آخرین اخبار

16. اسفند 1393 - 21:08   |   کد مطلب: 763
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 45درصد مردم استان در حاشیه شهر ها زندگی می کنند گفت: رشد جمعیت در حاشیه های شهر یاسوج در شرایط بحرانی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، به نقل از پايگاه خبري تحليلي صبح زاگرس،حاشیه‌نشینی از معضلاتی است که در شهرهای مهاجرپذیر کشور مشکلاتی را برای مردم شهرها، حاشیه‌نشینان و البته برای مسئولان و به ویژه دستگاه‌های خدمات‌رسانی چون آب و برق و گاز ایجاد کرده است.

 

آمارها نشان می‌دهد که شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد یکی از لحاظ حاشیه نشینی جزو شهرهای درجه اول کشور در سال‌های اخیر بوده است.

مادوان

دلیل این گونه مهاجرت‌های گسترده از سال‌های گذشته تاکنون نبود جاذبه در روستاها و کمبود زیرساخت‌ها  و بی‌توجهی به دو شغل اصلی دامداری و کشاورزی از سوی مسئولان و البته ضعیف بودن فرهنگ کار در این روستاها است.

 

کوچ روستاییان عاملی بر توسعه حاشیه نشینی شهر یاسوج

شکی نیست که ضعف فرهنگ کار بیش از سایر موارد خودنمایی می کند و باعث مهاجرت جمعیت از روستاها به شهر  و وضعیت دگرگون شده در چند سال اخیرشهر نماینگر این موضوع مهم را نشان می دهد.

 

موضوعی که به نوبه خود باعث شده وضعیت شهر یاسوج به عنوان مرکز کهگیلویه وبویراحمد روز به روز از نظر حاشیه‌نشینی بدتر و بدتر شود و مشکلات از قبیل نبود زیرساخت ها، زاغه نشیینی و در هم گستیختگی شهری بدون طرح تفصیلی در آن حکم فرما باشد.

 

متأسفانه یکی از دلایل مهم حاشینه نشینی در اطراف شهر یاسوج عدم همکاری خود حاشیه‌نشینان با مسئولان است که این امر مزید بر علت شده تا هر چه خدمات روانه این مناطق شود باز هم گوشه‌ای دیگر از کار مشکل داشته باشد.

 

ارائه ندادن خدمات به بین الشهرین مشکل اساسی مردم

روستاهای سه گانه مهریان، بلهزار و مادوان در شمال غربی شهر یاسوج و به مرکزیت دهستان سررود شمالی که بنا به قول ساکنان این منطقه به نام بین‌الشهرین یاسوج معروف شده در فصول های مختلف سال روزهای سختی را در بحران کم آبی تابستان و نبود زیرساختهای مهمی از جمله آموزشی، بهداشتی و خدماتی سپری کردند.

 

بلاتکلیفی اهالی روستاهای سه گانه مهریان ،بلهزار و مادوان از خدمات

مردم این منطقه، بزرگترین مشکل خود را بلاتکلیفی میان روستا و شهر می دانند و دلیل بسیاری از مشکلات کنونی را مرتبط با این موضوع می دانند.

مادوان

روستاهای سه گانه مهریان، بلهزار و مادوان سفلی که در پنج کیلومتری شهر یاسوج قرار دارند به گفته خود اهالی آن نه جز شهراست و نه روستا و نه از خدمات شهری بهره مند است و نه از روستا چیزی عاید آن می شود.

 

حاشیه نشینی مشکلی که شهر یاسوج را تهدید می کند

پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد صبح امروز در نشست شورای مسکن استان که با دستور الحاق روستاهای اقماری حاشیه مرکز استان به شهر یاسوج و شهر تازه تأسیس مادوان برگزار شد با بیان اینکه حاشیه‌نشینی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که عواقب سخت آن در سال‌های آینده برای مرکز استان نمایان خواهد شد،ابراز کرد:باید برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی به سوی روستاها برویم و امکانات را به سمت آنها گسیل دهیم.

 

وی با بیان اینکه اگر با هواپیما از بالای شهر یاسوج و مناطق سه‌گانه حاشیه‌نشین آن عبور کنیم هیچ‌گونه درخت و سبزه و فضای سبزی دیده نمی‌شود، افزود: در این مناطق حتی پیش‌بینی تدارک یک متر فضای سبز دیده نشده است.

 

رشد فزاینده جمعیت در حاشیه شهر یاسوج خطری که تهدید می کند

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه رشد جمعیت در حاشیه های شهریاسوج در شرایط بحرانی قرار دارد، افزود: این مهاجرت بی رویه کلاف کار را از دست مسئولان خارج کرد و آنها نتوانستند وضعیت را کنترل کنند.

 

نیک اقبال به شهر شدن مادوان در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: مادوان بدون آماده شدن زیرساختها به شهر تبدیل شده و اکنون فاقد زیرساخت های شهری و نیازهایی همچون فضای سبز، فضاهای ورزشی، تفریحی، فرهنگی و ... است.

 

وی به ساخت و سازهای غیر مجاز درحاشیه های شهریاسوج به دلیل مشکلات اقتصادی مهاجران به عنوان یک معضل اساسی اشاره کرد و گفت: این معضل در تمام حاشیه شهر یاسوج وجود دارد و اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، آینده شهر یاسوج را تهدید می کند.

 

تصميم اشتباهی که پیرهن شهر را به تن روستای مادوان کرد

معاون عمرانی استانداری به مشکلات عدیده شهر تازه تأسیس مادوان اشاره کرد و افزود:تنها اعتبارات دولتی برای رفع مشکلات مادوان و روستاهای سه گانه در اطراف آن جوابگو نیست و باید فرهنگسازی در این شهر صورت پذیرد تا مشارکت مردم در رفع مشکلات بیشتر شود.

مادوان

وی تعیین مادوان به عنوان شهری جدا از یاسوج در گذشته نچندان دور را اشتباهی بزرگ از سوی مسئولان سابق دانست و ابراز کرد: هم اکنون باید راه و چاره ای جدید برای بررسی الحاق برخی محدوده های اطراف شهر یاسوج به این شهرداشته باشیم.

 

اسکان 45درصد از جمعیت شهرستان بویراحمد در حاشیه شهر یاسوج

 نیک اقبالی با بیان اینکه در حال حاضر در اطراف شهر یاسوج 68 هزار نفر معادل 43 درصد از جمعیت شهرستان بویراحمد زندگی می کنند،گفت:هم اکنون شهر یاسوج علاوه بر ارایه خدمات شهری به جمعیتی افزون بر 115 تا 120 هزار نفردر محدوده خود، مشغول خدمات دهی به جمعیت روزافزون مناطق و روستاهای حاشیه ای شهر است.

 

دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجد

 

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد با اینکه مطالعه الحاق منطقه بلهزار و مهریان به شهر یاسوج در دستور کار معاونت عمرانی استانداری قرار گرفته و در حال بررسی دقیق کارشناسان فنی است، افزود: به نظر می رسد مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر یاسوج با این مهم مخالفتی نداشته باشند و بر روی موضوع کلی آن توافق دارند.

 

روستای که دوست ندارد به شهر بپیوندد

نیک اقبالی شهرک بلکو، مناطق اکبرآباد، نجف آباد، شرف آباد و سرآبتاوه را از دیگر مناطقی عنوان کرد که پس از بررسی امکان پیوستن آنها به شهر یاسوج وجود دارد و افزود: هم اکنون این مناطق تحت پوشش قوانین و ضوابط شهری شهرداری و قوانین روستایی بنیاد مسکن نیستند.

 

مادوان

معاون عمرانی استانداری با بیان این مردم روستای سرآبتاوه مایل به پیوستن به شهر یاسوج نیستند، ابراز کرد:زیرساخت های لازم برای برای پیوستن این مناطق به شهر یاسوج لحاظ شود تا خدمات دهی به این مناطق به خوبی انجام گیرد.

 

وی با بیان اینکه مناطق حومه ای و روستاها عامل به وجود آمدن مشکلات متعددی در ابعاد سیاسی،نهادی و مدیریتی هستند، اظهار داشت: مشکلات زیست محیطی، افزایش جمعیت، شدت تغییرات در ساخت اجتماعی و فرهنگی و تخریب فضایی و کالبدی برخی از این مشکلات هستند.

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک