آخرین اخبار

8. مرداد 1394 - 8:58   |   کد مطلب: 2747
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد و نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت:عزت و غیرت ایلی، پیشینه هویت و فرهنگ این استان بوده و حفظ آن به عنوان میراث گذشتگان ما نیازمند مراقبت ویژه است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، اولین همایش مردمی رویکرد تحولات استان و آسیب‌شناسی اجتماعی سران و ایلات عشایر در صحن امامزاده شاه‌قاسم(ع) یاسوج با دعوت نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

 

در این همایش قشرهای مختلف مردم، معتمدین، متنفذین، ریش سفیدان طوایف و قبایل مختلف بویراحمد و استان کهگیلویه و بویراحمد، روحانیت، ائمه جمعه، مدیران مختلف دستگاه‌های اجرائی،فرمانده سپاه فقتح استان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونین وی، اهالی فرهنگ و هنر، رسانه‌ها، سیاسیون، فرهنگیان و سایر گروه‌های مردمی نیز حضور داشتند.

 

آیت الله ملک حسینی

نماینده ولی فقیه در استان در این همایش به پیشینه فرهنگی گذشتگان و غیور مردی مردان ایل در گذشته اشاره کرد و افزود: نباید عزت و غیرت دیروز را با برخی اقدامات و رفتارهای غیرفرهنگی و بدعت های غلط امروز پایمال کرد.

 

غیرت دینی و ایلی را نباید به فراموشی سپرد

آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی دین، مذهب و ملیت را از افتخارات غرور آفرین ملی دانست و تصریح کرد: عزت و غیرت ایلی، پیشینه هویت و فرهنگ این استان بوده و حفظ آن به عنوان میراث گذشتگان ما نیازمند مراقبت ویژه است.

 

تعصبات ایلی جای خودش را به نزاع های بچه گانه داده است

وی به برخی از نزاع های قومی و ایلی در گذشته  اشاره کرد و گفت: تعصبات ما که در گذشته علیه دشمنان دین و مردم بود در برخی نزاع ها به رسوایی و رذالت گراییده است.

 

آیا توانسته ایم؟!

نماینده ولی فقیه در استان  خطاب به معتمدین و تمام صاحبان فکر به ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و گفت: امروز باید بیش از پیش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ترویج شود و جلوی این نابهنجاریهای و بعدت های غلط در جامعه بوسیله معتمدان و ریش سفیدان گرفته شود.

 

آیت الله ملک حسینی

آیت‌الله ملک‌حسینی با بیان این که امروز دور هم جمع نشده‌ایم که مشکلات استان را تحلیل کنیم و کسی و یا شخصی  را مورد انتقاد برنده خود قرار دهیم، اظهار کرد: این نشست باهدف زیرسوال بردن کسی برگزار نشده است، بلکه فرصتی برای گریزی به آسیب های است که به کم کاری همه ما از جمله اجرایی، قضایی وفرهنگی به نحوه ی ارتباط دارد و باید برای حل آن تلاش مضاعف کرد.

 

نتوانسته ایم و باید قبول کنیم؟

وی با تأکید بر اینکه همه ما امروز به عنوان فردی از این قوم در کنار هم جمع شده‌ایم تا حلال این مشکلات را اجرا کنیم، ابراز کرد: آن‌چه را که امروز می‌خواهم بگویم شاید مشکل خود من و سایر مسئولان استان هم باشد و در اینجا باید اول خودمان را نقد بکنیم تا به کسی و گروی انتقادی وارد نشود.

 

حادثه ای که غرور استان را زیر سئوال برد

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از این که امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه به نحو مطلوبی اجرا نکرده ایم وحتی برای آن احترامی قائل نشده ایم، گفت:اگر در جامعه و استان عشیره ای و ایلی مان  این دو فریضه به درستی اجرا می‌شد مشکلاتی پدید نمی‌آمد که در شب قدر و در ماه مبارک رمضان آن مشکلات بزرگ ایجاد شود و نقطه سیاه و دهشتناکی را در تاریخ این استان در تاریخ به نام رقم بزند.

 

آیت الله ملک حسینی نکته اول و تذکر نخست را در خصوص فرائض دینی در این استان و نحوه اجرای آن در بین جامعه و جوانان دانست و افزود: از خانواده ها باید پرسید که در خانواده امان فرزندان مان چه قدر نماز می‌خوانند و چه اندازه به قرآن اهمیت می‌دهند و آیا رسالت خود را در خانواده‌ها انجام داده‌ایم و یا  خودمان به عملکردمان کاملا واقف هستیم یا نه.

 

هنوز هم از برخی استانهای دیگر عقبیم؟

وی در ادامه به لزوم توجه به مناسبتها و شادهای مذهبی در جامعه اشاره داشت و افزود: باید دید که در مناسبت‌های عزا و شادی چه اقداماتی انجام داده‌ایم و شهرهای ما در مناسبت‌های شادی و عزا چه اندازه رنگ و بوی مذهبی به خود می‌گیرند و چه اندازه پرچم‌های سیاه بر درب خانه‌های خود نصب کرده‌ایم و در شادی‌ها چه میزان شهرهای خود را چراغانی می‌کنیم.

 

آیت الله ملک حسینی

نماینده مردم استان در مجلس شورای خبرنگان رهبری با انتقاد از فرهنگ سازی نکردن این فرایض مهم ارزشی در جامعه گفت: باید پذیرفت که از بسیاری شهرها و مناطق کشور در اجرای این امورات مذهبی هم عقب هستیم.

 

راه‌اندازی شیر شیر در نزاع‌ها

 

آیت الله ملک حسینی با انتقاد شدید از نزاع‌های فردی و جمعی در استان و نقش برجسته برخی در این نزاع ها گفت:در قدیم اگر جوانی پاره سنگی به دست می‌گرفت آن را از دستش می‌گرفتیم اما امروز وقتی جوانی نزاع می‌کند شیر شیر برای او راه می‌اندازیم و آن جوان را کینه ای تر و غرور ورز تر برای آن نزاع می فرستیم که ماحصل آن ماجرای اسفناک 21رمضان امسال می شود.

 

وی با انتقاد از این گونه فرهنگ های نابخرد در جامعه ایلی و عشایر زاده این استان  گفت: چرا باید این گونه کارها را بکنیم و در نهایت به التماس بیفتیم و از دیگران رضایت بخواهیم و عزت خود را به ذلت تبدیل کنیم.

 

چرا آستانه صبرمان پایین آمده است

نماینده ولی فقیه در کهگیلیوه وبویراحمد با انتقاد شدید از حوادثی که طی چند وقت اخیر در برخی شهرهای استان اتفاق افتاد و باعث افت و خیز های شدیدی در روابط اجتماعی استان شد، اشاره کرد و افزود: این سئوال را از ریش سفیدان ایلات می کنم که چرا باید با یک اتفاق ساده برآشفته شویم و کاری کنیم که دیگران از بیرون استان رغبتی برای حضور در استان ما نداشته باشند.

 

چرا؟!

وی ادامه داد: چرا در این استان تذکر خیرخواهانه را با توهین یکی تلقی می‌کنیم و برای یک موضوع ساده باید جوانی بر سر جوان دیگر بکوبد و جان او را بگیرد و در قبال این بدبختی و رزیلت، آخرش سکوت کنیم و بجزء بی آبرویی برای استان دیگر چیزی را نبینیم؟

 

رواج بدحجابی و بی عفتی در استان نگران کننده است

نماینده مردم استان در مجلس شورای خبرگان رهبری با انتقاد شدید از رواج بدحجابی در برخی از مراکز اصلی شهرهای استان گفت: شاید به نسبت سایر شهرهای کشور تعداد بدحجابان ما کمتر باشد اما باید بپذیریم که رشد بدحجابی در استان ما شدت بسیار زیادی گرفته که اینها همه نشانه از از بین رفتن آن غیرت ملی و ایلی است.

 

صحبت از بدحجابی پیدا بودن مو و بزک کردن نیست

ملک‌حسینی با انتقاد صریح از برخی بدعت های نادرت که به نام مدرینیته و به روز  شدن در بین جوانان رسوخ پیدا کرده و آنان را به بی راهه کشانده است، اشاره داشت و افزود:در گذشته کسی نمی‌توانست روسری و یا لباس زن لر را ببیند و امروز هم باید مانند گذشته باشیم و همان غیرت دینی و عشایری خود را حفظ کنیم.

 

آیت الله ملک حسینی

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از بدحجابی می‌شود تنها غرض پیدا بودن یک یا دو تار مو نیست،اظهار کرد: بلکه صحبت از رفتارهای بسیار سخیف از سوی پسران و دختران است که امروز در تله دشمن گیر افتاده اند و به نام مدرنیته شدن آخرت خودشان را می فروشند، که در این زمینه باید در خانواده‌ها مواظب رفتار فرزندان خود باشیم همچنان که در گذشته عشایر ما به فرزندان خود درس پاکی می‌آموختند.

 

بی انصافی در بازار استان موج می زند

 

نماینده مردم استان در مجلس شورای خبرگان رهبری به برخی بی‌انصافی‌ها در بازار کهگیلویه و بویراحمد آن هم در ومواقعی که مسافر وارد میدان جغرافیای این استان می شود،اشاره کرد و گفت: چرا باید برای مثال یک قالب یخ در استان ما به میزان 40 برابر قیمت واقعی به مسافر و گردشگر فروخته شود تا دیگر پا به این استان نگذارند و چرا باید ما که مظهر انصاف بودیم در بازار خود شاهد بی‌انصافی‌هایی این چنینی باشیم.

 

ملک حسینی با بیان اینکه امروز باید انصاف را در زمره کارهای خود قرار دهیم و از بی انصافی ها دروی کنیم، تصریح کرد: امروز استان مقصد مهم گردشکری جنوب کشور است و مرکز استان به عنوان قطب گرشگری محسوب می شود، اما بودن اینگونه بی انصافی تیشه به ریشه توسعه این استان می زند و آن را در محرومیت تاریخ خود نگه می دارد.

 

شبکه های اجتماعی در حال نابود کردن کانون گرم خانواده‌ها

وی در ادامه ماهواره یا همان دجال واره را گنداب فساد دشمن در جمع خانواده ها دانست و افزود: امروزچیزهایی در خصوص همین ماهواره می‌شنویم که انسان شرم بازگو کردن آن را دارد و اکنون نیز فضاهایی مانند واتس‌آپ و وایبر در حال نابود کردن بنیان خانواده‌ها هستند و ما هم تنها نظاره‌گر این ویرانگری هستیم و باید به صراحت بگوییم که اتفاقات اخیر در استان از سوی همین تیرهای زهرآگین به سمت مردم شلیک شده است.

 

ماهواره ناشی از عفونت شهوت غرب است

ملک حسینی رواج ماهواره به دامن جامعه و خانواده را یک آفت دانست و گفت: ماهواره ناشی از عفونت شهوت غرب است و بنیان خانواده های ایرانی را به مخاطره انداخته است.

 

جشن هایی که بیشتر رواج بی بندباری دارد تا جشن عروسی

نماینده ولی فقیه در استان با انتقاد از برنامه‌های جشن و عروسی در برخی از تالار های استان، گفت: چرا امروز جشن های عروسی ما آن نماد ایلی و عشایری را ندارو دیده می شود در برخی از این عروسی ها خوانندگانی را دعوت می‌کنیم که سراسر از سر و گردن و گلو و محرمات شعر می‌گویند و پس از یک مراسم عروسی همه چیز از حیاء ، مردانگی ، غیرت و فرهنگ مان را با خود می‌برند.

 

آیت الله ملک حسینی

وی با بیان اینکه  نباید در خانواده‌ها اسیر چشم و هم‌چشمی شویم و آینده فرزندان خود را با این کارها به تباهی بکشیم،گفت: رسم های پوسیده مانده از قبل و رسوم مدرن نابخرد کنونی، شیربها و مهریه های سنگین از رسوم غلط گذشته و مختلط شدن زن و مرد از رسوم زشت جدید است که در برنامه‌های ما با هم تلفیق شده‌اندو  جشن و عروسی های ما را به حاشیه برده اند.

 

چرا کار خیر را بی فایده و بی بندباری را مُد می نامیم؟

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه عدم شرکت در کارهای خیر را یک معظل اجتماعی دانست و گفت: متأسفانه وجود معارضات داخلی بر سر یک زمین باعث سدی در راه توسعه استان و برخی مناطق ما شده است .

 

ملک حسینی شایعه‌ها و دروغ‌ را یکی دیگر از آفت های اجتماعی درون استانی بر علیه افراد سیاسی و معتمد را یکی دیگر از معظلات دانست و افزود: متأسفانه سبک زندگی جدید که تعداد فرزند را در استان کم کرده نوعی بی خردی است و خداوند بخشکاند ریشه کسانی را که در اول حرف از این کم فرزندی آن هم در جامعه عشایری زدند.

 

وی با انتقاد از رواج و شتاب ترویج مواد مخدر و مشروبات الکلی در بین جوانان گفت: متأسفانه امروز جوانان ما در زیربم کارهای خود کول دشمن را خورده اند و در چنگال زهر اگین سوداگران مرگ و مواد مخدر و الکی گیر افتاده اند که این یک زنگ خطر برای ما که زندگی عشیره و ایلی بزرگ داشتیم محسوب می شود.

 

انتخابات را با درگیری اشتباه گرفته ایم؟!

نماینده مردم استان در ادامه به انتخابات و نزاع و درگیری‌های پیش و پس از آن اشاره کرد و گفت: چرا باید یک کار خوب که موجب بلوغ فکری استان می‌شود را در برخی مواقع با کج خلقی و فکرهای غلط به نزاع‌هایی تبدیل کنیم که رد پای آن در منازل و در بین زن و مردها نیز مشاهده می‌شود.

 

آیت الله ملک حسینی

ملک حسینی بر لزوم فضای وفاق و همدلی در جامعه بین طوایف تاکید کرد و گفت: دامن زدن به مسایل قومی در شرایطی که دنیا به دهکده جهانی تبدیل شده است، امری نادرست است.

 

سرحد و گرمسبری تا کی؟!

وی با بیان اینکه برخی نزاعهای سیاسی و سوءمدیریت ها در گذشته مانع جذب اعتبار و زیان جدی به روند توسعه استان شد، تصریح کرد: هرکس به قومیت گرایی،منطقه گرایی و تقسم بندی سرحدی و گرمسیری دامن زند در جهت منافع مردم واستان نیست.

 

پشت میز نشینی آفتی برای توسعه کارهای اقتصادی

نماینده مردم استان در مجلس شورای خبرگان رهبری در تذکری دیگر پشت میز نیشینی و کار دولتی را آفتی دیگر برای توسعه کارهای اقتصادی دیگر دانست و گفت: پایین بودن فرهنگ کار در استان یک معضل است.

 

 

ملک حسینی با بیان اینکه معضل بیکاری و سرگردانی جوانان و کار سخت کشاورزی و دامداری برای سالخوردگان در روستاها نیازمند اصلاح است،ابراز داشت: چرا هر وقت به روستایی و به باغی سر می زنیم پیرمرد سال خورده را می بینیم، ولی جوانان ما باید از بی کاری ناله کنند، آیا این موضوع همان عار دانستن چنین شغلهای مقدسی از سوی جوانان نیست.

 

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد با تأکید بر اینکه باید با رفتارهای همگانی برای اصلاح برخی رفتارهای آسیب زا از جمله نزاعهای دسته جمعی،تقویت فرهنگ حجاب و ساماندهی مجالس عروسی تلاش کرد، گفت: همه مسوولان ائمه جمعه و جماعت بیش از پیش در این راستا از همه طرفیت ها برای کمک به توسعه فرهنگی وعمرانی استان استفاده کنند و نگذارند فرهنگ دست ساخته غربی و غرور کاذب جوانان باعث شود که استان مان در محرومیت بماند و رنگ حوشی از توسعه را نبینیم.

 

منبع:بویرخبر

انتهای پیام/ر/2

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک