آخرین اخبار

3. آبان 1394 - 14:34   |   کد مطلب: 3733
نامه پرابهام حسن روحانی در شرایطی نگاشته شده است که هیچ یک از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره برجام عملی نشده است و ادعاهای حسن روحانی از این جهت عجیب به نظر می رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه،پس از نامه رهبر معظم انقلاب در تایید مشروط برجام و در حالی که فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تحریم ها تا امروز عملی نشده است، رییس جمهور در نامه پاسخ به مقام معظم رهبری مدعی شده است که همه تحریم ها لغو شده است!

رییس جمهور در نامه خود به رهبر معظم انقلاب نوشته است: تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، تجاری و مالی بین‌المللی و یا یک‌جانبه‌ای که توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار شده بود، رفع گردیدند. ساختار تحریم‌ها و فضای روانی جهانی که هر گونه تعامل اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را پرهزینه و در برخی موارد غیرممکن ساخته و بار گران و طاقت‌فرسایی بر دوش اقتصاد کشور و معیشت مردم تحمیل کرده بود، از هم پاشید. در تاریخ 26 مهرماه 1394 یعنی روز تصویب، رئیس جمهور آمریکا و شورای وزیران اتحادیه اروپا به‌صورت کتبی و رسمی برچیده شدن تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی ظالمانه و غیرقانونی خود را در چارچوب تعهداتشان در برجام اعلام نموده و آن‌را به‌عنوان سند قانونی در روزنامه‌های رسمی خود منتشر کردند.

این در حالی است که عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده با قبول نقاط ضعف برجام، درباره نامه رهبر انقلاب گفته است: غربی ها در برجام متعهد شده اند که تحریم ها را به بهانه های دیگر، وضع نکنند. در تلاش هستیم تا نقاط ضعف برجام را با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به گونه ای پوشش دهیم که منافع مردم ایران دچار خدشه نشود.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی نیز درباره نامه رهبر انقلاب در تایید مشروط برجام گفته است: تمامی تلاشمان را به کار می گیریم که خدای ناکرده فریب طرف مقابل را در هیچ کدام از اقدامات پیش رو نخوریم.

به نظر می رسد حسن روحانی بی توجه به مفاد ذکر شده در نامه رهبر معظم انقلاب، سخنان خود درباره بی سابقه بودن توافق، رفع همه تحریم ها، برداشته شدن سایه جنگ از سر ایران و باقی اظهارات عجیب خود را در نامه به ایشان تکرار کرده است. نامه پرابهام حسن روحانی در شرایطی نگاشته شده است که هیچ یک از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره برجام عملی نشده است و ادعاهای حسن روحانی از این جهت عجیب به نظر می رسد.

علیرضا زاکانی رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام، در واکنش به نامه رییس جمهور گفته است: درخواست من این است که با مردم خودمان طوری صحبت نکنیم که  محل ابهام داشته باشد. رئیس‌جمهور در بند 4 نامه خود درباره تحریم‌ها اظهارات خیلی قطعی کرد در حالی که یکی از اشکالات این است که ما  یک امری را قطعی گرفتیم و نسبت به آینده هیچ تمهیدی را نمی‌خواهیم داشته باشیم. بنابراین مقام معظم رهبری کلمه  به کلمه دقت داشتند و در همین نامه ابهامات و نقایص ساختاری برجام را مطرح کردند. لذا ما حق نداریم اکنون که این بیانات فصل‌الخطاب آمده و موارد نقاط  قوت و  ضعف مشخص شده است مطالب را شفاف نکنیم و از نقاط قوت تشکر کنیم و نقاط ضعف را هم حکایت از شیطنت طرف مقابل بدانیم.

اما نامه رییس جمهور چرا محل ابهام است؟ رییس جمهور در نامه خود دستور کتبی اتحادیه اروپا و و رییس جمهور آمریکا درباره لغو تحریم ها را مورد استناد قرار داده است، در حالی که این دستورات، لغو دستورات اجرایی است و ناظر به همه تحریم ها و زیرساخت های آنان نخواهد بود. به همین دلیل تضمینی برای لغو تحریم ها وجود ندارد.

از طرفی دیگر اگرچه روحانی در نامه خود مدعی شده است:" شش قدرت جهانی به ناکارآمدی تهدید، تحریم و تحمیل بر مردم ایران و نمایندگانشان اذعان نمودند، سیاست‌های اعلام شده خود مبنی بر تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران و تداوم فشارها و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشتند و مذاکره از موضع برابر بر مبنای احترام متقابل و شناسایی حقوق ملت ایران را پذیرفتند"، اما در طول دوسال گذشته و حتی در همین روزهای پس از توافق وین آمریکا هنوز با زبان تهدید سخن می گوید و  از آنجاییکه بر اساس متن برجام دولت‌های طرف مذاکره هم در حوزه گفتاری و هم تصمیم گیری و هم انتقال مفاهیم و بیان مختلف به جامعه جهانی باید محتوای برجام را رعایت کرده و تهدید نکنند، لذا آمریکا بارها برجام را نقض کرده است.

اظهارات رییس جمهور در نامه به رهبر انقلاب، و همین طور اظهارات تیم مذاکره کننده از این جهت زیر سوال است که خلاف مفادی است در سند برجام آمده و مبنای درستی ندارد.
از آنجاییکه به اعتقاد ناظران سیاسی، سند برجام 200 سال تجربه غرب را در حوزه حقوقی پشت سر خود دارد و بسیار لایه به لایه و پیچیده تنظیم شده است، بررسی حقوقی آن به خصوص در مورد لغو تحریم ها که دلیل اصلی مذاکرات بوده است بسیار مهم و ضروری می نماید. به همین دلیل اظهارات هیجانی مانند«همه تحریم ها لغو شده است» نباید مورد توجه مردم قرار بگیرد.

با یک بررسی ساده در ترتیب و متن تحریم های وضع شده علیه جمهوری اسلامی می توان دریافت که این تحریم ها چند دسته اند  و با یک دستور لغو نخواهند شد. یک سری از تحریم‌ها، تحریم‌های شورای امنیت است و تحریم های دیگر نیز تحریم‌های آمریکاست که تحریم‌های اولیه و ثانویه دارد. اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را جداگانه علیه ایران وضع کرده است به همین دلیل اظهارات رییس جمهور درباره برداشته شدن همه تحریم ها کاملا احساسی و هیجانی به نظر می رسد.

ناظران سیاسی این اظهارات را انتخاباتی تلقی می کنند و از آن دست اظهار نظرهایی می دانند که برای بهره برداری جریانات اصلاح طلب بیان می شوند. گروههای اصلاح طلب پیشتر گفته بودند که میوه توافق را در بهارستان خواهند چید.

 

منبع: سراج 24

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک