آخرین اخبار

10. مرداد 1395 - 16:13   |   کد مطلب: 5688
سد بالیاب دیشموک که قرار بود با اسم صیدون به کارفرمایی سازمان آب و برق خوزستان در این استان اجرایی شود، با پیگیری و مذاکرات نماینده کهگیلویه بزرگ با وزیر نیرو، این پروژه در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد و به کارفرمایی آب و نیرو با عنوان سد بالیاب اجرایی خواهد شد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، سد بالیاب دیشموک که قرار بود با اسم صیدون به کارفرمایی سازمان آب و برق خوزستان در این استان اجرایی شود، با پیگیری و مذاکرات نماینده کهگیلویه بزرگ با وزیر نیرو، این پروژه در جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد و به کارفرمایی آب و نیرو با عنوان سد بالیاب اجرایی خواهد شد.

 

سد بالیاب که قرار بود به عنوان سد صیدون در خوزستان اجرایی شود تا ادامه تراژدی مظلومیت و محرومیت استان باشد، هرچند در گذشته با مخالفت نماینده قبلی و مسئولین ارشد استان مواجه شد، با پیگیری های عدل هاشمی پور و رایزنی با وزیر نیرو کارفرما و مکان یابی این پروژه به حوزه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد تغییر یافت تا ضمن احقاق حقوق مردم کهگیلویه بزرگ، این سد در نطقه بالادستی استان و در یک تنگه طبیعی با کمترین هزینه اجرایی شود.

به این ترتیب ضمن بهره برداری استان خوزستان از این سد، مردم و کشاورزان بخش دیشموک نیز از آب این سد برخوردار خواهند شد. با اجرایی شدن این سد در استان کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر 8 هزار هکتار از اراضی دیم بخش دیشموک از نعمت آب بهره مند خواهند شد و همچنین تامین کننده آب شرب این مناطق و بخش های همجوار خواهد بود. این طرح قرار است در سفر هیئت دولت به استان در دستور کار قرار گرفته و چگونگی تکمیل کار، مهندسی، اطلاعات و نحوه انجام عملیات اجرایی توسط بخش خصوصی یا دولتی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

این اتفاق ارزشمند می تواند پایانی بر حکمرانی و به یغما بردن منابع آبی کهگیلویه محروم باشد، شاید کمتر کسی در استان ما باشد که از قصه به یغما بردن منابع استان دل خونی نداشته باشد و این اقدام می تواند روزنه امیدی جهت احقاق حق مردم استان باشد. قصه ای که نتیجه آن احداث سدهایی به نام کهگیلویه و به کام دیگران بوده که در پایین دست استان احداث شده و منابع آبی به آنجا سرازیر می شود تا شهرهای صدها کیلومتر دورتر ( از خوزستان تا سواحل نیلگون خلیج فارس) از این آبها بهره مند شده ولی شهرستان های بهمئی، کهگیلویه، دشت های کلاچو، دهدشت غربی و چرام همچنان تشنه و چشم به نزولات آسمانی داشته باشند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک درصد از مساحت کشور، بالغ بر 7 درصد نزولات آسمانی کشور را جذب کرده و سالانه 7 هزار میلیارد متر مکعب آب در این استان بدون از هیچ استفاده ای خارج می شود و سدهایی که در پایین دست احداث شده هیچ کمکی به مشروب کردن زمین های تشنه این استان و حتی آب شرب مورد نیاز مردم نمی کند.

در این که چه مسائلی باعث شده تا از سدهایی که در استان ما احداث می شود هیچ بهره ای نبریم، پاسخ روشنی وجود ندارد اما انچه مهم است مطالبه گری عمومی از مسئولین و نمایندگان برای گرفتن حق آبه سدهای موجود و احداث سدهای جدیدی که ضامن منافع مردم استان، می باشد.  

در پایان از رسانه های عمومی انتظار می رود جهت احقاق حقوق مردم استان با نمایندگان و مسئولین همکاری کرده و صدای گویای محرومیت و مظلومیت دیارمان باشند تا شاهد تکرار غارت منابع استان توسط استانهای همجوار نباشیم.

شهرام مومن نسب

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک