آخرین اخبار

7. مرداد 1394 - 19:58   |   کد مطلب: 2733
نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی به ابعاد مختلف خطو ط قرمزی که در متن توافقنامه هسته ای رعایت نشده است اشاره کرد و گفت: حداقل خطوط قرمز که همان مطالبات ملت ایران بوده در توافق مورد توجه قرار نگرفته است.

ستار هدایت خواه صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس افزود: متن منتشر شده که تحت عنوان برجام است از یک طرف مبتنی بر تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای است ، و از طرف دیگر همچنان که رهبری فرمودند ما از زحمات تیم مذاکره کننده تشکر می کنیم و آنها را به خیانت و بقیه نسبت های ناروای دیگر نسبت نمی دهیم اما این متن نگرانی هایی جدی دارد بخصوص با توجه به بد عهدی طرف مقابل و کینه توزی هایی که دارد وهنوز هم این را دارد اظهار می کند ،که در این متن بعضی از خطوط قرمزی که مورد تاکید نظام بوده و در واقع کف مطالبات نظام بوده رعایت نشده یا بر اثر حیله گری طرف مقابل هست یا به دلیل فشار هایی که بر تیم مذاکره کننده آوردند می باشد. 

 

وی به خطوط قرمزی که در متن توافقنامه هسته ای رعایت نشده است اشاره کرد و گفت: در وهله نخست مدت زمان محدودت در فعالیت های هسته ای که نباید ده یا دوازده سال باشد باید حتما زیر10 سال باشد ولی در بسیاری از موارد 10 سال و 15 سال  سقف پیش بینی شده است، که محدودیت های عمده ما که  هم سطح غنی سازی هم مقدارغنی سازی ، تعداد سانتریفیوژ ها ،نوع نظارت ها همه 10سال و 15سال حتی در برخی موارد تا20 و 25 سال هم ادامه پیدا کرده است.

 

هدایتخواه اظهار کرد: دوم اینکه همه تحریم ها همزمان با اقداماتی که هم ما و هم مذاکره کنندکان انجام میدهیم حدود  ۵ تا۶ ماه طول می کشد بعد از راستی آزمایی آژانس همه تحریم ها لغو نمی شود بلکه بعضی از تحریم هاتعلیق می شوند واین اقدام همزمان هم صورت نمی پذیرد بعضی از آنها هشت سال بعضی 10 سال بعد لغو می شودکه این شامل همه تحریم ها هم نمی شود و فقط شامل تحریم های هسته ای وموشکی می شود و تحریم های حقوق بشر تروریسم. .. به جای خودش باقی می ماند.

وی به مورد سوم رعایت نشدن خطوط قرمز در متن توافق هسته ای اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به سابقه آژانس نباید برداشتن تحریم ها وابسته به راستی آزمایی آژانس باشد ومعلوم نیست آژانس به تعهداتش عمل بکند.

دسترسی به مراکزنظامی ما ممنوع می باشد که متاسفانه در متن توافق رعایت نشده است

 

عضو جبهه پایداری عنوان کرد: چهارم اینکه ما بازرسی های غیر متعارف را نباید می پذیرفتیم و دسترسی به مراکز نظامی ما ممنوع می باشد که متاسفانه رعایت نشده است وبه هر حال ما باید
پروتکل الحاقی را قبل از تصویب مجلس به صورت اختیاری اجرا کنیم و نگرانی آژانس را بر طرف بکنیم ،که ممکن است آژانس درخواست دسترسی مستقیم داشته باشد،که با توجه به بی اعتمادی به آژانس، ما این اجازه را ندهیم درنتیجه کمیسیون 1+5 از ما این را طلب کند.

 

تحریم ها به راحتی برگشت پذیر اند اما اقدامات ما برگشت پذیر نیست

 

وی ادامه داد:از طرفی تحریم ها به گونه ای در سازمان ملل مطرح شده که به راحتی برگشت پذیر می باشد در حالی که اقداماتی که ما انجام می دهیم برگشت پذیر نیست و مثلا دراراک باید قلب مخازن را خالی و از بتن پر بکنیم،بعضی از زیر ساخت ها را باید در فردو برداریم که یک تا دو سال طول می کشد تا به حالت قبل برگردد.

هدایت خواه  به مورد پنجم از خطوط قرمزرعایت نشده در متن توافق نامه اشاره کرد و ابراز داشت: در مورد موشک بالستیک باید بدانیم که ورود بیگانگان به بحث های نظامی ممنوع است زیرا موجب سو استفاده دشمن می شود و امنیت ما را به خطر می اندازد.

 

نماینده ادوار هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بدانیم کینه و دشمنی دشمن با ما  از بین نرفته است و همین الان هم آمریکایی ها به زبان می آورند و ممکن است به بخشی از این مصوبات بی اعتنایی بشود.

 

وی ادامه داد: ضمنا بعد از سقف زمانی پیش بینی شده 10 یا 15 سال آورده نشده که وضعیت ما عادی می شود،این طور که رییس انرژی  آمریکا گفته ما بعداز 15 سال فشارها را بر ایران دوباره بیشتر می کنیم.پس اینجور نیست بعد از این مدت همه چیز عادی نمیشود و دوباره فشار زیاد می شود.

 

دولت مردان ما بویژه نمایندگان محترم مجلس و شورای امنیت ملی منافع نظام را در بلند مدت در نظر بگیرند

هدایتخواه بیان تاکید کرد: لازم است دولت مردان ما بویژه نمایندگان محترم مجلس و شورای امنیت ملی منافع نظام را در بلند مدت در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: ما باید هر گونه فروش،واردات،سرمایه گذاری در زمینه هسته ای را  بااجازه 1+5 انجام بدهیم که این استقلال کشور را به خطر می اندازد،این ها نکات و نگرانی های کلی می باشد،
این خطوط قرمز که کف مطالبات ملت ایران است مورد توجه قرار نگرفته است.

هدایت خواه عنوان کرد: بنا به فرموده رهبری باید از دوقطبی کردن جامعه پرهیز کنیم تا آمریکایی ها از طریق رسانه های خود به دنبال بهره برداری از این فضا نباشند.

 

 برخی تشکل ها و گروه های سیاسی به دوقطبی کردن جامعه دامن می زنند

 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از تشکل ها و گروه های سیاسی هم به دامن زدن این جریان کمک می کنند که البته به دنبال بهره برداری سیاسی هستند وکسانی که دنبال منافع نظام  در بلند مدت هستند باید به دنبال اتحاد در جامعه باشند و راهش هم این است که  منتقدان کسی را متهم نکنند و موافقان هم دیگران را به بهانه جویی متهم نکنند و همه دشمن را قابل اعتماد ندانیم.

 

عضو جبهه پایداری افزود: باید بدانیم محور وحدت همه ما  فرمایشات رهبری است زیرا ولی جامعه اسلامی هستند وهمه باید در مقابل فرمایشات ایشان تمکین کنیم چرا که بارها خطوط قرمز را مشخص کردند.

 

مطالبه ملت از مجلس و کمیسیون امنیت ملی

 

وی گفت: مطالبه ملت از مجلس و از کمیسیون امنیت ملی این است این خطوط قرمز به دقت در دستور کار قرار بگیرد.

 

هدایت خواه در خصوص اینکه  بعضی ها میگویند رهبری باید در موضوع هسته ای دخالت بکنند نیز ابراز داشت: اولا با منش ایشان سازگار نیست و درموضوعاتی که مرجع قانونی دارد دخالت نمی کنند و ثانیا مصلحت نیست ایشان ورود پیدا بکنند، تکلیف خود را ایشان انجام دادند و خطوط قرمز را مشخص کردند.

 

وی ادامه داد:الان وظیفه مجلس و شورای امنیت ملی است این خطوط را ارزیابی بکنند و هیچکس از رهبری نباید خرج کنند، ایشان نفیآ و اثباتا اظهار نظر نکردند و مراجع قانونی باید وارد شوند که اگر کوتاهی کردند در مقابل ملت پاسخ گو باشند.

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک