آخرین اخبار

27. اسفند 1398 - 23:12   |   کد مطلب: 9332
امیدوارم توصیه های بهداشتی تا ریشه کن کردن کامل این بیماری جدی گرفته شود و همه باهم بدون ترس و اضطراب در راستای از بین رفتن این ویروس تا صحت کامل جامعه خود بکوشیم .

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه؛ دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه لرستان در یادداشتی با ارائه مطالبی راجع به کرونا، درصد کشندگی این ویروس را بسیار پایین دانست و اظهار امیدواری کرد که با رعایت توصیه های بهداشتی و همیاری جامعه این بیماری در کشور و جهان از بین رود.

 

ویروس یک انگل کوچک است که به خودی خود نمی تواند تولید مثل کند. با این وجود ، هنگامی که یک سلول حساس را آلوده کند ، می تواند مکانیسم های سلولی را هدایت کند تا ویروس بیشتری تولید کرده و فرد را مستعد عفونت و بعد از آن بیماری کند.

 

کرونا ویروس ها در دهه 1960کشف شده اند و زئونوتیک هستند ، به این معنی که بین حیوانات و انسان ها منتقل می شوند . در اواسط دهه 1990 این ویروس ها در اصطلاح ویروس شناسان به عنوان بَک واتِر ویروس شناسی شناخته می شدند، به این دلیل که هیچکدام بیماری جدی درانسان ایجاد نکرده اند .

 

با این حال ، در تاریخ 2002 باظهورکروناویروسی که باعث سندرم شدید حاد تنفسی می شود و به عنوان SARS- CoV نامگذاری شد و سپس در سال 2012 سندروم تنفس خاورمیانه MERS- CoV  درعربستان سعودی این اتفاق تغییر یافت .

 

 کرونا ویروس جدید مانند MERS- CoV وSARS- CoV یک بتاکروناویروس است اگر چه هر سه در یک خانواده هستند اما خواص کاملا متفاوت دارند ؛ هر سه گروه این ویروس ها در مطالعات گفته می شود ، بیشترین توالی ژنوم شبیه به ژن های خفاش دارند .

 

در دسامبر سال 2019 ، شیوع سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس 2 SARS- CoV عفونت در ووهان ، استان هوبئی ، چین رخ داد و درسرتاسر چین شیوع یافت .

 

در کنار تهدیدات ناشی از ویروس های نوظهور ، در حال حاضر جهان با این بیماری که کووید19 در 12فوریه 2020 توسط سازمان بهداشت جهانی رسما نامگذاری شده، روبروست .

 

ویروسی که باعث COVID-19 شود ، ویروس جدیدی است که برای اولین بار طی تحقیقات در مورد شیوع در ووهان چین شناسایی شد . در انسان ، این ویروس ها باعث عفونت های تنفسی ، از جمله سرماخوردگی ، که به طور معمول خفیف است ، می شوند  اما اشکال کمیاب تر مانند SARS ، MERS و COVID-19 می توانند کشنده باشند  و علائم در گونه های دیگر متفاوت است .

 

اما توضیح مختصری در مورد ساختمان کرونا ویروس جدید: این ویروس دارای برجستگی هایی بر روی پوشش خود است که در اصط لاح کرون یا همان تاج نامگذاری می شوند و از علت های مهم پاتوژنز یا بیماری زایی این ویروس هم همین پوشش است.در مطالعات اخیر گفته شده که یکی از پروتئین های این کروناویروس جدید به آنزیم تبدیل کننده  آنژیوتان سین 1 به 2 که از ریه ها ترشح می شود متصل شده و به غشای میزبان وصل و باعث ورود ویروس به سلول می شود.

 

توصیه های مهم در مورد حدت بیماری و مبارزه با آن:

به ندرت ، این بیماری می تواند کشنده باشد . افراد مسن و افراد با شرایط پزشکی موجود از قبل ( مانند فشار خون بالا  ، مشکلات قلبی یا دیابت ) آسیب پذیرتر به نظر می رسند . بیشتر افراد مبتلا ( حدود 80٪) بدون نیاز به درمان خاص ، از این بیماری بهبود می یابند . از هر 6 نفری که مبتلا به COVID-19 می شوند 1 نفر به طور جدی بیمار شده و در تنفس دچار مشکل می شوند . افراد مسن و افراد دارای مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا ، مشکلات قلبی یا دیابت بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند. افراد مبتلا به تب ، سرفه و مشکل در تنفس باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند .

 

شایع ترین علائم COVID-19 تب ، خستگی و سرفه خشک است .

 

برای کمک به جلوگیری از شیوع بیماری های تنفسی توصیه می شود:

از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند، خودداری کنید . از لمس کردن چشم ، بینی و دهان خودداری کنید . وقتی بیمار هستید، در خانه بمانید . سرفه یا عطسه خود را با یک دستمال بپوشانید سپس بافت را درون سطل زباله بریزید . با استفاده از اسپری تمیز یا منظم خانگی ، مرتباً اشیاء و سطوح لمس شده را تمیز و ضد عفونی کنید . بهتری نراه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است .

 

امیدوارم که این مهم و توصیه های بهداشتی را تا ریشه کن کردن کامل این بیماری جدی گرفته و همه باهم بدون ترس و اضطراب در راستای از بین رفتن این ویروس تا صحت کامل جامعه  خود بکوشیم .

 

یادداشت از:حسین ظفرپور- دانشجوی علوم ازمایشگاهی دانشگاه لرستان

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک