آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1395 - 17:20   |   کد مطلب: 5255
مهمترین رخداد فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد در پایتخت طبیعت ایران:
15 اردیبهشت یاسوج جهانی می شود/ نیم قرن در شهر آریو برزن
مهمترین رخداد فرهنگی استان با نام روز یاسوج با همکاری شهرداری یاسوج و دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد 15 اردیبهشت 95 در سالن شهید ایزدپناه یاسوج برگزار خواهد شد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری شهرستاتن کهگیلویه، ،محمد علی جاوید شهردار یاسوج در گفتگو با خبرنگاران به برگزاری نخستین همایش روز یاسوج و معرفی این شهردر راستای توسعه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به لطافت‌های دنیای هنر و تأثیر بسزایی که این مقوله بر اقشار مختلف جامعه دارد، لازم است تا در این زمینه گام‌های ملموس و موثری برداشته شود.

 

وی تصریح کرد:شهر یاسوج از نگاه گردشگران و افرادی که به این منطقه عزیمت می‌کنند دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و قابل توجهی است که باید با برنامه‌ریزی مطلوب از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

 

محمدعلی جاوید  15 اردیبهشت ماه را زمان برگزاری بزرگترین رخداد بزرگ فرهنگی استان و افزود: روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه ساعت 10 تا 12 جشنواره روز یاسوج در سالن شهید ایزدپناه برگزار می‌شود و  یکی از دلایل نامگذاری این روز به خاطر شرایط و وضعیت آب و هوایی شهر در این ایام بود.

 

---

 

 

وی در ادامه به برگزاری یک همایش دیگر با عنوان همایش یاسوج پایتخت طبیعت ایران در 27اردیبهشت ماه نیز اشاره کرد و گفت :علاقه مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند و به عکس‌های برتر در این همایش جوایزی اهدا می‌شود.

 

شهردار یاسوج به محورهای این همایش اشاره کرد و افزود: محورهای همایش را مدیریت یکپارچه شهری و پیامدهای اقتصادی آن برشهر یاسوج، مشارکت شهروندان و بخش خصوصی در بهبود خدمات، محیط زیست شهری و اقتصاد شهری یاسوج، مدیریت پسماند در شهر یاسوج تهدیدها و فرصت، نقش فرهنگ، هویت و اجتمع در منظر شهری یاسوج، تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری یاسوج،محیط زیست و مدیریت شهری، از محورهای این همایش است.

وی تسهیل حمل و نقل و ترافیک شهر یاسوج، امنیت،مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و مدیریت شهری یاسوج، توسعه پایدار و مدیریت شهری یاسوج، شهر هوشمند و مدیریت شهری،بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشینی و سکونت گاه‌های غیررسمی در شهر یاسوج، جایگاه شوراها و مدیریت محلی در مدیریت شهری یاسوج، زیرساخت‌ها، خدمات فنی و عمرانی و مدیریت شهری یاسوج، بررسی جایگاه اجتماع، فرهنگ در مدیریت شهری یاسوج، پتانسیل‌های اقتصاد شهری یاسوج، عدالت اجتماعی، کیفیت زندگی، رفاه شهروندان و مدیریت شهری یاسوج، بهینه‌سازی فضای سبز و محیط زیست  شهری با اولویت صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی و مباحث آزاد در حوزه شهر یاسوج را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد.

 

جاوید با بیان اینکه نتایج این همایش تا 16 اردیبهشت ماه اعلام می‌شود، اظهار داشت:  همایش " روز یاسوجتوسط شهرداری یاسوج با مشارکت و همکاری شورای اسلامی شهر یاسوج و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج برگزار می‌شود.

 

 

یاسوج یکی از شهرهای لر نشین جنوب غربی ایران و مرکز کهگیلویه وبویراحمد است، این شهر همچنین مرکز شهرستان بویراحمد و در شمال شرقی استان واقع شده‌است.

پیش از ایجاد شهر یاسوج، در حدود ۶ کیلومتری آن، یک شهر قدیمی به نام «تل خسرو» قرار داشت که زمانی مرکز نفوذ خوانین بویراحمد علیا بوده که اینک به جز تپه‌های پراکنده و یک روستا، اثری دیگر از آن باقی نمانده‌است.

 

یاسوج در کنار رودخانه بشار در تپه‌های متعدد در ارتفاع ۱۸۷۰ متری از سطح دریا قرار گرفته، این شهر که تا سال ۱۳۴۹ از توابع شهرستان کازرون بود جدا شد و برای ۶ سال به هرستان بهبابان الحاق شد و در نهایت در سال ۱۳۵۵ و با جدا شدن استان کهگیلویه وبویراحمد  از استان فارس، به مرکزیت استان در آمد.

 

یاسوج را امروز گردشگران به نام پایتخت طبیعت به واسطه داشتن طبیعت بکر و زیبا می شناسند فصل زمستان در این شهر زیبای کوهستانی برف شهر می‌بارد و اکثر نقاط و ارتفاعات اطراف آن برای مدتی طولانی پوشیده از برف باقی می‌ماند.

 

یاسوج یا یاسیج به معنای محلی است که گلهای یاس در آن به صورت فراوان می‌رویند.

 

 

شهر یاسوج در منطقهٔ اقلیم سردسیری واقع شده و دارای هوای معتدل متمایل به سرد است، در این شهر،برف و باران زیاد می بارد و به علت بارش فراوان برف و باران و پوشیده شدن ارتفاعات از برف برای مدت مدیدی از سال، از منابع آب کافی برخوردار می‌باشد.

 

این شهر زیبا دارای جاذبه های زیبایی توریستی گردشگری بوده که می توان از آن جمله به آبشار زیبای یاسوج، تنگه مهریان، تنگه گنجه ای ، آبشار تنگ تامرادی  و پارک جنگلی یاسوج که یکی از پارکهای بکر کشور محسوب می شود نام برد.

 

منبع:بویرخبر

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک