آخرین اخبار

12. مرداد 1394 - 7:56   |   کد مطلب: 2810
رئيس اتحاديه زنبورداران شهرستان لنده عامل اصلي كاهش 90درصدي توليد عسل در شهرستان لنده را ناشی از پدیده گرد و خاك عنوان كرد و از رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خواستار رسيدگي فوري به اين وضعيت شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، محمد حسين تقي زادهضمن اشاره به خواص دارويي و درماني و خوراكي عسل اظهاركرد: عسل يك ماده غذايي سرشاراز ويتامين و خواص دارويي است.

 

وي افزود: عسل يكي از مواد غذايي مرود استفاده عموم مردم جهان است كه خواص درماني و مغذي آن باعث تسكين دردها و افزايش قدرت فكر و ذهن مي باشد.

 

رئيس اتحاديه زنبورداران شهرستان لنده تصريح كرد: متاسفانه در سالهاي اخير پديده گردوخاك باعث از بين رفتن بيش از 90درصد ميزان توليد عسل در شهرستان لنده و استان كهگيلويه وبويراحمد شده است.

 

وي تاكيد كرد: در كشورهاي اروپايي ميزان توليد عسل به ازاي هر كلني بين 40 تا 50كيلو گرم مي باشد كه متاسفانه در سالهاي اخير به واسطه گردوخاك ها و وجودريزگردها ميزان توليد عسل مناطق گرمسيري بين 4 الي 6كيلو نهايتاً در شرايط آرماني به 10كيلو در هر كلني رسيده است.

 

تقي زاده اظهاركرد: ميزان خسارت ناشي از گرد وخاك به مزارع پرورش زنبورعسل در استان كهگيلويه وبويراحمد به خصوص مناطق گرمسيري بين 80تا 90درصد مي باشد كه باعث نابودي زنبورستان هاي مردم اين مناطق شده است.

 

رئيس اتحاديه زنبورداران شهرستان لنده تصريح كرد: تداوم گرد وخاك و نشستن آن بر روي گلها و درختان باعث استشمام گردو خاك توسط زنبورهاي عسل و باعث انتقال بيماري به لار در كندو مي شود كه همين انتقال باعث از بين رفتن كل كلني و آلودگي كلي زنبورستان مي شود.

 

وي تاكيد كرد: افزايش بيماري هاي نظير لوك اروپايي، لوك آمريكايي ، نوزما، كنه واروآ، كلارآ و آکاراپیس بعد از گرد وخاك ها و ريزگردها باعث از بين رفتن محصولات ما در اين چند سال گذشته شده است.

 

تقي زاده اظهاركرد: وجود هاگ ناشي از بيماري هاي ذكر شده باعث ماندگاري 40ساله در زنبورستان مي شود كه تنها راه ازبين بردن و مقابله با آن سوزاندن كندو و چال كردن آن در شعاع 2كيلومتري از زنبورستان است.

 

رئيس اتحاديه زنبورداران شهرستان لنده از رئيس سازمان محيط زيست كشور خواست تا ضمن رسيدگي به وضعيت زنبورداران رفع مشكلات آنان را در  دستوركار خود قرار دهد.

منبع: پايگاه خبري تحليلي خبرلنده

انتهاي پيام/م/200

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک