آخرین اخبار

14. خرداد 1399 - 22:07   |   کد مطلب: 9414
آتش خائیز فعلا به سر آمد شاید امروز دوباره شعله ور شود یا فردا یا هفته دیگر یا شاید اصلا ماه دیگر. اما باید فکر اساسی کرد و خائیز و خائیزها را نه برای فقط کوهنوردی، گردشگری یا استفاده از گیاهان دارویی آن دوست بداریم و بخواهیم.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ ماجرای آتش گرفتن جنگل‌ها و مراتع در ایران، ماجرای هر ساله‌ای است که قرار است عادی و یک اپیدمی هر ساله شود.  هفته‏ های گذشته، هفته‏ های دردناکی برای طبیعت و محیط زیست استان ما بود و ماجرای چند آتش‌سوزی گسترده در کوه های خومی و دیل گچساران و خائیز کهگیلویه فعالان و دوستداران محیط ‌زیست را نگران کرد که به دلیل صعب‌ العبور بودن مسیر های آتش گرفته ماجرا سخت ‏تر می‏شد و از همه مهمتر عدم مدیریت بحران در این شرایط نگزرانی ها بیشتر می کرد.

 
 تجربه چند ساله ام در کوهنوردی و مهار آتش سوزی های مختلف از جمله همین مهار آتش سوزی خائیز در این چند شبانه روز ثابت کرد که گروه های داوطلب و مردم محلی در اطفای حریق موفق تر عمل کرده اند و دستگاه های دولتی علی رغم تلاش برخی از مدیران, در راستای هماهنگی و انجام سیر اداری زمان زیادی را هدر می دهند و با محدودیت نیروی انسانی مواجه هستند.
 
 
با همه این تفاسیر تجهیز نیروهای مردمی و گروه های داوطلب در کنار نیروهای مسلح و متولیان امر می تواند در جلوگیری از این اتفاق بسیار موثر باشد اما قطعا راه حل جزئی نمی تواند  گره ای باز کند و باید به دنبال رویکرد کلان برای مهار این حوادث باشیم. استفاده از پتانسیل مردم قطعا یکی از ستون های این رویکرد کلان است.
 
 
به هرحال آتش خائیز فعلا به سر آمد شاید امروز دوباره شعله ور شود یا فردا یا هفته دیگر یا شاید اصلا ماه دیگر. اما فکر اساسی کرد خائیز و خائیزها را نه برای فقط کوهنوردی، گردشگری یا استفاده از گیاهان دارویی آن دوست بداریم و بخواهیم.
 
 
خائیز قلب این حوزه جغرافیایی است, خائیز جزئی از خانواده ما است همچون فرزندمان باید از آن مواظبت، حراست و نگهداری کنیم.
 
 
باید همه برای احیای خائیز پیش قدم شویم. لازم است تا نیروهای داطلب مردمی، کوهنوردان و تیم های کوهنوردی را به عنوان پیش قراولان احیای خائیز حمایت کنند و  در نظر گرفتن همه شرایط و بررسی، پایش حجم آتش سوزی اخیر و کسب تجربه از این اتفاق مهم اقدامات عاجلی از جمله در اختیار قرار دادن بیمه بی نام برای کوهنوردان و داوطلبین مردمی که درمهار آتش سوزی دچار حادثه می شوند، واگذاری دستگاه دمنده بیشتر از مواردی که در این آتش سوزی استفاده شده در اختیار سازمان های متولی و پایگاه های حفاظتی محیط زیست در مناطق حفاظت شده برای خاموش کردن هر چه سریعتر و جلوگیری از تشدید آتش سوزی و همچنین واگذاری البسه، کفش، تجهیزات و آتش کوب ها به تیم های کوهنوردی تا در زمان بحران در کمترین زمان بتوانند وارد عمل شوند.
 
 
گفتنی است یکی از گروه های کوهنوردی شهرستان کهگیلویه گروه کوهنوردی طبیعت دوستان شهرسوق است که همیشه در چنین اتفاقاتی به صورت خود جوش اقدامات لازم را انجام می دهند و حسن نوروزی از همان روزهای ابتدایی به همراه سایر افراد گروه برای مهار آتش تلاش های فراوانی انجام داده اند.
 
نویسنده: احسان تقی زاده
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک