آخرین اخبار

21. تير 1395 - 12:51   |   کد مطلب: 5536
اسماعیل طهمورثی، دکترای حقوق بین الملل دانشگاه امام صادق (ع) : ایران باید اطلاعاتی را که یک جاسوس با ریسک بالا آن هم جزیی به دست می آورد، خود به راحتی و با تمام جزییات به دشمنان ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، کارگروه اقدام مالی موسوم به نهاد بین‌المللی مبارزه با پولشویی (FATF) که از سال 1989 و زیر نظر گروه G7 ایجاد شده و  ماموریت آن مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام مالی جهانی است.

این گروه از سال ۲۰۰۸ خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم را در ایران هشدار داده و از سال ۲۰۱۰ ایران را در لیست سیاه کشورهایی که خطر بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظام بانکی آنها وجود دارد، قرار داد و اقدامات متقابلی را علیه این کشورها توصیه کرد واما در این لیست تنها ایران و کره شمالی قرار دارند.

 

حال در پسا برجام که اثری از بهبود معاملات بانکهای دنیا و حتی موسسات کوچک مالی با ایران دیده نمی شود، قوانین ابلاغی گذشته این کارگروه مورد بهانه قرار گرفته است که پس از رایزنی های مقامات دولت ایران با غرب چندی پیش اعلام شد که این کارگروه در راستای تعهداتی که ایران داده است به مدت 12 ماه محدودیت های خود را به حالت تعلیق در خواهد آورد. به همین منظور پایگاه خبری صبح زاگرس در گفتگوی اختصاصی با دکتر اسماعیل طهمورثی، دکترای حقوق بین الملل دانشگاه امام صادق (ع) و عضو هیئت علمی دانشگاه به بررسی ابعاد مختلف و پیامد های احتمالی این قرارداد مالی پرداخته است.

 

اسماعیل طهمورثی در خصوص تعهدات ایران در این قرار داد اظهار داشت:

ابتدا باید گفت که توافق بانک مرکزی ایران با این کارگروه محرمانه اعلام شده است و محتوای آن اعلام نشده است اما آنچه از ساختار و دستورالعمل این کارگروه می توان برداشت کرد تعهدات ایران مبنی بر گزارش از تبادلات بانکی و نقل و انتقال مالی به خصوص به گونه ای که منشا آن مشخص شود و بازرسی و ارسال گزارش مستقیم یا غیرمستقیم به صندوق بین المللی پول و دیگر نهادهای مالی است.

به عبارت دیگر اطلاعات مالی ایران و نقاط ضعف و قوت آن باید از سوی خود ایران به این گروه داده شود.

 

 به بیان بهتر، ایران باید اطلاعاتی را که یک جاسوس با ریسک بالا آن هم جزیی به دست می آورد، خود به راحتی و با تمام جزییات به دشمنان ارائه دهد.

 

 کسانی که هر روز برای ایران یک خواب جدید دیده اند، این اطلاعات شامل چرخش مالی هر نهاد و ساختار داخلی ایران از جمله نهادهای امنیتی و نظامی نیز می تواند باشد. 

 

نکته دوم اینکه دولت جدید علاقه وافری به معاهدات محرمانه دارد. حال آنکه باید معاهدات شفاف بوده و در عین حال به تصویب مجلس برسد.

 هر چند بین معاهده و توافق ساده و  تشریفاتی تفاوت وجود دارد اما نمی توان به راحتی زیر هرچیزی را امضا کرد و ایران را متعهد نمود.

 باید این ضعف قانونی و ابهام خطرناک توسط مجلس برطرف شود تا هر نهادی اجازه این کار را نداشته باشد.

 صرف امضا ایران زیر یک تعهد از نظر حقوقی و سیاسی برای آن ایجاد مسئولیت می کند. باید راهکاری ایجاد کرد که توافقات ساده هم به تصویب مجلس برسد تا راه برای سوء استفاده و ایجاد خطر مسدود شود.

مجلس جایگاه خود را فراموش کرده و حواشی آن بیشتر شده است و این یعنی راه برای فروش دستاوردهای ایران باز است.

 

 

عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا عدم ارتباط مالی ایران با حزب الله و حماس و...مد نظر طرف مقابل است؟ گفت:

همیشه در کنار مسائل هسته ای این موضوع مطرح بود که به فرض حل و فصل موضوع هسته ای، دشمن به سراغ بهانه های تروریسم، حقوق بشر و تسلیحات موشکی خواهد رفت.

حال که موضوع هسته ای با یک توافق کاغذی و بدون الزام طرف مقابل و با بتون ریزی در قلب رآکتور هسته ای و با بقای تحریم ها حل و فصل شده است، دشمن به دنبال برجام دیگری با همین دستاوردها برای ایران است.

یعنی تعهدات کامل و نقد ایران و با ضمانت اجرای قوی علیه ایران و تعهدات مبهم و نسیه طرف مقابل و بدون ضمانت اجرا.

در این راستا، عمق استراتژیک ایران هدف قرار گرفته است که هدف، تامین امنیت برای اسراییل است.

ایران در حالی خود را طرف تعهدات با گروه ویژه اقدام مالی قرار داده است که تعریف یکسانی از تروریسم وجود ندارد.

 

 طرف مقابل گروه های تروریستی که در سوریه سر می برند و وسط بازار بمب منفجر می کنند نیروهای میانه رو می داند که باید آنها را حمایت مالی و نظامی کرد اما ایران نیروهایی که در مقابل تروریستهای تکفیری می جنگند تروریست می داند.

 

 

منظور آنها از تروریسم نیروهای مقاومتی هستند که علیه اشغالگری و تروریسم دولتی صهیونیستی- وهابی می جنگند.

 

 

به عبارت دیگر، ایران خود را متعهد به افشای اطلاعات مالی حامی گروههای مقاومت در ایران کرده است که در نهایت باید آنها را با تشخیص این گروه ویژه مسدود کند. یعنی هم افشای اطلاعات مهم و هم انسداد حمایت مالی از مقاومت اسلامی.

 

 

این گروه ویژه دقیقا همچون آژانس هسته ای با رویکرد کاملا سیاسی علیه منافع ایران اقدام می کند و نباید به راحتی اطلاعات مالی ایران افشا شود.

 

 ایران بایستی تعریف خود را از تروریسم قبل از امضای هر تعهدی مشخص کند چرا که پذیرش محض این تعهدات گروه ویژه یعنی پذیرش تعریف تروریسم از نگاه آنها.

 

 

این تعهدات ادامه برجام هسته ای برای تضعیف ایران است. متاسفانه در داخل ایران، عده ای به راحتی به دلایل مختلف ( خیانت یا ناآگاهی یا منافع حزبی) نقش خود را به خوبی در اجرای توطئه های دشمنان ایفا می کنند

 

 

به خصوص در زمان حاضر که قدرت مقاومت اسلامی در منطقه در مبارزه با تروریستهای تکفیری و صهیونیستی مشخص شده است به طور حتم طرف مقابل فشار بیشتری بر اجرای این شیوه دارد، زیرا نقشه های آنها از طرق مختلف با شکست مواجه شده است از جمله نابود کردن حزب الله، اسقاط دولت بشار اسد، نابودی مقاومت مردمی در یمن و عراق.

 

مقاومت اسلامی منطقه نه تنها نابود نشده است بلکه با تجربیات به دست آمده در میدان نبرد قویتر و آماده تر هم شده است.

 به همین دلیل اقدامات گروه ویژه اقدام مالی مهمترین ابزار باقی مانده برای تضعیف مقاومت اسلامی است.

 

 

 

دکترای حقوق بین الملل در خصوص اینکه آیا این موضوع مقدمه ای برای برجام منطقه ای یا همان برجام 2 است؟ افزود:

آنگونه که گفته شد انواع برجام ها برای تضعیف ایران و از بین بردن دستاوردهای ملی و منطقه ای آن توسط دشمنان ایران تعریف شده است.

از بین بردن دستاوردهای هسته ای، از بین بردن مقاومت اسلامی و عمق استراتژیک ایران، از بین بردن بردن دستاوردهای موشکی و تسلیحاتی ایران همگی سرفصلهای اصلی یک نوع برجام قرار گرفته اند.

تعهدات ایران به گروه ویژه مقدمه عملی برای اجرای برجام منطقه ای یا همان برجام 2 است و نباید اجازه داد اطلاعات ایران به همین راحتی افشا شود.

 

 

طهمورثی در پاسخ به سوال خبرنگاری سیاسی صبح زاگرس مبنی بر اینکه این سازمان  چه اطلاعاتی را و چگونه از ایران جمع‌آوری خواهد کرد و چه تضمینی وجود دارد این اطلاعات در خدمت سرویس‌های غربی قرار نگیرد؟ به تعبیر فنی‌تر، یک مساله بسیار مهم و کاملا مبهم این است که مکانیسم جمع‌آوری اطلاعات FATF از ایران چیست و مصرف‌کننده نهایی این اطلاعات چه کسی است؟ اذعان داشت:

باید دانست که تشکیل دهندگان اصلی این گروه تقریبا همان گروه 5+1 هستند که برجام هسته ای را به ایران تحمیل کردند. لذا اطلاعات مالی ایران به طور کامل در اختیار آمریکا، انگلیس، فرانسه یعنی رهبران اصلی در تحریمهای غیرقانونی ایران قرار میگیرد و صحبت از تضمین عدم افشای این اطلاعات مسخره است.

 ایران متعهد به دادن اطلاعات مالی به این کشورها شده است، ایران کاری را که سرویسهای اطلاعاتی غربی نتوانسته اند انجام دهند، خود انجام خواهد داد.

با توجه به مکانیسم گزارش دهی، بازرسی و نیز نظارت کامل بر کلیه مشاغل بهترین اطلاعات در اختیار غربی ها قرار خواهد گرفت و این به معنای انتظار جدید برای فشاری جدید علیه ایران توسط غربی هاست.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک