آخرین اخبار

23. شهريور 1395 - 13:25   |   کد مطلب: 6065
تحلیل‌گران بر این باورند که بازگشت به گفتگوهای صلح سوری- سوری در پی آتش‌بس اعلام شده، تغییری در مواضع دو طرف ایجاد نمی‌کند و احتمال شکست آتش‌بس بسیار بالا است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سناباد نیوز، توافق آتش بس واشنگتن و مسکو در سوریه می تواند ارزش جایزه صلح نوبل را داشته باشد و یا اینکه یک ناکامی دیگر برای آمریکا به همراه بیاورد. در همین راستا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس‌اش، توافق آتش بس را تنها یک فرصت خواند.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در این رابطه نوشت: تحلیل‌گران بر این باورند که مقامات نظامی روسیه و آمریکا در پی این آتش بس مرکز اطلاعاتی مشترکی ایجاد کنند و از آنجا با یکدیگر برای هدف قرار دادن مواضع داعش و النصره همکاری کنند. پیش فرض بر این است که اهداف مورد نظر باید به تایید دو طرف برسد. با وجود این، احتمال اختلاف نظر بین دو کشور نیز وجود دارد.

برخی نیز بر این باورند که اگر افراط‌گرایانی چون جبهه فتح الشام حملات خود را متوقف نکند، دیگر گروه‌های معارض میانه‌رو نیز با آن ها همراه خواهند شد و متعاقبا توافق در هم خواهد شکست.

چارلز لیستر، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در این رابطه گفت: اکنون گروه‌های معارض مسلح در سوریه با یکی از حساس‌ترین تصمیم‌گیری‌ها رسیده است. اگر گروه‌های معارض درگیری ها را کنار نگذارند و با افزایش نیرو به النصره بپوندند، برای غرب بسیار دشوار خواهد بود که دولت سوریه و روسیه را در این جنگ متوقف سازد.

اگر توافق آتش بس آمریکا و روسیه کار کند، خشونت میان دولت و نیروهای معارض کاسته، شهروندان سوری از جنگ رهایی یافته و کمک های سازمان ملل به تمام مناطق این کشور خواهد رسید. در نهایت نیز نمایندگان دولت و معارضان به گفتگوهای صلح بازخواهند گشت.

نشنال اینترست افزود: تحلیل‌گران بر این باورند که بازگشت به گفتگوهای سوری- سوری در پی آتش بس اعلام شده، منجر به تغییر چیزی نمی‌شود. زیرا مواضع دولت سوریه و معارضان تغییر نکرده است و گروه های معارض همچنان به دنبال جلوگیری از باقی ماندن بشار اسد در دوره انتقالی هستند. از این رو، مذاکرات برای بار دیگر با شکست روبرو خواهد شد و جنگ دوباره از سرگرفته می شود.

انتهای پیام/رض

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک