آخرین اخبار

25. شهريور 1394 - 18:09   |   کد مطلب: 3387
استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن یک درصد مساحت کل کشور با داشتن بیشترین ظرفیت های غنی خدادادی در امر تولید درون زا یکی از استانهای مستعد کشور است ،که متأسفانه این ظرفیت ها یا ناشناخته مانده اند و یا به گونه دیگر و به صورت خام فروشی به بازار هدف عرضه شده اند.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، امروزه با جهانی شدن اقتصاد و ترسیم جدید نقشه راه جهانی به دهکده ای واحد، رقابتی تنگاتنگ بین کشورها در عرصه اقتصادی ،سیاسی وجود دارد و کشوری که نتواند در این عرصه جای خودش را پیدا کند، شاید شکست خورده این عرصه باشد.

 

ایران اسلامی با داشتن فرهنگی غنی و قرار گرفتن در یک منطقه  جغرافیای منحصر به فرد از نظر توپوگرافی و ایستادن بر قله های طلای سیاه می تواند در اقتصاد جهانی نقش بسزایی را ایفا کند.

 

اقتصاد مقاومتی

بودن منابع زیاد خدادادی از معادن گرفته تا صنعت های داخلی و طبیعی شامل باغداری ،شالیکاری و ماهیان سردآبی به دلیل قرار گرفتن رودخانه بسیار در این کشور و حتی صنعت تولید لوازم اولیه مردم،همه شاخصه های برتر این کشور 80میلوینی است که همچنان نتوانسته است خودی در بین کشورهای توسعه اقتصادی از خود نشان دهد.

 

ظرفیت های نهفته کهگیلویه وبویراحمد در توسعه اقتصاد مقاومتی

از طرف دیگر استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن یک درصد مساحت کل کشور با داشتن بیشترین ظرفیت های غنی خدادادی در امر تولید درون زا یکی از استانهای مستعد کشور است ،که متأسفانه این ظرفیت ها یا ناشناخته مانده اند و یا به گونه دیگر و به صورت خام فروشی به بازار هدف عرضه شده اند.

 

امروز اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصاد بیمار کشور است که بنا به تعریف برخی از اقتصاد دانان این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل کننده نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.

 

برای تداوم این نوع اقتصاد، باید هرچه بیشتر به سمت محدودکردن استفاده از منابع نفتی و رهایی از اتکای اقتصاد کشور به این منابع حرکت کرد.

 

در کل اقتصاد مقاومتی به معنای مقاومت در برابر اقتصادهای همه گیر و توجه به اقتصاد درونزا و معرفی ظرفیتهای پنهانی است که می تواند به دلیل تازگی در بازار تولید حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

متور اقتصاد با این ظرفیت های می چرخد

 

استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن استعداتهای نهفته و ظرفیت های پنهان در امر اقتصادی، امروز می تواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد که می تواند در یک گزارش اجمالی این ظرفیت ها و معایب آن را بیان کرد.

 

بهره بردن استان چهارفصل از یک منطقه توپوگرافی با داشتن دو آب وهوایی متفاوت یک ظرفیت است که توجه به صنعت کشاورزی و گردشگری و دامپروری از مهمترین مزایای آن است.

 

در شمالی خاروی کهگیلویه وبویراحمد و در منطقه سردسیری بویراحمد و دنا به دلیل داشتن باغات متعدد و توجه به منابع خدادادی می توان نموداری خاص در امر توسعه کشاوری برای این منطقه کشید.

 

صنعتی که در حال فراموشی است

توجه به صنعت کشاور ی و تولید محصولات زود بازده از جمله  شالیکاری در این مناطق که از آب فراوانی برخودار است می تواند یکی از این شاخصه ها باشد.

 

اقتصاد مقاومتی

 

مناطق سردسیری کهگیلویه وبویراحمد که به دلیل داشتن زندگی روستایی و یکجا نشینی از صنعت کشاورزی خوبی برخودار هستند می تواند منبع در آمد خوبی برای توسعه محصولات کشاورزی از جمله، برنج کاری ، گندم کاری، عدس کاری و باغداری باشد که متأسفانه دید ضعیف مسئولان و توجه نکردن به خواسته  کشاورزان و مهاجرت بیش از حد روستائیان به شهرها باعث شده که این صنعت در این مناطق رو به فراموشی سپرده شود.

 

یکی از معایب این تولید توجه نکردن مسئولان به مسئله آب و مکانیزه نکردن صنعت کشاورزی از صنعت سنتی به مکانیزه به دلیل کمبود آب در سالهای اخیر است که این صنعت را در این مناطق به کما برده است.

 

وقتی آقایان نمی خواهند

از طرفی دیگر دید نامطلوب دولت به توسعه واردات اجناس خارجی و توجه نکردن به این ظرفیت های نهفته باعث دلزدگی کشاورزان نسبت به این موضوع شده که نمی تواند اهداف مهم اقتصاد درونزا را دنبال کند.

 

 

یکی دیگر از ظرفیت های نهفته مناطق سردسیر بویراحمد و دنا در امر توسعه اقتصادی درونزآ، نگاه به توسعه استخر پروش ماهیان سرآبی است که به دلیل داشتن سه رودخانه خروشان بشار، خرسان و پل کلو در این مناطق می تواند ظرفیتی خوب در این امر باشد.

 

اقتصاد مقاومتی

اما از معایب این ظرفیت را می تواند آلودگی های پی درپی رودخانه های این مناطق و عدم توجه به این ظرفیت و گسترش بیش از حد بیماریهای  ماهیان سردآبی به دلیل آلودگی رودخانه ها دانست.

 

باغاتی که در بی مهری خشک می شوند

باغات شهرستانهای بویراحمد ودنا در امر اقتصاد یکی دیگر از ظرفیت های مهم این شهرستانها است که می تواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

بویراحمد و دنا به دلیل قرار گرفتن در کمربند سبز زاگرس و داشتن آب وهوایی مناسب می تواند یک توسعه درونزا مناسب در امر باغداری و صادارات این محصولات باشد که دید کامل مسئولان وکشاورزان بر این امر می تواند یک قطب صنعت کشاورزی را برای این استان رقم بزند.

 

اقتصاد مقاومتی

اما از طرفی دیگر این اقتصاد همیشه مورد تهاجم بوده که غیر از بلاهای طبیعی که شامل خشکالی می شود نمی توان از اجرای نکردن  آبیاری قطره ای و مکانیز نشدن این باعات از سنتی به صنعتی چشم پوشی کرد.

 

هرچند که افزایش قارچ گونه سنگ شکن های کوهی و پاشیدن خرواری از خاکستر این کارخانه بر سر این باغات هم به نوع خود امری جبران پذیر است که باعث شده، باغداران دیگر شاهد آن محصولات پر بار باغات خو نباشند.

 

محصولی که هنوز گمنام است

و اما بلوط،استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن بیشتر تراکم درختان بلوط به میزان مساحتش، یکی از استانها پر بار از این نظر است.

 

درختی که به غیر از زیبایی های ذاتی خودش می تواند به عنوان یک ظرفیت نهفته به دلیل داشتن محصولی  پر بار از پروتیئن به نام بلوط حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

اقتصاد مقاومتی

 

بلوط که یکی ازمحصولات بومی این منطقه بوده می تواند به عنوان یک ظرفیت پنهان از آن در توسعه ظرفیت ها استفاده کافی برد که متأسفانه نبود سرمایه گذار و توجه نکردن به مثالح زیرساختی سرمایه گذاران در این امر باعث شده که این ظرفیت هم چنان محروم بماند.

 

از طرف دیگر توجه به عشایر ومحصولات دست ساخته آنان از تولید گوشت و شیر گرفته تا دست بافته های زنان عشایر خود نوعی کاری اقتصادی است که مسئولان باید امروز بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

استان کهگیلویه وبویراحمد با داشتن 20درصد جمعیت عشایر کشور وداشتن زندگی زیبا وعشیره ای با تولید محصولات بومی امروز می تواند یکی از بازوان مقاوم اقتصاد مقاومتی باشد که باید بیشتز از گذشته مورد لطف مسئولان قرار گیرد.

 

اقتصاد مقاومتی

اما از طرفی دیگر بی مهری نسبت به برآورده کردن خواست های عشایر و از بین رفتن بیشتر ایل راهها و توجه نکردن به برخی از صنایع تولیدی عشایری، مشکلی مزین بر علت شده که این صنعت بکر و بومی آنچنان که باید وشاید در بین مردم جا باز نکند.

 

در کل اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعا باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی ومدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است.

 

اقتصاد مقاومتی نقطه متقابل اقتصاد نفتی

اقتصاد مقاومتی را باید به عنوان کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی دانست که این امر هنوز آـن طور که باید و شاید رنگ و بومی جدی نگرفته و همین موضوع باعث شده که از برخی ظرفیت ها باشیم و نتواینم آنچنان که باید و شاید اقتصادی پویا رادر کشور بینیم و بیشترسمت وسوی مسئولان به واردات باشدتا صادرات.

 

در توسعه اقتصاد مقاومتی باید اول از همه نقش مردم و بعد بخش خصوصی به عنوان موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی  را در نظر گرفت و بیشتر به سمت اقتصادی داخلی رفت.

 

در مناطق گرمسیری استان کهگیلویه وبویراحمد که بعنوان قله های طلای سیاه ایران می توان از ان نام برد، ظرفیت های بالقوه ای وجود دارد که مسئله خام فروشی این محصولات که طلای سیاه هم جزئی از این معایب است.

 

شهرستان گچساران به دلیل  تولید 35درصد از نفت کشور امروز بعد از آبادان و مسجد سلمیان به عنوان سومین شهر نفت خیز کشورمحسوب می شود که امروز صنعت و توسعه اقتصاد درآمدی ایران را تأمین می کند

 

اقتصاد مقاومتی

 

اما درعین ناباوری خام فروشی این محصولات بسیار با ارزش و تکیه برآن، یکی از نکات ضعف این منطقه و کشور بوده که بیشتر ظرفیت های را محدوده خود کرده و باعث کم رونقی برخی از محصولات شده است.

 

شهرستان گچساران به دلیل داشتن آب وهوایی گرمسیری و به زعم برخی استوایی ایرانی می تواند ذخیره گاهی مناسبی برای کاشت میوه جات و حبوبات گرمسیری باشد، ولی از طرف دیگرگسترش بیش از اندازه چاههای غیره مجاز و کاهش بیش از اندازه آبهای زیر زمینی در این مناطق، این توسعه را لنگ کرده است.

 

شهرستانهای کهگیلویه به دلیل داشتن مناطقی سرسبز و دلنشین نیز می تواند به دلیل داشتن صنعت های کشاورزی و حتی احداث کارخانجات بومی تولیدات مناسبی را داشته باشد که هنوز در این امر هم محروم مانده است.

 

در توسعه اقتصاد مقاومتی مسئولان باید دید واضح خود نسبت به اعتماد به مردم را بالا ببرند و در گام اول می بایست توانمندسازی آحاد مردم در دستور کار قرارگیرد تا زمینه برای حضور موثر همه افراد در فعالیت های مولد اقتصادی فراهم شود.

 

از طرفی دیگر یکی از راههای رسیدن به اقتصاد درون عدم وابستگی به نفت است که باعث شده بیشتر ظرفیت های مهم و بومی تحت الشعاع این محصول قرار گیرد و نتواند آنچنان که باید و شاثید حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید اول از همه سیاست گذاری اصلاح الگوی مصرف را در بین مردم بارور کرد و توجه داشت که رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که می تواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی در سطح کلان تر می شود.

 

از طرف دیگرافزایش بهره وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولیدات خارجی و کاهش واردات، حمایت از تولید ملی به ویژه تولیدات استراتژیک نیز می تواند از مهمترین الگو های این اقتصاد باشد.

 

باید گفت، اقتصاد مقاومتی  تبدیل تهدیدها به فرصت ها در روند تامین کالاها و ظرفیت های نههفته است که این موضوع نیازمند یک عزم ملی و شکل دهی فناوری مدرن و استفاده از تمام مردم است که باید مهد نظر مسئولبان قرار گیرد.

 

اما در عین نابوری ،عدم توجه دولتمردان به توسعه اقتصاد درون زای مقاومتی و تکیه بر محصولات نفتی وواردات بی رویه ازیک طرف و از طرفی دیگر توجه نکردن به سرمایه گذاران و ندادن سوپ سیت به شرکت های خصوصی باعث تعطیلی شرکت های صنعتی حتی در استان کهگیلویه وبویراحمد شده است.

 

منبع: صبح زاگرس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک