آخرین اخبار

21. مرداد 1395 - 21:09   |   کد مطلب: 5756
افزایش خودکشی جوانان کهگیلویه و بویراحمدی این روزها حکایت تلخی است که در سایه بی توجهی مسئولان این استان به امور جوانان شدت یافته است.

به گزارش کهگیلویه، پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، خودکشی جوان گچسارانی با طناب، خودکشی دو جوان پاتاوه ای با طناب و قرص برنج، خودکشی جوان یاسوجی با اسلحه ، خودکشی همزمان دو جوان در کوه های سروک یاسوج ،حلقه آویز شدن دانش آموز 12 ساله دیشموکی، خودکشی دختر و پسر جوان به دلیل عدم موفقیت در ازدواج و .... تنها بخشی از اخبار حوادث این روزهای رسانه ها و سایت های خبری در کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می دهند. 

هرچند در ده های گذشته خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد یک امر مذموم به شمار می رفت و این پدیده تنها به صورت موردی در برخی خانواده ها که توان مقابله و پیشگیری به نحو مطلوب وجود نداشت اتفاق می افتاد اما هم اینک روند پایان دادن به زندگی در اوج جوانی در این استان شدت یافته و جوانان این دیار بنا به دلایل مختلف بیکاری، اعتیاد، شکست عشقی، افسردگی، اختلافات خانوادگی و ... به بن بست میرسند.

شنیدن خبر خودکشی جوانان در رده های سنی 18 تا 24 سال در کهگیلویه و بویراحمد در حالی به یک اپیدمی تبدیل شده است که علاوه بر ایجاد فضای پژمردگی و ناامیدی در جامعه ، آثار زیانبار و مخربی را نیز برخانواده ها و افرادی که به نوعی تمام درب ها را بر روی خود بسته می پندارند خواهد شد.

خودکشی هشت جوان کهگیلویه و بویراحمدی در کمتر از یکماه این استان را در شوک بزرگی فرود برد و با این روند باید در ماه های آینده نیز شاهد از دست دادن دختران و پسرانی که با طناب، اسلحه و قرص به زندگی خود پایان می دهند، بود.

وجود 24 هزار نیروی بیکار، بیکاری 11 هزار جوان تحصیلکرده جویای کار و نبود فرهنگ کار در استان کهگیلویه وبویراحمد باعث شده است تا در کنار سایر تنگناها جوانان این استان شرایط سختی را در خانواده های پرجمعیت تجربه کنند و به دلیل آستانه تحمل کم و مقابله با مشکلات دست به اقدامات ناخوشایندی بزنند و اینگونه داغ بزرگی بر دل خانواده های خود بگذارند.

بی توجهی مسئولان ملی و استانی به امور جوانان در تمامی حوزه ها در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود هشدارهای مدیرکل پزشکی قانونی استان مبنی بر روند فزاینده خودکشی ها در این استان نیز مزید بر علت شده و متولیان امر با درک حقیقت خودکشی ها هرگز از خواب بیدار نمی شوند تا در این زمینه چاره ای اساسی بیندیشند.

هرچند برگزاری نشست های تخصصی توسط مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش خودکشی جوانان دنبال می شود اما به دلیل اجرایی نشدن مصوبات ، مقطعی بودن فعالیت ها و انداختن توپ تقصیر در زمین یکدیگر ، هرگز نتوانسته اندک تاثیری در جامعه برجای بگذارد.

رتبه چهارم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه خودکشی خود گواه این مدعاست که باید در این استان چاره اندیشی شود زیرا در استانی که استعداد یک پدیده منفی یا مثبت بوجود بیاید قطعا روند کاهش و یا افزایشی پیدا می کند و تاثیرات خود را نیز برجای می گذارد.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد اردیبهشت امسال در جمع خبرنگاران گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ خودکشی رتبه چهارم را در کشور دارد و سال ۹۴ نیز خودکشی در این استان نسبت به سال قبل از آن ۳۵ درصد افزایش داشته است.

کامروز امینی افزود: نرم کشوری خودکشی در سن‌های زیر ۱۸ سال ۷ .۸ درصد بوده اما در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۴ درصد است و این افراد خودکشی با طناب و سلاح گرم را برای خود انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ درصد با سلاح گرم اقدام به خودکشی می‌کنند، افزود: بویراحمد و دنا بر حسب جمعیت در صدر خودکشی‌ها قرار دارد.

امینی ابراز داشت: آمار کنونی خودکشی‌ها در استان نگران کننده است که باید مسوولان برای جلوگیری از این روند تدابیر ویژه‌ای بیندیشند.

به نظر می رسد هم اینک که قرار است رئیس جمهور و هیات دولت 24 مرداد به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کنند موضوع افزایش خودکشی جوانان کهگیلویه و بویراحمدی به عنوان یک اولویت در دستور کار و پیگیری قرار گیرد تا با ارایه راهکارها و پیشنهادهای عملیاتی جلوی این پدیده گرفته شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک