آخرین اخبار

6. مهر 1394 - 13:57   |   کد مطلب: 3503
شهرستان لنده یکی از شهرستان های استان کهگیلویه وبویراحمد است که براساس آمار جهادکشاورزی دارای 40 هکتار باغ انار است و سالانه به دلیل وضعیت کاهش منابع آب های زیر زمینی میزان باردهی آنها در هر هکتار کاهش می یابد و از سوی دیگر عدم حمایت جهاد کشاورزی دل باغداران را بیش از بیش خون کرده است.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، انار درخت یا درختچه‌ای است دائمی که در انواع خاک‌ها از شنی سبک تا رسی سنگین و حتی اراضی شور و قلیایی قابلیت رشد و پرورش دارد ولی بهترین خاک برای رشد انار، خاک‌های رسی یا شنی است.

 

 

 انار میوه‌ای دارای خواص بسیار از قبیل کاهش خطر سرطان به ویژه سرطان پروستات و پستان، کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، بهبود دهنده فشارخون بالا، نشاط بخش، ضد استرس و اضطراب، کمک به سلامت لثه است و همچنین چربی‌های اضافه بدن را می‌سوزاند.

 

 باغدار با سابقه لنده ای که از سال 1342تاکنون در زمینه کاشت و تولید انار فعالیت دارد در مصاحبه با خبرنگار این پایگاه خبری به مشکلات باغداران این شهرستان اشاره کرده است که ماحصل این گفت و گو در زیر دنبال کنید.

 

*لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چندسال دارید و از چه سال باغداری را شروع کردید؟

 

ممل خدامرادی هستم متولد:1327از شهرستان لنده و تاکنون 67سال سن دارم و باغداری را از مرحوم پدرم به ارث بردم ام و از سال 1342 تا کنون مشغول کار و تلاش در باغ انار خود هستم.

 

 

*خودت به تنهایی در باغ مشغول هستی یا فرزندان نیز به شما کمک می کنند؟

 

نه باتوجه به کهولت سن فرزندان و نوه هایم بیشتر کمک کارم هستند و همه باهم مشغول کار و تلاش هستیم.

 

 

*چندهکتار باغ انار دارید و شیوه آبیاری باغ به چه صورت و از چه طریقی است؟

 

 دو هکتار باغ انار داریم که شیوه آبیاری آن به صورت سنتی است و از طریق قنات 200ساله که در باغ است آبیاری می شود و همین سنتی بودن و نبود کانال انتقال آب شاهد هدر رفت میزان زیادی از آب در باغ خود هستیم.

 

 

*چرا تاکنون از شیوه های صنعتی و یا کانال انتقال آب سیمانی و یا پلی اتلینی استفاده نکردید؟

 

فرمایش شما خیلی درست است و با استفاده از ایم شیوه های انتقال شاهد کاهش هدر رفت آب خواهیم بود ولی متاسفانه تاکنون چندباری به جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کردیم ولی در این زمینه هیچ گونه همکاری و مساعدتی نداشتند و به دلیل مشکلات مالی و هزینه های زیاد آن خودمان هم قادر به ایجاد کانال انتقال نیستیم.

 

*شیوه انتقال آب از قنات و چاه به چه شکلی است؟ آیا از تلمبه برقی استفاده  می کنید؟

 

انتقال آب به باغ و مزرعه برنج از طریق آب قنات است که روان می باشد ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود پایه برق در مجاورت باغ تا کنون نتوانستیم از زمین خالی که در باغ است استفاده لازم را ببریم و زمین به صورت به دلیل کم آبی رها شده است.

 

 

*میزان تولید شما در هر هکتار در سال باور و غیر باور چگونه است؟

 

در سالهای گذشته به دلیل فراوانی بارش نزولات آسمانی میزان برداشت ما به نسبت سطح زیرکشت که دو هکتار است تقریباً بین 2تا 3تن بود ولی در سه سال گذشته شاید به زحمت در هر هکتار یک تن را جمع اوری و به فروش رسانیده باشیم که متاسفانه امسال هم نمی توان گفت سالی خوبی باشد.

 

 

*آیا تاکنون خسارتی از لحاظ آفت و بیماری ها به باغ شما رسیده است؟

 

بله، همه ساله به واسطه امراض و بیماری ها بخش از محصولات ما از بین می رود و برخی از درختان نیز حالتی شبه به سوختگی می گیرند که نشانه بیماری است و باید شاخه های بیمار را بریده و آتش زد.

 

 

 

*جهاد کشاورزی تا کنون درزمینه نهاده های کشاورزی و تسهیلات باغداری به جهت ارتقای سطح کمی و کیفی باغ انار به شما پرداخت نکرد؟

 

چرا، فقط یکسال یک کیسه کود شیمایی جهت استفاده باغ 2هکتاری به ما دادند که به هیچ وجه جوابگوی نیاز باغ نبود و در زمینه تسهیلات تا کنون چندین بار مراجعه کردیم که جواب قانع کننده ای را دریافت نکرده ایم و شاید هم اشکال از ما است که توان پرداخت وام های باسود بلند را نداریم.

 

*اگر توانایی افزایش سطح زیر کشت را داشتید، می توانستید عملکرد بیشتری داشته باشید؟

 

یقیناً آرزوی هر باغداری افزایش تعداد درختان و افزایش چندبرابری محصولاتش است ولی اگر جهاد کشاورزی حمایت های جدی از ما می کرد و با توجه به تجربه 52ساله ای که داریم حتماٌ عملکرد خیلی خوبی می داشتیم.

 

*فروش شما چگونه است و آیا در سطح انبوه کسی از شما خریداری می کند؟

 

بیشتر فروش ما به صورت تازه خوری وکیلوکشی در ابعاد خُرد است و مردم از انار برای تولید رب انار و تاز خوری و تلیت اناری بیشتر استفاده می کنند و متاسفانه به دلیل نبود بازار سرمایه و سردخانه در شهرستان ما ناچاریم که به صورت خرده فروشی انار را به شهروندان عرضه کنیم.

 

*سخن آخر...

 

از همه مسوولان تقاضا داریم به حال و روز کشاورزان و باغداران زحمت کشی که از صبح تا نیمه شب مشغول فعالیت مستمر هستند حمایت کنند و با اهمیت دادن به کشاورزی و خرید محصولات آنان و عرضه به بازار به آنان کمک کنند تا شاهد متضرر شدن بیش از این کشاورزان نباشیم که اکثر در حال دست کشیدن از این شغل هستند.

 

*سالیانه قریب به 500 تن انار در شهرستان لنده تولید می شود

 

شاید گفته باغداران با آمار های مسوولان جهاد کشاورزی با واقعیت های امروز از زبان باغداران فاصله زیادی داشته باشد چرا که هفته گذشته مختار مشهدی زاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنده در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اظهارکرد: 500تن انار از 40هکتار باغات انار این شهرستان برداشت شد.

 

آبياري قطره اي,خبرلنده , شهرستان لنده, دهستان چهار راه آل طيب , توسعه باغات, كميته برنامه ريزي شهرستان ,   بخش مركزي ,  چشمه هاي ثقلي  , جهاد كشاورزي  ,  مختار مشهدي زاده

 

 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لنده با اشاره به کاهش تولید انار در شهرستان لنده خاطرنشان کرد: سالیانه حدود 800 تن انار تولید می شد که امسال به دلیل کم آبی شاهد کاهش برداشت انار در این شهرستان بودیم.

 

پس با یک حساب سر انگشتی می بایست این باغدار لنده ای از مقدار 2هکتار خود 12تن و نیم تولید می داشت که با تولید کمتر ازدو تن در هر هکتار مغایرت آماری بین 10تن در هر هکتار وجود دارد که به قول ضرب الثمل قدیمی که می گفت: "یا کِیل کَمهِ یا کَیال دٌزده"یعنی یا پیمانه اندازه گیری کم و زیاد دارد یا هم آمار مشکل دارد.

 

حال باید منتظر سالی خوبی برای کشاورزان و باغداران لنده ای باشیم چرا که در سالی که همه از خشکسالی و کم آبی فریادشان به عرش رسیده و خیلی از صاحبان درختان در منازل شخصی به واسطه تهدیدات و جرائم سنگین آب وفاضلاب روستایی برای داشتن درخت و آبیاری آن با آب شرب جریمه شده اند آمار جهاد کشاورزی از بهاری سرسبز همراه با میوه های آبدار با عملکردی بسیار مطلوب را نوید می دهد که امیدواریم این رویا به حقیقت بپیوندد.

خبرمربوط به مصاحبه مدیرجهادکشاورزی شهرستان لنده را می توانید در { اینجا} مطالعه نمایید.

گزارش و عکس: سید اسماعیل میری

منبع:پایگاه اطلاع رسانی خبرلنده،

تصاویر تکمیلی: 
 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک