آخرین اخبار

10. آبان 1394 - 16:34   |   کد مطلب: 3786
سامانه بارشی که در روزهای اخیر از غرب کشور به کهگیلویه و بویراحمد وارد شد در ارتفاعات زاگرس رخت سفید بر تن قله های افسانه ای دنا پوشید.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، با بارش دومین بارانهای پاییزی و اولین برف برچهره رنجور کوه دنا،این عروس قد کشیده زاگرس سپید پوش شد تا نوید بخش سالی پرخیر و برکت برای مردمان جنوب غرب باشد.

 

در چند روز گذشته ابرهای باران زا میهمان آسمان کهگیلویه و بویراحمد شدند و با خود سوغات باران آوردند و بر تن تشنه این خاک باریدند.

 

این ابرهای پر پشت و پرسخاوت هرجا که رسیدند غریدند و از گرمسیر تا سردسیر و از بهمئی تا بویراحمد، هیچ جا را بی نصیب از برکت باران نگذاشتند و عروس قد گشیده زاگرس (دنا) را سفدی پوش کردند.

 

این میهمانان پر برکت،بعد از ماهها بی آبی و خشکسالی بر تن دنا این کوه سر بلند و پرصلابت که نماد استواری این دیار است باریدند و صخره های  مقاومتش در برابر هر سختی  را جامه ای سفید پوشاندند و عروسش کرد.

 

دنا این مظهر پاکی سالهاست تن رنجورش سختی های روزگار را به خود دیده همیشه در پاییز جامه سپید بر تن می کند و گاهی تا پاییز سال بعد تکه ای از این رخت سفید را با خود به یادگار می گذارد، اما گرمای طاقت فرسای این سالهای تابستان، این رخت زیبا را زودتر از سالهای قبل ذوب می کند، ومردم این دیار با نگرانی به دنا می نگردند و منتظر پوشیدن این رخت زیبا در اولین روزهای فصل سرد هستند.

 

کهنسالان این دیار سپیدی دنا را نشانه ای از بهار و تابستانی پرآب و سالی پر برکت می دانند که کشت کشاورزان و باغ باغداران و دام دامداران فزونی می یابد و آورده اند هرگاه دنا در پاییز سفید پوش شد، نشان از بهار و تابستانی پر برکت است.

 

حالا که دنا دامن سفیدش را بر کوهها و دامنه های خود پهن کرده، تا چشمه هاخشکیده دوباره بجوشند و رودها بخروشند و دشتهای تشنه جنوب را سیراب کنند و تکه نانی بر سر سفره مردمان دیار برف و آفتاب بگذارند.

 

دنا این مظهر استقامت، کوهی است که سرچشمه بسیاری از رودخانه های پر آب جنوب ایران است و به عنوان ذخیره گاه منابع آب، نقش بی بدیلی در زندگی مردمان این دیار دارد  و رودخانه هایی همچون بشار، خرسان، کارون، مارون و ... ریشه در دل این کوه دارند.

 

دنا برگرفته از قله های استوار زاگرس جنوبی با ۸۰ کیلومتر طول، طولانی ترین بخش این رشته کوه در جنوب غرب کشور بوده که ۴۷ قله با ارتفاع بیش از چهار هزار متر دارد .

 

"قاش مستان"، "حجال"، "بیژن دو و سه"، "قزل قله"، "برج آسمانی"، "حوض دال" و ... از امروز برفها را در دل خود نگه می دارند تا لب مردمان این دیار در گرمای تابستانهای جنوب خشکیده نشود.

صبح زاگرس

دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا
دنا

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک