آخرین اخبار

22. مهر 1395 - 20:59   |   کد مطلب: 6424
فارین پالیسی نوشت: جنگ سوریه خاتمه نمی‌یابد مگر اینکه حامی قدرتمند بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به میز مذاکرات وارد شود؛ این پوتین نیست که می‌تواند سرنوشت شام را مشخص کند و آمریکا باید برای برقراری صلح در سوریه با ایران مذاکره کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، هر وقت کور سویی از امید برای صلح در سوریه به چشم می‌خورد، به سرعت نابود می‌شود. جنگ سوریه خاتمه نمی‌یابد مگر اینکه حامی قدرتمند بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به میز مذاکرات وارد شود؛ این حامی پوتین نیست. نشریه تخصصی فارین پالیسی چاپ آمریکا، شکست آخرین توافق آتش‌بس میان واشنگتن و مسکو را بدون هیچ اشاره‌ای به حمله جنگنده‌های آمریکایی به نیروهای نظامی سوریه در دیرالزور، به گردن روسیه می‌اندازد، می‌نویسد: کامیون حامل کمک‌های بشر دوستانه به حلب توسط جنگنده‌های روسیه مورد حمله قرار گرفت و توافق آتش‌بس در هم شکست!

 

فارین پالیسی در ادامه نوشت: این روسیه نیست که می‌تواند سرنوشت سوریه را مشخص کند و آمریکا باید برای برقراری صلح در سوریه با ایران مذاکره کند. ایران از اصلی‌ترین حامیان رژیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، صدها نیروی نظامی خود را به سوریه اعزام کرده است و همچنین چندین هزار شبه نظامی غیر سوری مورد حمایت ایران در سوریه برای در قدرت نگه داشتن اسد در حال جنگ هستند.

 

این نشریه آمریکایی افزود: اهداف روسیه و ایران در سوریه شباهتی با هم ندارند و هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم مذاکره‌کنندگان روسیه می‌توانند تمایلات ایران در سوریه را پاسخگو باشند. بنابراین، اگر ایالات متحده می‌خواهد به صلح در سوریه برسد، نباید از مذاکره مستقیم با ایران خودداری کند.

 

واشنگتن در ابتدا باید دلیل بودن ایران در سوریه را درک کند. دو دلیل را می‌توان برای حضور تهران در جنگ سوریه و حمایت از بشار اسد برشمارد: یک اینکه، حافظ اسد پدر بشار اسد تنها کسی بود که در جنگ فرسایشی ایران و عراق در دهه 80 میلادی به کمک تهران آمد. از همین رو، رهبران ایران نمی‌خواهند یک دوست و متحد قدیمی را در خاورمیانه از دست بدهند. دلیل دوم، خصومت دو کشور سوریه و ایران با اسرائیل است که از دهه 90 میلادی به دست آمد. از آن زمان، سوریه به عنوان کانال حمایتی از حزب‌الله لبنان به عنوان نیروهای نیابتی ایران برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل قرار گرفت. کارشناسان غرب بر این باورند که تهران از سوریه و حزب‌الله به عنوان استراتژی بازدارنده مقابل واشنگتن استفاده می‌کند.

 

فارین پالیسی در ادامه نوشت: از دست رفتن سوریه به معنای از دست رفتن قدرت بازدارندگی ایران در مقابل ایالات متحده آمریکا و اسرائیل است. از این دیدگاه، اگر سوریه از دست برود، تروریست‌های جبهه النصره، احرار الشام و داعش با نگاهی ضد شیعه به قتل عام شیعیان در سوریه دست خواهند زد و پس از آن تهدیدی جدی برای کشورهای لبنان و عراق محسوب خواهند شد.

 

از طرف دیگر، ائتلاف آمریکا، عربستان سعودی، قطر، امارات، اردن و ترکیه برای حمایت از معارضان سوریه یک تهدید بالقوه برای ایران به حساب می‌آید. واشنگتن به عنوان دشمن اصلی ایران، عربستان به عنوان رقیب منطقه‌ای و دیگر کشورهای ذکر شده همگی منقدین و رقیبان جمهوری اسلامی هستند. رژیم ضد شیعه در سوریه تحت حمایت این کشورها، یک تهدید بالقوه برای ایران محسوب می‌شود. به همین دلیل است که ایران نیروهای نظامی خود را به سوریه اعزام کرده است تا به عنوان مستشاران نظامی اسد روی زمین فعالیت داشته باشند. در توافق صلح واشنگتن و مسکو نیز هیچ کدام به تاثیر ایران در جنگ سوریه توجه نکردند.

 

فارین پالیسی در پایان نوشت: با توجه به حضور نظامی ایران در سوریه، تهران باید به عنوان بخشی از راه حل سیاسی جنگ سوریه در نظر گرفته شود. ایالات متحده و ایران پیش از این در جنگ با داعش در عراق همکاری‌هایی داشته‌اند و تحقق این همکاری در سوریه نیز می‌تواند تأثیرات به سزایی داشته باشد. بنابراین، مذاکرات دوجانبه با ایران امری ضروری به نظر می‌رسد.

 

انتهای پیام/م

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک