آخرین اخبار

30. مرداد 1394 - 21:38   |   کد مطلب: 3049
امام جمعه مشهد مقدس گفت: در سیره سیاسی امام هشتم (علیه‌السلام)، دقیقاً نقطه‌ای موجود است که با موقعیت امروز سیاسی جامعه انقلابی ما تطبیق می‌کند به‌طوری‌که به‌خوبی می‌توانیم از آموزه سیاسی سیره امام هشتم (علیه‌السلام)، یک راهبرد برای جریان امروز خودمان برداشت کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، به نقل از صبح توس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به قرار گرفتن  در دهه کرامت، ضمن تبریک این ایام به نمازگزاران، گفت:دهه مبارکه کرامت و تقارن میلاد مسعود ثامن‌الحجج، علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) را به همه شما برادران و خواهران تبریک عرض می‌کنم. در تمام ایام سال، این ماه تعلق به امام هشتم دارد.

وی ادامه داد: تمام ماه ذی‌قعده، تعلق به امام رضا (علیه‌السلام) دارد، این ماه، ماهی است که امام رضا (علیه‌السلام) یک سفره خاصی را پهن کرده‌اند، مهمانی‌های ویژه دارند، خوش به حال شما مرد و زنی که در یک چنین  ایامی بر سر این سفره ضیافت گستره امام هشتم (علیه السلام) در بارگاه امام رضا (علیه‌السلام) حضور دارید و از آن رأفت خاصی که در این ماه،اضافه‌تر بر ایام دیگر، امام (علیه‌السلام) دارند، بهره می برید.

آموزه‌های سیاسی امام هشتم قابل‌استفاده برای موقعیت امروز است

آیت الله علم الهدی گفت: در سیره سیاسی امام هشتم (علیه‌السلام)، دقیقاً نقطه‌ای موجود است که با موقعیت امروز سیاسی جامعه انقلابی ما تطبیق می‌کند به‌طوری‌که به‌خوبی می‌توانیم از آموزه سیاسی سیره امام هشتم (علیه‌السلام)، یک راهبرد برای جریان امروز خودمان برداشت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه در این روزها به وقوع پیوست در عرصه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی، نتیجه مذاکرات و به حاصل شدن این برجام بود؛ آنچه در این برجام و توافق به وجود آمد، اگر بخواهیم یک نمونه خاصش را در سیره سیاسی امام رضا پیدا کنیم و برخوردی که امام هشتم (علیه‌السلام) با این جریان در زندگانی خودشان انجام دادند، از آن برخورد یک راهبرد سیاسی بگیریم، مسئله قبول ولایتعهدی امام رضا (علیه‌السلام) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: یعنی آن تحمیل ویژه، آن موقعیت اضطرار آمیزی که برای امام هشتم (علیه‌السلام) در قبول ولایتعهدی پیش آمد، در حقیقت آن موقعیت برای ما امروز در برابر این برجام به وجود آمده است و باید ببینیم امام رضا(علیه‌السلام) چگونه با این موضوع برخورد کرده‌اند؛ مأمون سیاستش این بود که بعدازاین که دید سرکوبی ائمه جواب نداد، با کشتن، به زندان انداختن، شکنجه دادن، چهارده سال موسی بن جعفر(علیه‌السلام) را در زندان‌های تاموره زیر شکنجه قرار دادن و بعد بدن مسموم به غل و زنجیر کشیده امام هفتم را از سلول زندان درآوردن، این نتیجه نداد و حتی بیشتر مردم را متوجه عظمت مقام امامت و ولایت کرد.

تلاش مأمون برای حذف ریشه‌ای امامت

وی ادامه داد: مأمون برحسب شیطنتی که داشت، جریانی را طراحی کرد، امامت را برای همیشه ریشه‌کن کند و جریان امامت را براندازی کند، نقشه این بود امام رضا(علیه السلام) را از مدینه به مرو بیاورد، خلافت را به امام رضا(علیه السلام)  تنفیذ کند به شرطی که خودش ولی عهد و جانشین باشد و سپس ایشان را بکشد وبه دلیل اینکه خودش ولیعهد امام رضاست، جانشین نصب‌شده ایشان است، بعد ازامام رضا هم خلیفه می شود و هم امام، دیگر در برابر خلافت، جریانی به نام امامت باقی نمی‌ماند.

امام جمعه مشهد بیان داشت: مأمون در اجرای این طرح، تصمیم گرفت امام را از مدینه به خراسان منتقل کند، امام هشتم(علیه‌السلام) از لحظه حرکت از مدینه در افشاگری و نابودسازی این توطئه شیطانی مأمون برآمدند؛ در لحظه حرکت از مدینه، امام (علیه‌السلام) به عزیزان خودشان دستور دادند برای مظلومیت من گریه کنید، من را نمی‌برند خلافت به من بدهند، مرا ازاینجا می‌برند تا بکشند.

وی اظهار داشت: مردم با یک حرارتی، با یک نشاطی امام را بدرقه می‌کنند که حق به حق‌دار می‌رسد، امام به خلافت می‌رسد، یک‌مرتبه دم در خانه امام رضا، صدای جان‌گداز شیون بلند شد، شیونی که گریه سر راه مسافر نیست، یک کنیزی درحالی‌که به سروصورت می‌زد، اشک می‌بارید، سراسیمه از خانه بیرون آمد، مردم دورش را گرفتن و گفتند چه خبر است؟ گفت مردم شما اینجا جمع شده‌اید جشن گرفته‌اید تا امام را بدرقه کنید تا خلیفه شود، امام در خانه به زن و بچه‌اش می‌گوید این‌ها می‌خواهند مرا ببرند بکشند و برای مظلومیت من در خاک غربت، شما از الآن شروع به عزاداری کنید.

افشاگری امام رضا (ع) پیش از سفر به مرو

آیت الله علم الهدی گفت: پس از این اتفاق، والی مدینه هرچه کرد نتوانست مردم را آرام کند، یک پیرمرد محاسن سفیدروی بلندی ایستاد صدا زد مردم مدینه، هرکدام از بچه‌های پیغمبر را از دروازه این شهر بردند، خبر مرگ و شهادتشان را برای ما آوردند، الآن می‌خواهند امام رضا را بکشند و به این اسم می‌خواهند امام را از مدینه خارج ‌کنند.

وی افزود: از همان ابتدا نقشه مأمون به هم خورد و وقتی حضرت آمدند و مأمون دستور داد مراسمی را برپا کردند، امام، تمام ارکان دولت، اعیان و رجال همه جمع شدند به‌عنوان مراسم تفویض خلافت به امام رضا (علیه‌السلام)، وقتی مأمون گفت من می‌خواهم خلافتم را به شما تفویض کنم، امام رضا(علیه السلام) جمله‌ای فرمودند: «اگر این خلافت حق خدایی است که تو داری، حق نداری آن را به دیگری واگذار کنی، اگر این خلافت حق خدایی نیست و مال تو نیست، چیزی که مال تو نیست چطور آن را می‌بخشی؟» مأمون مجاب شد و نقشه تفویض خلافت با جمله امام رضا به هم خورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی مأمون دید این نقشه اجرا نشد گفت حالا شما خلافت را قبول نمی‌کنید، ولایتعهدی را قبول کنید، حضرت فرمودند ولایتعهدی را قبول نمی‌کنم، سرش را برد در گوش حضرت و گفت اگر ولایتعهدی را قبول نکنید، شمارا می‌کشم و امام رضا در طول این مدت، بارها هر وقت بحث ولایتعهدی می‌شد، می‌فرمودند که من ولایتعهدی را قبول نمی‌کردم، مأمون مرا تهدید به قتل کرد.

امام رضا (ع) فرصتی برای اجرای مقاصد ایجاد کردند

وی با اشاره به موقعیت حساس جامعه در زمان امام هشتم خاطر نشان کرد: مگر امام رضا از شهادت وحشت داشتند؟ آخرش هم که شهادت بود، چطور ولایتعهدی را قبول کردند و ولایتعهدی را به شهادت ترجیح دادند؟ حضرت فکر کردند قبل از شهادت فرصتی به دست بیاورند مقاصد خودشان را اجرا کنند، این راهبرد سیاسی است که ما باید بگیریم.

امام جمعه مشهد اظهار داشت: امام رضا با قبول ولایت‌عهدی دستاورد مهم روی داد، دستاورد اول این بود که یک فضای مناسب برای اعلام امامت و ترویج تشیع ایجاد کردند، حضرت با داعیه امامت، هم امامت خودشان را مطرح کردند و هم مسئله تشیع رسمیت پیدا کرد تا به‌جایی که مأمون گفت من هم شیعه‌ام.

استکبارستیزی، مهم‌ترین فرصتی بود که امام رضا (ع) در ولایتعهدی خود استفاده کردند

آیت الله علم الهدی ادامه داد: بهره‌برداری دوم، بسیج توانمندی‌ها، تمام ظرفیتی که امام رضا در جامعه آن روز اسلام داشتند ازنظر محبت مردم به اهل‌البیت، همه این ظرفیت را بسیج کردند، همه را منسجم کردند، تشکل‌های شیعی تشکیل دادند که این‌ها در غیر صورت نفوذ سیاسی امام رضا(علیه‌السلام) امکان‌پذیر نبود و مسئله سوم که از همه مهم‌تر است، امام رضا در تمام ارکان دولت مأمون نفوذ کردند، نظامی‌های مأمون را جذب کردند، ارتش مأمون را جذب کردند، مدیران دستگاه اجرایی حکومت جذب کردند و کار به‌جایی رسید که، لشکر بر مأمون شوریدند، در شورشی که در ارتش مأمون به وجود آمد و مأمون در پرتگاه خطر قرار گرفت، امام رضا دخالت کردند، با اشاره امام رضا، تمام شورشیان آرام گرفتند و مأمون متوجه نفوذ عظیم امام حتی در ارکان حکومت شد.

وی اضافه کرد: عباسیان به‌عنوان دشمن امامت، اهل‌البیت و دشمن پیغمبر اکرم در میان مردم آرم پیدا کردند، استکبارستیزی امام رضا(علیه السلام)، فرصت چهارمی بود که در نتیجه قبولی ولایتعهدی خود به دست آوردند.

از برجام باید برای تحقق اهداف خود استفاده کنیم

امام جمعه مشهد اظهار داشت: امروز از توافقی که انجام‌شده که یا تصویب بشود و یا نشود، باید به عنوان ابزار استفاده کنیم، امام رضا چطور قبول ولایتعهدی که این‌قدر مشکل بود را ابزار کردند برای پیشبرد اهدافشان، ما نیز باید این توافق را به عنوان ابزار برای پیشبرد اهدافمان مخصوصاً در استکبارستیزی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به کار ببریم.

نرمش قهرمانانه عملی بود که امام رضا (ع) در پذیرش ولایتعهدی انجام دادند

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره نرمش قهرمانانه افزود: وقتی بررسی کنید، نرمش قهرمانانه‌ای را که مقام معظم رهبری فرمودند، در حقیقت همان عملی بود که امام رضا (علیه السلام) انجام دادند، امام رضا (علیه السلام) قبول ولایتعهدی شان یک نرمش قهرمانانه بود، باید به این نکته توجه کنیم که امام رضا ولایتعهدی را قبول کردند، نرمش به خرج دادند و از تمام نتایج و عواید آن در توسعه آمال، آرمان‌ها و مقاصد معنوی و ولایی خود استفاده کردند، این همان نرمش قهرمانانه‌ای است که مقام معظم رهبری در مذاکرات فرمودند.

معنای توافق، پهن کردن سفره آمریکایی مک‌دونالد در کشور نیست/ باید استکبارستیزی را توسعه داد

آیت الله علم الهدی خاطر نشان کرد: نتیجه این توافق باید برای ما همانند نتیجه قبول ولایتعهدی امام رضا باشد نه این‌که ما بیاییم جذب خارجی‌ها شویم، نه این‌که جذب غربی‌ها شویم، نه این‌که یک‌مشت افراد چشم دوخته به دروازه غرب بیایند آمریکا را برای ما بزک کنند، نه این‌که سفره آمریکایی مک‌دونالد بیاید سفره‌اش در مملکت پهن شود، معنای نرمش قهرمانانه این است که اصل اصیل استکبارستیزی ما در این فضای توافق که شاید خیلی از مشکلات را اگر نگوییم حل کرده، متوقف کرده، از این فضا استفاده کنیم، استکبارستیزی خودمان  را توسعه و باقدرت بیشتر دنبال کنیم.

محدودیت‌های موشکی را زیر پا خواهیم گذاشت

عضو مجلس خبرنگان رهبری یاد آور شد: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود فرمودند «چه این متن برجام تصویب بشود و چه نشود، به حول قوه الهی اجازه هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد، قابلیت‌های دفاعی و حریم امنیت کشور به فضل الهی حفظ خواهد شد»؛ فردا روز صنعت دفاعی کشور است و مسئله محدودیت موشکی که در قطعنامه آمده، مثل همه قطعنامه‌های تحمیلی که مردم ما زیر پا گذاشتند، این ماده را هم مردم ما و رهبری ما زیر پا خواهند گذاشت.

مسؤولان نیز گفته‌اند محدودیت‌های موشکی در قطعنامه الزام‌آور نیست

وی در پایان گفت: فناوران صنایع نظامی ما در صنایع دفاعی کشور، مسئله فناوری موشکی را باقدرت بیشتر و فناوری کامل‌تر، آن‌چنان‌که چشمان دشمن را در سرتاسر کره زمین کور کند، توسعه خواهند داد و خود مسؤولین وزارت خارجه و سیاست خارجه نیز گفته‌اند، این ماده قطعنامه الزام‌آور نیست و نباید اجرا شود و ان شاالله ما قدرت خودمان را روزافزون می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک