه کلی ایجاد می کند که تلاش وفعالیت او در راستای گام های وسیع و سازنده  درون حکومتی وبرون حکومتی می شود ودیگر با جزئی نگری ارزشهای کلی را نفی وتخریب نمی کند وبلکه حل جزئیات را در جهت  تقویت ارزشها ومنافع کلی حکومت دنبال می کند.

 

دومین شاخصه یک مطالبه گر انقلابی ونقاد انقلابی، اخلاق مداری ست. اخلاق اسلامی  که مهمترین و موثر ترین عامل جذب و هدایت ورشد جامعه است مطالبه گر ونقاد انقلابی اگر خود را به فضایل اخلاقی همچون صداقت، فروتنی، دلسوزی، اخلاص، شجاعت،انصاف آراسته باشد و مطالبات ونقد خود را در همین بستر مطرح کند حتما اثر گذار خواهدبود واگر اخلاق لازم را نداشته باشد و مطالبات خود ونقد خود را با هوای نفس ورذائل اخلاقی آغشته کند حتما مطالبات ونقد او در مسیر صحیح قرار نمی گیرد واثر معکوس خواهد داشت. یک مطالبه گر اخلاق مدار سعی بر اصلاح ورشد دارد  و هرگز رویکرد تخریبی و انتقام جویی وکینه توزانه  در مطالبات و نقادی خود ندارد.

 

سومین شاخصه مطالبه گر ونقاد انقلابی آگاهی وبصیرت است. آگاهی وبصیرت از مهمترین ابزار مطالبه ونقد صحیح وسازنده است. کسی که آگاهی لازم از احکام واخلاق وباورهای اسلامی وهمچنین قانون اساسی کشور ومصالح نظام و سیاستهای دینی وحکومتی وهمچنین آگاهی از موضوع مورد مطالبه ونقد نداشته باشد حتما به خطا میرود و مطالبات ونقادی او نقض غرض می کند و چه بسا می خواهد بسازد واصلاح کند و خراب می کند و آشفتگی ایجاد می کند.

 

چهارمین شاخصه مطالبه گر و نقادانقلابی روش مند بودن است. مطالبه و نقد غیر روش مند همان بولدوزری عمل کردن است. همان بی توجهی به زمان مکان وجایگاه خود وافراد و همان عدم توجه به انتخاب کلمات و جملات و به کارگیری آن در وقت متناسب خود است. روشمندی مطالبه ونقد و مبتنی بودن مطالبه ونقد بر دین وعقلانیت حتما موجب رشد واصلاح امور می شود وعکس آن موجب تخریب وتضییع حقوق است.

 

وآخرین شاخصه ای که می شود بیان کرد مطالبه گر ونقاد بودن همیشه وهمه جا بودن است. به این معنا که هر جا که لازم آید مطالبه ونقد نیز صورت گیرد. اینگونه نباشد که محافظه کارانه وتبعیض گرانه باشد، برای قوم،خویش ،دوست ،جناح وقبیله خود سکوت کنیم وبرای دیگران فریاد بزنیم که این سیره خلاف مشی انقلابی است.

نویسنده: سید علی اکبر رضویان

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک