آخرین اخبار

11. مرداد 1394 - 8:44   |   کد مطلب: 2788
استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳ هزار و ۶۷۰ جاذبه طبیعی و گردشگری به عنوان هفتمین استان هدف گردشگری معرفی شده، اما متأسفانه همواره از لحاظ امکانات رفاهی در مکان‌های گردشگری و تفریحی با کمبودهایی روبه‌رو است که این کاستی ها در مواقعی خط بطلانی بر توسعه گردشگری این استان کشیده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه به نقل از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت یاسوج نام پایتخت طبیعت ایران را برای خود همواره یدک می‌کشد، مکان‌های گردشگری و تفریحی آن زبانزد گردشگران و مسافران است و همین مسئله باعث افزایش روز به روز گردشگران در این استان شده است.

 

در ایام تعطیلات و تابستان همواره شاهد خیل عظیم گردشگران به این استان به دلیل آب و هوای متنوع و دلنشین آن هستیم بگونه ای که حتی در برخی از مواقع خیل عظیم مسافران در شهر یاسوج و سی سخت باعث ترافیک های چند ساعته در این مناطق شده است.

 

استان پر از ظرفیت اما عاری از توسعه

کهگیلویه وبویراحمد به مرکزیت یاسوج در دامنه‌های زاگرس جنوبی واقع شده و از استان‌های زیبای ایران قلمداد می شود که با داشتن جاذبه‌های مختلف طبیعی و تاریخی از داشتن زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری محروم است.

 

یاسوج

شیوه زندگی عشایر در این استان یکی از شیوه‌های جذاب سبک زندگی است،تنوع آب و هوایی، رودها، جنگل‌های متراکم، چشمه‌سارها و آبشارهای روان و دیدنی کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی را به نمایش گذاشته است.

 

نبود زیرساخت روند توسعه در استان را کند کرده است

اما با این وجود نبود زیرساخت‌های لازم در برخی از این مناطق و اماکن گردشگری، از بین بردن اماکن گردشگری، محافظت نکردن از این اماکن و آلودگی های بر جای مانده بعد از عزیمت مسافران مشکلی مزید بر علت شده که توسعه گردشگری کهگیلویه وبویراحمد به عنوان استانی خوش آب و هوا در بی مهری به سر ببرد.

 

هر چند با این همه اوصاف نباید از زیرساختهای مهم گردشگری در این منطقه غافل شد، اما مبحث نگهداری و مراقبت از این مناطق که به عنوان پیشانی توسعه این منطقه یاد می شوند، نباید از ذهن ها برود.

 

صنعتی که در یاسوج گم شد؟

صنعت گردشگری به عنوان متنوع ترین و بزرگترین صنایع درجهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا است این صنعت که به عنوان موتور توسعه از آن نام برده می شود، به علت اهمیتی که از نظر اقتصادی، اجتماعی دارد روز به روز بیشتر موردتوجه قرار گرفته و دولت ها به آن اهمیت می دهند.

یاسوج

 

امروزه توسعه گردشگری یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان و از جمله صنایع مهم با رشد سریع در توسعه اقتصادی جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد.

 

 

صنعت گردشگری با ویژگی ‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌ شود و سرمایه‌ گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌ های جهانگردی روبه افزایش است.

 

 امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است، زیرا این صنعت نه‌ تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی است پاکیزه و عاری از آلودگی و در عین حال ایجاد کننده مشاغل جدید.

 

 

گردشگری برای کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایران می ‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود، مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود.

 

سرمایه‌ گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع‌ کننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور می ‌شود، در مقابل خدماتی که به وی ارائه می‌شود، باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود.

 

 

یکی از دلایلی که می تواند کشور را به عنوان قطبی بزرگ گردشگری در جهان تبدیل کند طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، مردمی با فرهنگ و تمدن کهن، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی ‌نظیر، که در کمتر کشوری می ‌توان پیدا کرد است.

 

از این رو اهمیت صنعت گردشگری و توجه به آن به عنوان یکی از محور های توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد بیشتر از گذشته بر سر زبانها افتاده و یکی از اولویت های مهم استان در امر توسعه نامگذاری است.

 

 

یاسوج شهری پایدار در گردشگری ولی فقیر در زیرساختهای گردشگری

 

توسعه صنعت گردشگری به عنوان توسعه ای پایدار می تواند،باعث شکوفایی بستر های ناشناخته از آداب و رسوم و یا حتی زندگی عشیره ای استان در برهه ای شود و می توان از آن به عنوان توسعه درون زا هم نگریست به همین منظور اهمیت گردشگری و مدیریت کارآمد در این نهاد می تواند محرومیت کهنه و تاریخی وروند کند توسعه یافتگی استان را تا حدودی ترمیم کند.

 

حفظ محیط زیست حلقه مفقوده طبیعت گردی

 

طبیعت گردی هر چند در برخی از نقاط کشور به صورت کمرنگ صورت می گیرد اما در استان کهگیلویه وبویراحمد در چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته اما در مقابل بی توجهی به حفظ محیط زیست همچنان از چالش های بزرگ این نوع گردشگری است.

 

یاسوج

رها کردن انواع زباله در طبیعت زیبا حاصل یک روز طبیعت گردی برخی از ما است، رها کردن این زباله ها به محیط زیست آسیب جدی می رساند عملی که سرانجام به تخریب محیط زیست منجر می شود.

 

متأسفانه برخی افرادی که به دل طبیعت می روند نه تنها برای حفظ محیط زیست کاری نمی کنند بلکه بیشتر فعالیت های آن ها سبب تخریب و صدمه به محیط زیست می شود، چنان که با ورود و خروج آن ها به یک منطقه، گاه صدمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می شود.

 

چهره متفاوت شهر یاسوج بعد از رفت و آمد مسافران

در زمان ازدیاد مسافران و گردشگران به استان چهار فصل تا رفتن آنان از این شهر، چهره یاسوج تفاوت زیادی با هم دارد از انبوه چادرهای رنگارنگ و ازدحام خودروها و شلوغی پارکها و تفرجگاهای این شهر خبری نیست،انگار نه کسی آمده و نه کسی رفته است.

 

چمن سبز پارکهای ساحلی یاسوج که وجب به وجب آن را چادرهای مسافران تابستانی قرق کرده بود حالا میزبان سکوتی سرد شده و آرامشی که پس از طوفان حضور گردشگران حکم فرما شده است.

 

یاسوج

حالا شهر یاسوج مانده و شهروندانش و انباشتی از زباله ها که در اماکن تفریحی برای خود جولان می دهند و کسی نیست که دوای این درد را برای شهروندان این شهر پید ا کند.

 

شهری در دامن دنای استوار و در میان انبوه جنگلهای سبز بلوط با ارتفاع 1800متری از سطح دریا و میانگین بارش سالانه 800میلیمتر، در بین دو رودخانه پر آب و زلال بشار و مهریان، دل هر رهگذری را می برد.

 

شهروندان میهمان نواز یاسوجی اگرچه خوشحالند که طبیعت بکر شهرشان به خوبی معرفی شده و یاسوج مقصد جدید گردشگران جنوب و مرکز کشور نام گرفته اما از کمبود امکانات و زیرساختهای گردشگری برای میهمانانشان و انباشت زباله بعد از رفتن آنها نگران هستند.

 

محور توسعه استان چهارفصل در کما

با وجود رشد سالانه ورود گردشگران به استان، طی سالهای اخیر شاهد توسعه زیرساختهای گردشگری متناسب با ظرفیتهای آن نبوده ایم و این در حالی است که گردشگری یکی از اصلی ترین محورهای توسعه این استان شناخته می شود.

 

خیل عظیم مسافران تابستانی و حتی نوروزی در ایام اول سال باعث شده که یاسوج به عنوان شهری که در حال گسترش در بحث گردشگری بوده امروز بیشتر از گذشته مورد هجوم مسافران قرار بگیرد، امال نکته ای که نباید  آن را خالی از لطف دانست،کمبود زیر ساختهای است که گاه شاید به تخریب اماکن گردشگری منجر شود.

 

میراث بجای مانده از مسافران معظل اساسی پایتخت طبیعت

بعد از ایام تعطلات و رفتن مسافران از این شهر تنها سوغاتی که از آنان به جای می ماند، متأسفانه انباشت زباله و پسماندهای خوراکی در اماکن تفریحی و گردشگری و یا تخریب مناطق طبیعی و از بین رفتن درختان کهنسال بلوط در این منطق بوده که گاه توسعه گردشگری را از این منطقه گرفته است.

 

شاید کمبود کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی ضعیف در این مناطق باعث شده که مسافران هم رغبتی برای پاکیزکی مناطقی که شاید بخواهند یک بار دیگر به آن سر بزنند، نداشته باشند و تفریح و سرگرمی را با از بین بردن این اماکن تفریحی گلاویز کرده اند.

 

دغدغه مسئولان چیست؟ آمار یا توسعه

در روزهایی که مسئولان تنها به ذکر تعداد گردشگر و مسافر در استان کهگیلویه و بویراحمد و ارائه این آمار نه چندان کاربردی می‌پردازند در بسیاری از مناطق شاهد چهره زیبایی از مناطق گردشگری استان هستیم.

 

این بی‌سلیقگی مربوط به امروز و دیروز نبوده، بلکه از هنگامی که سنگ بنای این استان گذاشته شده و افراد زیادی بر مسندها تکیه داده‌اند این بی‌توجهی همواره وجود داشته است.

 

اگر بستر توسعه گردشگری را منابع طبیعی و محیط زیست استان بدانیم در هر دو زمینه یعنی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست وضعیت خوبی در استان دیده نمی‌شود.

 

تا هنگامی که مسئولان در کهگیلویه و بویراحمد مستقل عمل نکنند و دیگران برای آن‌ها خط مشی ترسیم می‌کنند وضعیت کنونی همچنان تا سال‌های سال پابرجا خواهد بود.

 

جولان زباله به چه بهانه ای

وقتی بخواهیم بعد از رفتن مسافران به اماکن تفریحی شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت سر بزنیم، جولان زباله‌ها را می‌بینیم و هیچ مسئولی به فکر سالم‌سازی و پاکسازی این مناطق از زباله‌ها نیست و شاید برخی به عنوان داوطلبانه شروع به پاکسازی این مناطق زباله ها بکنند.

 

یاسوج

اما نکته که باید به مسئولان، گردشگران و شهروندان گوشزد کرد این است که اگر بخواهیم برای توسعه گردشگری اینگونه پیش برویم و نتوانیم آنچه را که می خواهیم فراهم بکنیم، باید در آینده نزدیک نام پایتخت طبعیت را به نام پایتخت زباله تغییر نام دهیم.

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/ر/200

 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک