آخرین اخبار

12. مرداد 1394 - 16:21   |   کد مطلب: 2814
رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه امکان‌سنجی برخی از سدها و طرح‌های عمرانی بزرگ بیش از گذشته در دستور کار قرار دارد گفت:هنوز هیچ گونه مجوزی از سوی محیط زیست برای احداث سد خرسان 3 در کهگیلویه و بویراحمد صادر نشده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، ظهر امروز نشست ادواری شورای اداری کهگیلویه وبویراحمد با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

 

انتخاب دکتر روحانی خواست مردم بود

معصومه ابتکار در ابتدای سخنان خود به انتخاب دکتر روحانی به عنوان ریاست جمهوردولت یازهم اشاره کرد و گفت: مردم با خواست خود و برای تغییر این دولت را انتخاب کردند تا این دولت بتواند با شعار ها و قول های  داده شده در انتخابات ،مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف وجود داشت از جمله در حوزه‌های اجتماعی و محیط زیستی بوده را حل و فصل بکند.

 

وی با بیان اینکه برخی از مشکلات در حوزه زیست محیطی وجود دارد که باید با همدلی و حل و فصل شود، ابراز کرد: دولت هنوز راه‌ طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب دارد و همه تلاش خود را بر این داریم که با یکپارچگی و همدلی و همزبانی این مشکلات را برطرف کنیم.

 

آینده ای روش برای محیط زیست کشور

رئیس سازمان محیط زیست کشور به برخی از کارهای انجام گرفته دولت یازدهم در مورد توجه به محیط زیست و مسائل زیست محیطی اشاره کرد و افزود: در حوزه‌های مختلف از جمله بین‌المللی کارهای خوبی انجام شده و آینده امید بخش را برای مسائل زیست محیطی پیش بینی می کنیم که بخش زیادی از آن به همدلی و همزبانی و همراهی مردم برمی‌گردد.

 

ابتکار یکی از شاخص‌های مهم در دنیا در رابطه با موضوعات زیست محیطی را شاخص‌های پایدار محیط زیست دانست و ابراز کرد: اگر به مناسبات بین‌المللی نگاه کنیم یکی بحث جنگ و صلح و دیگری تلاش برای ایجاد صلح و امنیت در جامعه است.

 

ریزگردها تهدیدی برای توسعه کشور است

وی یکی دیگر از شاخص‌های مهم در جهان را تهدیدات محیط زیستی دانست و تصریح کرد: موضوعاتی مانند آب و ریزگردها امروز به چالشی مهم برای کشور درموضوعات اثر گذاری مانند اقتصادی زیستی تبدیل شده است.

 

 ابتکار با بیان اینکه مسئله ریزگردها صدمات زیادی را به برخی از اکوسیستم های جاری کشور وارد کرده است، گفت:متأسفانه در برخی دیگر از مشکلات از جمله کاهش آب زیرزمینی به دلیل عدم مدیریت صحیح، اکنون کشور دچار بحران حاد است.

 

توجه به محیط زیست یک موضوع فرابخشی است

رئیس سازمان محیط زیست کشور موضوع محیط زیست را موضوعی فرابخشی و مربوط به همه دستگاه‌ها دانست و افزود: امروز موضوع محیطی زیست و توجه به مسائل زیست محیطی مربوط به یک دستگاه خاص نیست، که در این زمینه باید پیوست‌های محیط زیستی را برای پیشگیری از مشکلات آینده لحاظ کرد.

 

مهمترین رویکرد دولت توجه به اقتصاد سبز است

ابتکار یکی از رویکردهای جدی دولت در بخش محیط زیست را اقتصاد سبز دانست و افزود:یکی از رویکردهای جدی دولت بحث محیط زیست بوده چرا که سلامت و اقتصاد ما تحت تاثیر این موضوع است و آسیب‌های محیط زیستی در کل جامعه اثر دارد.

 

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور لازم است همچنان که در گذشته رشد اقتصادی همراه با تخریب مدنظر بود اما ما به دنبال رشد اقتصادی سبز هستیم،ابراز کرد: در دولت یازدهم توسعه همراه با محیط زیست و توجه به آن مدنظر است و مراجعی مثل شوراهای برنامه‌ریزی باید با مکان‌یابی صحیح و برنامه‌ریزی درست اجازه تخریب محیط زیست را در توسعه اقتصادی ندهند

.

توجه به تشکل های مردم نهاد برای حفاظت از محیط زیست الزامی است

 

رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر این موضوع که فضای عمومی کشور از عشایر و روستایی گرفته تا تشکل‌ها باید به فکر حفاظت از محیط زیست باشند،گفت: مردم هم بخشی از محیط زیست هستند که در این زمینه توجه به تشکل های مردم نهاد در اجرای و توسعه فرابخشی و آموزش برای حفاظت از محیط زیست الزامی است.

 

ابتکار به سخنان مهم مقام معظم رهبری در مورد توجه به محیط زیست در جمع کارگزاران دولت در سال گذشته اشاره کرد و افزود: رهبری در 17 اسفند سال گذشته خط و مشی کلی برای این نهاد ترسیم کردند که بعد از آن دولت برای اجرایی کردن این خط مشی مصوبات خوبی در خصوص حفظ جنگل‌های بلوط و همچنین موضوع پسماندهای شهرهای بزرگ داشته است.

 

برخی از سموم کشاورزی اکوسیستم طبیعی را از بین برده اند

وی پایش سموم در مواد غذایی و برنامه‌ریزی برای مهار گرد و غبار را از دیگر برنامه‌های دولت در برنامه‌های زیست محیطی دانست و ابراز کرد: درست است که بخش زیادی از صدمات به بخش کشاورزی و دامپروری و زنبور داری به زیرگردخاک ها بر می گردد، اما 50 درصد از مواردی مانند کاهش تولید عسل در برخی از استان ها، به دلیل استفاده از سموم غیر استاندارد و مضر در زمین های کشاورزی بوده است.

 

رئیس سازمان محیط زیست از مکاتیه این نهاد برای  استفاده نکردن این سموم در مزارع خبر داد و افزود:طی مکاتبه با جهاد کشاورزی برخی از این سموم را ممنوع اعلام کردیم.

 

هنوز مجوزی برای احداث سدخرسان 3نداده ایم

ابتکار به برخی سد سازی در برخی از مکانهایی که اکوسیستم های طبیعی را از بین خواهند برد اشاره کرد و افزود: در خصوص برخی از سدها و بسیاری از طرح‌های عمرانی بزرگ امکان‌سنجی آن بیش از گذشته در دستور کار قرار دارد که سد خرسان 3در کهگیلویه وبویراحمد هم جزء یکی از این سدهاست که هنوز هیچ گونه مجوز از سوی محیط زیست دریافت نکرده است.

 

لازم به ذکر است در پایان این جلسه، تفاهم نامه همکاری مشترک،محیط زیست کشور و استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد با سپاه فتح استان در مباحث توجه به مسائل زیست محیطی و نگهداری از مکانهای زیستی به امضاء طرفین رسید.

 

 تصاویر تکمیلی نشست شورای ادارای کهگیلویه و بویراحمد با حضورمعصومه ابتکار

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/ر/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک