آخرین اخبار

30. مهر 1394 - 7:53   |   کد مطلب: 3698
قطع درختان بلوط به بهانه نبود سوخت در روستاهای باشت
قطع درختان زنده در سایه بی مسئولیتی سازمان محیط زیست+تصاویر
گزارش امروز ما در مورد عوامل انسانی است که به دلیل استفاده های متنوع از چوب درختان بلوط، در کمتر از چندین ساعت این درختان را زنده زنده قطع می کنند تا بسوزانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، به نقل از باشت نیوز، امروز وقتی برای تهیه گزارشی از مسیر جاده روستاهای چاه تلخ تا سرتنگ بیدک از توابع بخش بوستان شهرستان باشت می گذشتم در چند متری جاده اصلی با صحنه هایی روبرو شدم که دل هر طبیعت دوستی را به درد می آورد.

 

درختان بلوطی که برخی از آنها شاید عمری چندین صد ساله داشته باشند با آنکه هنوز برگ های سر سبزشان بر پیکره ی درخت خودنماییی می کرد به وسیله تبر و اره برقی تکه تکه و آماده جابجایی به سوی منازل روستایی بود.

 

بهتراست اول از اهمیت جنگل های منطقه زاگرس و درختان بلوط چند خطی بنگاریم.

 

جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب (استان های ایلام و لرستان) و جنوب غرب ایران (استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را طی می‌کند.

 

در ایران بلوط مهمترین و فراوانترین گونه‌ی درختی موجود در غرب کشور، به ویژه در منطقه زاگرس محسوب می‌شود. سلسه جبال زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

 

مبارزه با فرسایش و حفظ و تولید خاک، تفرجگاه انسانها، تأثیر در تعدیل آب و هوای یک منطقه، تأثیر در تلطیف هوا، ساماندهی گردش آب، نقش اقتصادی جنگل، تولید مواد دارویی و صنعتی (فرعی)، جلوگیری‌ از رانش‌ زمین‌، جلوگیری‌ از وقوع‌ بهمن‌، اهمیت نظامی، تولید اسیدهای آمینه، جذب پرتوها، جذب گرد و غبار، تولید اکسیژن، تولید فیتونسید، تعدیل آب و هوا، موثر در کاهش آلودگی صدا، اثر درختان در کاهش آلودگی های گازی شکل هوا، ثمربخشی درختان در تقلیل میزان سرب، تشعشعات خورشید و درختان، تقلیل درجه حرارت به وسیله درختان، تأثیر حفاظتی کمربندهای سبز (بادشکن های زنده)، تاج بری یا برگاب، جلوگیری از سیلاب، جذب فون، کنترل ترافیک، کنترل اقلیم شهر را می توان از مهمترین فواید درختان بلوط و جنگل های زاگرس نامید.

 

اما در سال های گذشته به دلیل استفاده بی رویه مردم و تمرکز روستاها شاهد نابودی جنگل های زاگرس و درختان بلوط به خصوص در محل روستاها بوده ایم تا جاییکه در برخی مناطق در کمتر از چند ساعت به وسیله اره های برقی درختانی که شاید چندصد سال عمر داشته باشند را قطعه قطعه می نمایند.

 

در یک تقسیم بندی ساده عواملی را که زمینه‌ساز زوال و مرگ درختان بلوط می‌شوند، به دو گروه تقسیم می شوند: عوامل انسانی که مجموعه اقداماتی هستند که با دخالت مستقیم انسان صورت گرفته و زمینه را برای ضعف، زوال و نابودی درختان بلوط مهیا می‌کنند. مهم‌ترین این عوامل عبارتند از: سوزاندن درختان و تهیه ذغال، کندن پوست درختان، چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی و عوامل طبیعی، نیز عواملی هستند که انسان در ایجاد آن‌ها دخالت نداشته و مربوط به فاکتورهای موجود در طبیعت می‌باشند و باعث ضعف، زوال و مرگ درختان بلوط می‌شوند.

 

گزارش امروز ما بیشتر در مورد عامل اول یعنی عوامل انسانی است که به دلیل استفاده های متنوع از چوب این درختان، درختان بلوط را زنده زنده قطع می کنند تا بسوزانند.

 

شاید مهمترین عامل نبود گاز و سوخت مناسب برای فصل سرما به جهت مصرف سوخت در روستاهای استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرستان باشت است که این امر می تواند از مهمترین عوامل قطع درختان بلوط در این استان به خصوص در شهرستانهای گرمسیری است.

 

شهرستان باشت که یکی از شهرستان های گرمسیری استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد است دارای 2981 کیلومتر مربع وسعت است که تنها یک محیط بان دارد و این خود عاملی مهم برای بروز تخلفات در منابع طبیعی خواهد بود.

 

گفتنی است تمامی تصاویر گرفته شده در چند متری جاده ما بین روستاهای چاه تلخ تا سرتنگ بیدک است.

 

تصاویر تکمیلی: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک