آخرین اخبار

29. اسفند 1394 - 16:11   |   کد مطلب: 5023
با افزایش ضریب جینی سال 93 در مقایسه با سال 92؛
دولت یازدهم، ناکام در کاهش فاصله طبقاتی!
بنا بر گزارشی که مرکز ملی آمار در چند روز گذشته منتشر کرده، ضریب جینی با افزایش 1.38 درصدی در سال 93 همراه بوده که نشان از افزایش فاصله طبقاتی نسبت به سال 92 دارد.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه بری شهرستان کهگیلویه، به نقل از آناج یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درآمد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک، که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت، و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع ثروت است. در حال حاضر کشور سوئد با ضریب جینی 0.25 بهترین عملکرد را در زمینه توزیع عادلانه ثروت در بین کشورهای جهان داراست و پس از آن، کشورهای اوکراین، نروژ، بلاروس، فنلاند و رومانی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در این رتبه‌بندی ایران در جایگاه سی و نهم قرار دارد.

طبق گزارش مرکز ملی آمار ایران، میانگین ضریب جینی در دولت‌های هشتم، نهم و دهم، به ترتیب 0.4264، 0.4234 و 0.4031 محاسبه شده است. ضریب جینی در پایان سال 91 و آغاز 92، به عدد 0.3659 رسید که این رقم در پایان سال 92 به پایین‌ترین میزان خود پس از انقلاب اسلامی، یعنی 0.3650 کاهش یافت و دولت یازدهم در عادلانه‌ترین سال توزیع ثروت بین طبقات اجتماعی، کار خود را آغاز کرد. بنا بر گزارشی که مرکز ملی آمار در چند روز گذشته منتشر کرده، این ضریب با افزایش 1.38 درصدی در سال 93 همراه بوده که نشان از افزایش فاصله طبقاتی نسبت به سال 92 دارد.

این در حالی است که برخی رسانه‌های دولتی مانند ایرنا، چشم خود را بر روی واقعیت‌ها بسته‌اند و در اقدامی عجیب، با مقایسه‌ی ضریب جینی سال 93 با سال 89 مدعی کاهش فاصله‌ی طبقاتی در دولت تدبیر و امید شده‌اند. این در حالی است که عملا هیچ‌گونه وجه علمی و منطقی در مقایسه‌ی آمار اقتصادی سال 93 با سال 89 دیده نمی‌شود و این روش، فاقد نگاه کارشناسی است.

 

 

به نظر می‌رسد دولت باید برای تحلیل و بررسی عملکرد اقتصادی خود، آنچه را که الآن رقم زده است را با آنچه تحویل گرفته، قیاس نماید و در خصوص شاخص ضریب جینی، باید به علل چرایی افزایش فاصله طبقاتی سال 93 نسبت به سال 92 بپردازد.

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک