آخرین اخبار

21. آذر 1395 - 1:26   |   کد مطلب: 7005
جایگاه ناشناخته پژوهش در کهگیلویه و بویراحمد:
تحقیق و پژوهش در دانشگاه های استان به سوی کپی پیست
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تحقیق و پژوهش در دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد به سمت و سوی کپی پیست در حال پیش روی است.

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس،پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه،  پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به منظور گسترش فرهنگ «پژوهش» درجامعه و ارج نهادن به مقام شامخ «پژوهشگران»25 آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی» کشور به نام «روز پژوهش» نامگذاری شد. وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» نیز از سال۱۳۷۹ ‪ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نامگذاری کرد

علت نامگذاری چنین روزی این است که در این روز، مردم با اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر آن در اداره سازمان‌ها، اداره کشور و جامعه و بهبود وضع زندگی شهروندان آشنایی بیشتری پیدا کنند و از زاویه‌ای دیگر در جریان کارکرد مؤسسات، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که ماهیت وظایفشان، پژوهشی است قرار گیرند

در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به شمار می‌رود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. دانسته‌های ما یا با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود و یا بنا به پژوهش‌هایی که خود انجام می‌دهیم، به دست می‌آید.

همچنین، پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ماست. در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است. شخصی که به شیوه‌های گوناگون پژوهش می‌‌کند، پژوهشگر (محقق) نامیده می‌شود. پژوهشگر فردی است که با روش‌های علمی، در صدد رسیدن به‌ شناختی تازه از مسائل و مفاهیم گوناگون است. او با استفاده از ابزارهای گوناگون به مشاهده دقیق‌تر و عمیق‌تر پدیده‌های پیرامون خود می‌پردازد.

تعریف پژوهش از نگاه دیگر

برای «پژوهش»، تعاریف متعددی شده است. برخی آن را «مطالعه آگاهانه، برنامه‌ریزی شده و روشمند به هنگام رویارویی با مسأله‌ای پیچیده و مبهم به قصد ایجاد وضوح و رفع پیچیدگی و ابهام از آن مسأله» گفته‌اند.

«منوچهر آقایی» در کتاب «پژوهش»، در تعریف این واژه نوشته است: تحقیق و پژوهش به مجموعه فعالیت‌های بدیع، خلاق، نوآورانه، نظام یافته و برنامه ریزی شده‌ای گفته می‌شود که به طور کلی با هدف و در جهت گسترش شناخت مرزهای علمی و کاربرد این دانش برای بهبود زندگی و به طور خلاصه در جهت نوآوری و ایجاد فرآورده‌ها، فرایند‌ها، وسایل و ابزار، نظام‌ها، خدمات و روش‌های جدید که در پایان منجر به رشد و توسعه می‌شود، صورت پذیرد.  علی دلاور، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهش را بحث و گفت‌و‌گو در زمینه فرایند عام در معارف بشری می‌خواند.

آنچه در همه تعاریف فوق مشترک است، سه ویژگی است که عبارت است از:

فرایندی بودن پژوهش، نظم و استمرار در انجام فعالیت و هدف نهایی که کشف حقیقت یا افزایش آگاهی است. ویژگی سوم به خوبی هدف غایی هر فعالیت پژوهشی و جهت آن را مشخص می‌کند. پژوهش می‌باید با هدف» کشف حقیقت «صورت پذیرد و در صورتی که این هدف تحقق نیابد، کار پژوهشی ابتر است.

رابطه پژوهش و توسعه کشور چیست؟

توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. در واقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود. حتی اگر نشانه‌هایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمی‌تواند مسیر مطمئنی را طی کند. بنابراین، پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می‌آید. همچنین، به کار بستن نتایج پژوهش‌های انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکار‌ها و روش‌های معمول در زمینه‌های مورد نظر منجر می‌شود.

نقش پژوهش در تصمیم گیری های کلان:

یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولا هر نوع پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته، در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است.

کشورهای پیشرفته صنعتی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به سرمایه گذاری در امور پژوهشی و تحقیقاتی اختصاص داده‌اند. به گفته کار‌شناسان، این رقم برای کشورهای صنعتی ۵درصد است، حال آنکه در ایران این رقم حدود نیم درصد است.

ضرورت پژوهش در تولید ملی:

بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری با درایت و نکته‌سنجی خاص خود، برای هر سال نامی ویژه انتخاب می‌کنندکه این نامگذاری‌ها، جهت حرکت مسئولین و فعالان سطوح مختلف کشور از جمله بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشخص می‌کند. در همین زمینه، سال 1395  را به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شد که همان حمایت از تولید ملی است؛ عنوانی که در یک نگاه ژرف، می‌تواند موجبات شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور را فراهم سازد. ‏بمانند هر سال، اکنون هم، به منظور تحقق شعار تعیین شده، ابتدا می‌بایست الزامات اولیه فرایند پیش رو را سنجیده و سپس در پی اجرایی کردن اهداف خود باشیم. به نظر می‌رسد در زمینه تقویت و بهبود تولید ملی، (با یک دید وسیع که با دورنمایی بزرگ نظیر صادرات گسترده محصولات ایرانی شکل می‌گیرد) پژوهش، اقدام نخست است.

بیشتر تحقیقات به سوی کپی پیست در حال پیش روی است

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشتر تحقیقات به سوی کپی پیست در حال پیش روی است.

عبدالخالق پادیاب در گفت و گو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس با تبریک هفته پژوهش با بیان اینکه تحقیق و پژوهش در هر جامعه ای رکن اساسی توسعه و پیشرفت است، افزود: چرا که به مباحث علت ورمعلول می پردازد، رابطه ها را بررسی می کند و عینی است و در چهار چوب خاص منظم و روشمند به بررسی هر گونه تغییر و دگرگونی در جامعه و صنعت و تکنولوژی می پردازد.

وی با اشاره به اینکه پژوهش و تحقیقات در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است و در حوزه توسعه فن آوری و تجاری سازی علم حرکت نکرده است، ادامه داد: مهمترین علت این امر عدم باور مسئولان به امر تحقیقات کاربردی، پیش روی تحقیقات به سمت و سوی کپی پیست و عدم ارتباط خوب و منسجم بین صنعت و دانشگاه را عنوان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد به نبود پارک علم و فن آوری در استان اشاره داشت و افزود: هدف از ایجاد پارک علم و فن آوری در استانها بر سه محور تجاری سازی علم، توسعه فن آوری و کمک علمی و تحقیقی به موسسات و کارخانه های صنعتی است که باید بیش از بیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/رج/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک