آخرین اخبار

26. ارديبهشت 1395 - 13:22   |   کد مطلب: 5302
پژوهشگر برتر کهگیلویه از پروزه‌های پتروشیمی و سیمان سپوی دهدشت به علت عدم جانمایی صحیح به تهدید جدی زیست محیطی و نابودکننده زمین‌های کشاورزی نام برد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، همایش امید به امتداد حیات با محوریت‌های بررسی ساز و کارهای مدیریت و استفاده بهینه از محیط زیست با حضور مهمانان کشوری و مسئولان استانی و شهرستان عصر امروز در فرهنگسرای دهدشت برگزار شد.

 

خسرو شفیعی‌مطلق در این همایش با اشاره به چالش‌های زیست محیطی در کهگیلویه اظهار داشت:متأسفانه پروژه‌هایی در این شهرستان طراحی و تعریف شده که آینده خوبی برای محیط زیست ندارند.

 

این پژوهشگر با بیان اینکه برای هر پروژه‌ای باید نقشه زمین مورد بررسی و توجه قرار گیرد،افزود: در 3 دهه گذشته هیچ آمایشی در این شهرستان صورت نگرفته است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی دهدشت تصریح کرد: جانمایی پروژه‌هایی از قبیل پتروشیمی و سیمان سپوی دهدشت مناسب نبوده و در صورت بهره‌برداری از این پروژه‌ها بعد از 20 سال محیط زیست و آب منطقه نابود می‌شود.

 

شفیعی‌مطلق افزود: با توجه به مدل آب زیر زمینی دشت‌های کلاچو، 20 سال بعد از اجرای پتروشیمی،از رودخانه‌های ضرغام‌آباد و مناطق اطراف به علت نفوذپذیری آب آلوده بیرون می‌آید و سفره‌های زیرزمینی نابود خواهند شد.

 

وی،از مناطق حومه غربی به بهترین مکان برای اجرای این پروژه نام برد و با تهدید خواندن پتروشیمی برای دشت‌های وسیع کلاچو گفت: در حومه غربی شرایط زمین و نزدیک بودن به سد کوثر برای تأمین خط آب این پروژه مکان مناسبی است.

 

پژوهشگر برتر شهرستان احداث کارخانه سیمان در تنگ سپو را از دیگر پارادوکس‌های محیط زیست دانست و تصریح کرد: این پروژه هم در محل مناسبی جانمایی نشده است.

 

شفیعی‌مطلق با اشاره به باغات مرکبات در حوالی این پروژه سیمان سپو را تهدید جدی برای محصولات مرکبات خواند و گفت: صدها هکتار مرکبات و دیگر باغات در حریم کارخانه با توجه به شرایط محیطی محل پروژه با کمبود جدی آب و ضعف شدید در کیفیت آب مواجه می‌شوند.

 

وی، نقش صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد در آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه اهمیت آب و محیط زیست را مهم دانست و گفت:برنامه‌های پربیننده شبکه استانی در کنار پرداختن به آداب و رسوم سنتی محیط زیست و آب را نیز تبلیغ کنند./فارس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک