آخرین اخبار

1. شهريور 1394 - 15:21   |   کد مطلب: 3060
به بهانه اول شهریور روز پزشک:
پزشک، مرهمی بر دردها
پزشک نامی آشنا که سالها با تلاش و درس خواندن هدف خود را مشخص کرده است تا در حرفه ای حساس، مهم و مقدس با عشق و تعهد برای نجات جان بیماران و ارتقای سلامت مردم تلاش کند.
پایگاه خبری کهگیلویه

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، در روزگار گذشته که انسانها با بیمارهای مختلفی مواجه می شدند شناخت فردی که از چگونگی درمان بیمارها آگاهی داشت می توانست جان عده زیادی را نجات دهد هرچند این افراد تجهیزات پیشرفته پزشکی دراختیار نداشتند اما با استفاده از برخی داروهای گیاهی و روش های متدوالی که می توانست بیمار را از مرگ حتمی نجات دهد استفاده می کردند که می توان نام طبیب محلی را بر آنها نهاد.

 

 با پیشرفت جوامع بشری و راه اندازی دانشگاه ها رشته علوم تجربی و شاخه های مرتبط آن نیز در جوامع پیشرفته به سرعت گسترش یافت تا افراد علاقه مند با ورود به این عرصه و تحقیق و بررسی  بیمارها روش های نوینی را برای پیشگیری و درمان بیماری های گوناگون ارایه دهند.

 

 پیشرفت علم و فناوری و کشف ابعاد پیچیده ای از بیماری ها باعث شد تا علم پزشکی نیز تحولات چشمگیری داشته باشد و امروزه اقدامات شایسته ای مانند پیوند اعضا و ساخت پروتزهای مصنوعی برای جایگزینی برخی اعضای بدن بیماران نیز ازجمله این خدمات شگفتی ساز حوزه پزشکی است.

 

امروزه پزشکی از زمره گروه های شغلی حساس ، مهم و سخت است که شاغلان در این رشته با عشق و تعهد برای نجات جان بیماران و ارتقای سلامت مردم تلاش می کنند که این امر علاوه بر ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی در جامعه نوعی آرامش روحی و روانی را نیز حاکم می کند.

 

استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره از محرومیت های عمیقی در حوزهای مختلف رنج می برد در زمینه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی سختی ها و تنگنا های زیادی را پشت سرگذاشته است.

 

در سالهای نه چندان دور که تعداد پزشکان در کشور اندک و این کمبود از طریق بکارگیری پزشکان هندی و پاکستانی برطرفی می شد استان کهگیلویه و بویراحمد با این پزشکان که با زبانی متفاوت دردهای مردمان این دیار را درمان می کردند سر و کار داشت که به دلیل این ناآشنایی با زبان ها در برخی مواقع مشکلاتی در خدمات رسانی مطلوب به بیماران ایجاد می شد.

 

با شکل گیری نظام آموزشی و راه اندازی دانشگاه های علوم پزشکی در کشور و تربیت نیروهای متخصص در زمینه های گوناگون پزشکی تا حدودی زیادی وابستگی به پزشکان کشورهای خارجی کاسته شد و تحولات شگرفی در حوزه پزشکی کشور به وجود آمد.

 

  کهگیلویه و بویراحمد که در سالهای نه چندان دور از نعمت برخورداری از پزشکان متخصص و فوق تخصص بی بهره بود امروزه شرایط متفاوتی را در حوزه بهداشت و درمان تجربه می کند که هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد اما به هرحال رسیدن به این جایگاه نیز روزی دور از انتظار بود.

 

امروز فرزندان خلاق و تلاشگری مانند دکتر علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران ، دکترامین الله نیک اقبالی متخصص چشم ، دکتر ابراهیم حاتمی پور فوق تخصص جراحی پلاستیک ، دکترشاپورآقایی فوق تخصص داخلی ، دکتر پریچهر پور انصاری متخصص زنان و زایمان و سایر پزشکانی که از نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد مدارج عالی را سپری کردند با افتخار به مردم خدمت می کنند.

 

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمدهم اینک در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان ۱۲۸ پزشک عمومی به بیماران خدمات رسانی می کنند و بیش از ۳۸۰پزشک عمومی دیگر نیز در مطب ها، بیمارستان ها و همچنین تعدادی از مراکز درمانی دولتی و یا غیر دولتی در حال ارائه خدمت هستند.

دکتررضا چمن با اشاره به اینکه در زمینه پزشک متخصص کمبودهایی داریم که این کمبودها در دو تا سه رشته تخصصی بیشتر نمود دارد، اظهار کرد:هم اکنون ۲۰۳  پزشک متخصص و فوق تخصص در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد به ارائه خدمت مشغول هستند.

 

وی ادامه داد: ۴۵ نفر از این تعداد در یک سال گذشته به حوزه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد اضافه شده اند که دستاورد خوبی است ولی هنوز هم با شرایط مطلوب فاصله وجود دارد.

 

حوزه بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد با همه رنج ها و سختی هایی و نامهربانی هایی که از گذشته های دور به ارث برده است هم اینک با افتخار پزشکان خدوم و زحمت کشی را در خود جای داده است که در راستای اعتلای فرهنگ سلامتی و تندرستی افراد جامعه گام برمی دارند.

 

 

هرچند شرایط ایده ال برای ماندگاری پزشکان متخصص و فوق تخصص برای ارایه خدمت به مردم محروم کهگیلویه و بویراحمد در این استان فراهم نیست اما به دلیل دلسوزی و رسالت و احساس مسئولیتی که در قبال بیماران و جامعه هدف از خود نشان می دهند این سختی ها را به جان می خرند که باید از زحمات تمامی آنها تقدیر کرد.

 

 

 اول شهریور ماه، همزمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است.

 

 پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس اول شهریور روز پزشک را به تمامی تلاشگران عرصه بهداشت و درمان به ویژه پزشکان خدوم و تلاشگر کشور و کهگیلویه و بویراحمد تبریک عرض می نماید.

 

منبع:پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک