آخرین اخبار

24. مهر 1394 - 16:27   |   کد مطلب: 3642
مروری بر کارنامه این دولت در موضوع بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی نشان می دهد که بر خلاف ادعای تبلیغاتی دولت مبنی بر نتیجه دادن سیاست های تعامل گرایانه، حسن روحانی در این زمینه نه تنها موفق نبوده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، حسن روحانی در طول دوران انتخابات و تبلیغات مدعی بود که در دوران گذشته بی احترامی های فراوانی نسبت به پاسپورت ایرانی صورت گرفته و به همین دلیل محور یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی در طول دوران انتخابات، «بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی» بود.  این روزها ماجرای بازداشت و توهین به معلمان ایرانی در امارات نیز مطرح شده است که در روند و ادامه بی احترامی ها به پاسپورت ایرانی در دوساله اول دولت یازدهم سوال برانگیز است.

 

مروری بر کارنامه این دولت در موضوع بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی نشان می دهد که بر خلاف ادعای تبلیغاتی دولت مبنی بر نتیجه دادن سیاست های تعامل گرایانه، حسن روحانی در این زمینه نه تنها موفق نبوده بلکه کارنامه عملکرد، شکست سیاست اتخاذی دولت را گواهی می دهد.

 

ماجرای 333 روز

فروردین 93 بود که حسن روحانی، پس از پایان یافتن ماموریت محمدخزایی، حمید ابوطالبی را که پیش از دوران ریاست‌جمهوری، وی را در مرکز تحقیقات استراتژیک  مجمع تشخیص نظام همراهی می کرد به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل معرفی کرد. پس از معرفی ابوطالبی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل، مقامات آمریکایی با این گزینه مخالفت کردند. وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به ایران اطلاع داده است که از معرفی احتمالی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر دائم ایران در سازمان ملل عمیقا نگران است. آمریکا اعلام کرد که به دلیل ارتباط حمید ابوطالبی با حادثه سال 1979 میلادی که منجر به اشغال سفارت آمریکا در ایران(تسخیر لانه جاسوسی) شد، واشنگتن از صدور ویزا برای ابوطالبی خودداری می‌کند. در پی این مخالفت ها مجلس نمایندگان آمریکا نیز طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا را به اتفاق آرا تصویب کردند و پس از چند روز این طرح به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا رسید. پس از این مخالفت‌ها و انعکاس ان از سوی رسانه‌های آمریکایی،‌ صندلی نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت تبدیل شد. ابوطالبی حتی حضورش در میان تسخیرکنندگان لانه جاسوسی را انکار کرد و چند روز پیش از پررنگ شدن حواشی اعزامش به آمریکا، درباره حضور خود در میان دانشجویان خط امام، گفت: «واقعیت این است که من در 13 آبان آن سال و زمان اشغال اصلا در تهران نبودم که از این امر مطلع یا در آن مشارکت یا حضور داشته باشم یا نامم مطرح باشد. من در اهواز از ماوقع مطلع شدم».  با همه اینها آمریکا از صدور ویزا برای ابوطالبی خودداری کرد و نهایتا فرد دیگری برای نمایندگی ایران در سازمان ملل معرفی شد. این اتفاقات دقیقا در روزهایی رقم خورد که وزیر خارجه دولت یازدهم با جان کری وزیر خارجه آمریکا پیاده روی می کرد، اما بازهم نتوانست مشکل ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل را حل کند.

 

تهدیدات عربستان و توهین های مکرر کشورهای حاشیه خلیج و کشور هشتصد هزار نفری جیبوتی!

چندی پیش بود که بحرین با اخراج کاردار ایران، سفیر خود را از جمهوری اسلامی فراخواند. مدتی قبل تر هم رییس پلیس امارات به جمهوری اسلامی توهین کرد. سران اماراتی و قطری نیز درنشست کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایرانیان توهین کردند. توهین هایی که بی سابقه به نظر می رسید. آن ها همچنین با ادعاهای واهی و مکرر نسبت به جزایر سه گانه از دیپلماسی ضعیف دولت یازدهم بهره بردند و نسبت به قبل ادعاهای کلان تری مطرح کردند.

 

در یکی از رفتارهای سخیف سفیر عربستان در لندن ایران را تهدید به حمله نظامی کرد. محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان سعودی در لندن در گفت و گویی با روزنامه «تلگراف» به موضوع هسته ای ایران پرداخت و تهدید کرد در صورت به نتیجه نرسیدن روند دیپلماتیک در این موضوع، کشورش جهت مقابله با ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای حرکت خواهد کرد. بن نواف که از اعضای ارشد خاندان سعودی به شمار می رود، در این مصاحبه تأکید کرد که مذاکرات باید منجر به گرفتن تعهداتی جدی از ایران شود مبنی بر اینکه این کشور اقدام به تولید سلاح هسته ای نخواهد کرد؛ «ما امیدواریم تضمین هایی دریافت کنیم که ایران در پی چنین سلاحی نخواهد بود». بن نواف در ادامه با لحنی تهدیدآمیز گفته بود: «اما اگر این اتفاق رخ ندهد، آنگاه همه گزینه ها برای عربستان سعودی روی میز خواهد بود.»

 

در سریال توهین ها، در اقدامی نادر در عرصه بین الملل «اسماعیل عمر غیلی» رئیس‌جمهوری جیبوتی در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «الحیات» چاپ لندن در اهانتی بی سابقه از سوی یک کشور کوچک آفریقایی به ایران، حزب‌الله لبنان را فتنه بزرگ خواند و رزمندگانش را «سربازان ایران» توصیف کرد و گفت که روابط جیبوتی با ایران «بد» است و «جیبوتی تلاش می‌کند که از شر آن (ایران) در امان بماند». رئیس‌جمهور جیبوتی در این گفتگو حمایت ایران از جنبش انصارالله در یمن را این دانست که از آنان برای تسلط بر تنگه باب‌المندب استفاده کند و گفت که ایران در کشورش حضور ندارد و افزود: ما از ایران نمی‌ترسیم!

 

با همه این تهدیدات دیپلماسی ظریف مواجهه مناسبی با این رفتارهای توهین آمیز نداشت.

 

فاجعه فرودگاه جده

پس از رسانه ای شدن موضوع تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، انفعال دیپلماسی خشم مردم را به همراه داشت و پس از تجمع های مردمی دولت نهایتا در اقدامی پس از واقعه عمره را متوقف کرد. این واقعه تلخ که با واکنش های فراوانی از سوی مراجع و مردم همراه بود، بازتاب بزرگی در میان ایرانیان داشت و موجب خشم آنان از روند دیپلماسی شد. در این میان رسانه های اصلاح طلب بی آنکه غرور ملی و میهنی شان را پای کار بیاورند به توجیه ماجرا و حمایت از دیپلماسی دولت پرداختند. تا جاییکه ستون نویس های روزنامه های اصلاح طلب رفع تنش این روزها با عربستان را تئوریزه می کردند: «روابط ایران و عربستان در وهله کنونی به‌شدت حساس است پس شایسته است از هر عامل تنش‌زای جدید فاصله گرفته و سعی شود تنش‌ها تشدید نشود ... شاید به صلاح کشور نباشد که درشرایط جدید یک تقابل و تخاصم جدید به روابط ایران و عربستان اضافه شود به همین دلیل در بحث حج نباید وارد موردی شویم که در آن تنش وجود دارد».

 

در آن ایام مردم با واکنش هایی جدی نسبت به این مسئله اعتراض کردند که سرانجام رییس جمهور در نامه ای دستور پیگیری این مسئله را به جنتی ابلاغ کرد، اما گویا در میان خواسته های مردم «اخراج سفیر سعودی» فراموش شد! وزارت خارجه مرجعی است که درباره این مسائل بیشتر مورد سوال قرار می گیرد، نیز مورد اعتراض مردم بود. آنها در تجمعات با در دست داشتن پلاکاردهایی می پرسیدند:«احترام به پاسپورت ایرانی چه شد؟»

 

حادثه تلخ و غم انگیز منا

حادثه اخیر منا که یکی از تلخ ترین وقایع سالیان اخیر برای مردم ایران بود، نیز یکی از جلوه های رفتاری دولت در قبال بی حرمتی به پاسپورت ایرانی بود. پس از این حادثه و درحالی که بسیاری از ایرانیان سوگوار این واقعه بودند دولت نتوانست دیپلماسی قابل قبولی از خود نشان دهد. نهایتا هم به موجب موضع قاطع رهبر انقلاب بود که سعودی ها مجبور به عذرخواهی و بازگرداندن سریع قربانیان ایرانی این فاجعه به وطن شدند.

 

در حالی که بسیاری از ناظران سیاسی، مردم و خانواده های جان باختگان انتظار داشتند حسن روحانی در اولین ساعات شنیدن خبر فاجعه منا، نیویورک را به مقصد تهران ترک کند، اما اوی این کار را نکرد و دید و بازدید هایش در نیویورک ادامه داد. در ادامه هم حتی دیپلماسی ضعیف دولت کار را به آنجا رساند که ظریف در پای امیر کویت بنشیند و از او بخواهد برای دیدار با وزیر خارجه سعودی که به ایران هتاکی های گسترده ای داشته است پادر میانی کند. در میان همه توهین ها حتی وزیر بهداشت و وزیر ارشاد دولت یازدهم در روندی تحقیر آمیز از دولت سعودی ویزا گرفتند.

 

این دیپلماسی ضعیف با انتقاد شخصیتهای کشوری و لشکری و مراجع نیز همراه بود. تنها در یکی از واکنش ها آیت الله هاشمی شاهرودی درباره این موضوع گفت: به نظر من اینجا بایستی گله درست و حسابی از دولت کرد. برخوردی که متاسفانه دولت ما دارد با این جریان می‌کند بسیار برخورد نامناسبی است. کشوری که ۵۰۰ نفر از افرادش اینجوری تلف شدند و با این جنایت از بین رفتند خیلی بیش از این نیاز دارد به برخورد با این قضیه. نبایستی رها شود این قضیه. نبایستی در حد این بحث‌های معمولی انجام گیرد. این یک جنایت است. یک دشمنی است یک تعدی و تجاوز است و غیر از آن هتاکی‌ها و بی‌اعتنایی‌ها است. معنا ندارد ۵۰۰ نفر از حجاج کشته شوند و از بین برود برخوردها در حد مسائل دیپلماسی معمولی باشد.... درد بزرگی است واقعا. باید تشخیص بدهیم تا کی می‌خواهیم در این مسائل سیاسی خودمان را گول بزنیم.

 

بازداشت معلمان ایرانی در امارات

اما اخیرا بازداشت معلمان ایرانی در امارات نیز به سریال بی احترامی ها به پاسپورت ایرانی قسمتی تازه اضافه کرده است که دیپلماسی ضعیف دولت نتوانسته است درباره آن اقدام موثری داشته باشد. نقوی حسینی رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس در این رابطه گفته است:  اخیراً شاهد بودیم جمعی از معلمان شاغل در امارات بازداشت شدند؛ اینکه به لحاظ اداری و سازمانی، دولت و مدارس خارج از کشور چه کار باید می‌کرد و چه کار نکرده‌اند، خود مسئله است که ما تا به حال چنین چیزی نداشتیم و چنین اتفاقی نیفتاده که مسئولین باید پاسخگو باشند. همین که 9 معلم ما در امارات بازداشت می‌شود، نشان می‌دهد که به پاسپورت ایرانی و ایرانی بودن بی احترامی می‌شود، آن هم معلم که کارش آموزش و تعلیم و تربیت است و دولت باید پاسخگو باشد که چرا چنین اتفاقی باید بیفتد و این اخبار روی تلکس‌های خبری برود که معلمان ایرانی در امارات بازداشت شده‌اند و این به حیثیت و اعتبار کشورمان لطمه وارد می‌کند.

 

سریال بی احترامی به «پاسپورت ایرانی» ادامه دارد...

این موارد تنها نمونه ای از مجموعه ی نتایج دیپلماسی ضعیف دولت یازدهم است که نشان می دهد دولت در این عرصه شکست خورده است. موضوعات دیگری مانند اخراج دانشجویان ایرانی از اروپا، ماجرای شهرزاد میرقلی خان و آزار و اذیت آمریکایی ها، توهین های مکرر اردوغان و ... نمونه های دیگری هستند که می توان به فهرست بالا اضافه کرد.

 

 

منبع: سراج24

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک