آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1394 - 14:21   |   کد مطلب: 1277
بزرگان اخلاق و عرفان ماه رجب و شعبان را مقدمه‌ی ماه میهمانی خدا و دست یابی به مقام تقوای توحیدی دانسته و می‌دانند. « همان ماهی که همه‌ی مقدرات مادّی و معنوی یک سال انسان در شب‌های قدرش مشخص و معیّن می‌شود»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، حجت الاسلام اندرزیان در یادداشتی به بهانه ی ماه رجب و برکاتاین ماه عزیز آورده است:

 

1 . از آنجا که فرصت‌ها همچون ابر بهاری می‌گذرد « تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ » و عمر انسان سریع به پایان خود نزدیک می‌شود، افراد هوشمند و زیرک سعی می‌کنند ظرف زمان را با اعمال صالح پر کنند و توشه‌ی زندگی ابد را بردارند.

2 . سرعت و سبقت برای جمع دنیا و زخارف آن، مذموم است اما برای تحصیل معارف الهی، عبودیت و بندگی خداوند، احسان به بندگان خدا و . . .  ممدوح و مورد تأکید اسلام است. خداوند می‌فرماید: « فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ... وَ سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ » بقره 148 و آل عمران 133

3 . ماه رجب و ... ماه طلب مغفرت و آمرزش و انجام اعمال خیر مثل دعا، ذکر، استغفار، صدقه، روزه، و . . .  می‌باشد. بنابراین به جای سرعت و سبقت برای تکاثر و تفاخر و . . . به وادی معنویت مورد اشاره در اعمال ماه رجب بیاییم و روح و دل وجان را نورانی و جلا بخشیم .

4 . اگر خود، دست به کار نشویم و خدای ناکرده دست خالی از دنیا برویم چه کسی به فریاد ما می‌رسد ؛

الف. اگر به امید زن یا شوهر هستی، بدان بر اساس آیات و روایات اولین درگیری و نزاع در قیامت بین زن و شوهر است، هرکدام حقوق ضایع شده‌ی خویش را مطالبه می‌کنند.( خانواده موفق/ 85)

ب. اگر امید ت به فرزندان هست، بدان که بعضی ازآنها بر سر سفره‌ی آماده‌ی ارث نشسته و یادی ازماو شما نمی‌کنند  و آنچه در سبک زندگی فعلی می‌بینیم خیلی از فرزندان امروزی توشه‌ی آنچنانی برای خود آماده نمی‌کنند تا چه رسد به پدر و مادر، ضمن اینکه نه از یک سوم سهمُ الارث که مخصوص مرحوم مغفور والد است چندان هزینه‌ای می‌شود و نه ارث دختران را می‌دهند و نه . .( يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُون* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ- ( شعراء 88 و 89 ).

ج. اگر به امید دوستان و رفقا هستی حتماً خودت می‌بینی، بخش عظیمی از دوستی ها بر اساس منافع دنیوی است و در همین دنیا یا از هم جدا می‌شوند و یا قهر و کینه به دل می‌گیرند و یا دشمنیِّ علنی می‌کنند و تنها عده‌ای قلیل وفادار می‌مانند، تا چه اندازه به یاد من و تو باشند. و در قرآن نیز آمده که می‌گوید« يا وَيْلَتى‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلا ... » «ای کاش با فلانی رفیق نمی‌شدم...» الفرقان. 28

د. اگر به امید هم حزبی‌ها و .  . . نشسته ای، مطمئن باش که بعضی از آنها به خاطر منافع دنیا ازآن حزب جدا می‌شوند، بعضی فراموش می‌کنند، بعضی دوستی و رفاقت را به جاه ومقام می فروشند و بعضی خواست حزب و جناح را بر خواست خدا مقدم می دارند و از آن جایی که مباحث شبه سیاسی وارد دسته بندی ها و گروه گرایی ها شده، چندان خیری از آنها به کسی نمی‌رسد.

ذ- اگر به امید أرحام و اقوام نشسته ای پس بدان تمام روابط نسبی و سببی در عالم قیامت قطع می شود و روابط فقط بر اساس ایمان و اعتقاد به خداوند وعمل صالح می باشد. فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ ( المؤمنون. 101 )، وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْباب‏ ( البقرة. 166  )

ر- اگربه امید ثروت و دارایی ات هستی، بدان که ازآنها کاری بر نیاید- ما أَغْنى‏ عَنِّي مالِيَهْ –( الحاقّه 28)- واگربه امید قدرت وتوانایی ات نشسته ای بدان که اینها نیز نابود می شوند- هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ – (الحاقّه 29 ).

5 . همانطور که تنها به دنیا آمدیم، تنها از دنیا می‌رویم و تنها مبعوث می‌شویم « وَ لَقد جَئتُمونا فُرادی » آنجا نه پدر به جای فرزند و نه فرزند چیزی از کیفر پدرش را تحمل می‌کند. « یا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَ اخْشَوْا يَوْماً لا يَجْزي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَيْئاً » (لقمان/ 33)

6 . ماه رجب ماه محاسبه و جبران است، نگاه کنیم به اعمال جوانحی و جوارحی مان ببینیم خواست خدا را مقدم داشته‌ایم یا خواست خود و تمایلات نفسانی را، ببینیم خواست خدا را یا خواست خانواده، دوستان، قوم و حزب را پس بدانیم هرکسی بار خود را به دوش کشیده و تنها محاکمه و کیفر می‌گردد « أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى » (نجم/38) البته منظور و مقصود ما آنجایی است که خواست دیگران با خواست خداوند در تضاد و تناقض باشد.

7 .  یکی از موانع کمال و راهزن اصلی و اساسی برای توشه برداری در دنیا، آرزوها و خیال‌های باطل است. با اینکه سال آخر، ماه آخر، هفته‌ی آخر، روز آخر و یا ساعت آخر عمرش هست، بخاطر آن راهزن چاره‌ای برای خود نمی‌اندیشد و در آستانه‌ی مرگ و هنگام ورود به برزخ فریاد قالَ رَبِّ ارْجِعُون‏( المؤمنون. 99 )  او بلند می‌شود و پاسخ کوبنده‌ی عدم بازگشت از سوی خداوند را دریافت ‌می‌کند. بنابراین کسی که نمی‌داند کی و کجا می‌میرد « وَ ما تَدْري نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ » (لقمان/34) باید همچون یک مسافر، همیشه آماده و از فرصتها همانند ماه رجب به خوبی استفاده و بهره ببرد.

8 . هر چه جلوتر می‌رویم بخاطر تغییر در ذائقه و سبک زندگی ضرورت بیدار شدن و به خود آمدن بیش از گذشته لازم و اجتناب ناپذیر است. مگر نه آن است که عده‌ای شب‌شان روز و روزشان شب، برخی نه حال انجام واجبات رادارند و نه محرمات را ترک می کنند، عده‌ای نه از معارف قرآن خبری، نه از احکام شرعی آنچنان اطلاعی ، نه با نهج البلاغه ارتباطی، نه از قرآن صاعِد (صحیفه‌ی سجادیه) آگاهی و نه به رساله‌ی مرجع تقلید عملی . . .  دارند. بنابراین به امید چه کسی نشسته ایم؟

ذات نایافته از هستی بخش     کی تواند که شود هستی بخش

9 . پس تنها به خدایی امید ببندیم و از دستوراتش پیروی کنیم که :

یک: تمام نعمتها، حسنات، خیرات و توفیق اعمال صالح از اوست « وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ » (  النحل، 53  )

دو: هر کار خیری را ده برابر پاداش می‌دهد « مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها » ( الانعام. 160)

سه: در دنیا، برزخ و قیامت فقط او یار و یاور و سرپرست مومنان است. « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا . . . » (  البقره. 257)

چهار: خزائن آسمانها و زمین نزد او و کلید آنها به دست اوست. « وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » (   المنافقون. 7   )

« لَهُ مَقاليدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » (   الزمر. 63  )

پنج: دنیا و آخرت و آنچه میان آنهاست از اوست. « یا مَن لَهُ الدُنیا وَ الاخِرَه » مفاتیح الجنان

شش: آرامش روحی و روانی فقط با یاد او امکان پذیر است ولاغیر « أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب » (  الرعد. 28  )

هفت: تمسک به قرآن و عترت وی موجب نجات از هرضلالت و گمراهی است. « ...  اِن تَمَسَکتُم بِهما لَن تَضِّلوا اَبَدا » (حدیث ثقلین)

هشت: آمرزش گناهان فقط به وسیله ی او صورت می‌گیرد. « َ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ » (   آل عمران. 135   )

نُه: هر درِ رحمتی را که باز کند احدی توان بستن آن را ندارد و هر درِ رحمتی را ببندد احدی توان باز نمودن آن را ندارد.( ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها وَ ما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ....فاطر2)

دَه: کسی که بر غیر تو وارد شود محروم است، آنکه به غیرتو رو کند زیان کار است، هرکه به درگاه غیر تو رود محتاج گشته و هرکه از غیر فضل و کرم تو درخواست کرد بی نوا گردید(ازدعاهای ماه رجب-مفاتیح الجنان ص223)

(( خدایا عاقبت همگان را ختم به خیر و سعادت بگردان ))

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک